Raadsbijdrage 27 februari 2006 "Jeugdbeleid Ridderkerk"

jeugdbeleidwoensdag 01 maart 2006 12:26

De raad heeft zich op 28 februari geschaard achter het door het college geformuleerde kader voor het te voeren jeugdbeleid in Ridderkerk.
De bijdrage van de ChristenUnie sloot aan bij de jongste plannen van staatsecretaris Ross.

Kader Jeugdbeleid

Het kader Jeugdbeleid biedt een uitdagend en ambitieus kader om de komende jaren aan de slag te gaan. Het traject naar de verschijning van dit kader is zorgvuldig geweest. De uitdaging van de gevolgde methode is wel dat, nadat er veel gepráát is, nu met voortvarendheid gewérkt moet gaan worden! En er is heel erg veel te doen op het gebied van jeugd en jeugdzorg. En of we willen of niet, we worden als gemeente ook op dit terrein opgejaagd door landelijke voornemens.

Zomaar een citaat uit het Nederlands Dagblad van 7 februari:

In elke stad en dorp komt één loket waarin alle instellingen die zich met jeugdzorg bezighouden, samenwerken. Dit Centrum voor Jeugd en Gezin moet de versnippering van de zorg tegengaan zodat jongeren niet langer tussen wal en schip vallen. Alle dossiers worden samengevoegd zodat in één oogopslag duidelijk is welke problemen er bij een jongere spelen.
Staatssecretaris Ross van VWS heeft dit gisteren bekend gemaakt. Hiermee neemt zij het advies over van Steven van Eijck (Operatie Jong) om de gemeenten verantwoordelijk te maken en het geld en de middelen voor jeugdbeleid aan hen te geven.
Om de problemen goed in kaart te krijgen wil het kabinet jaarlijks een monitor jeugdbeleid maken. Elke gemeente krijgt een wethouder die verantwoordelijk is voor het jeugdbeleid. Die wethouder bepaalt aan de hand van de monitor welke problemen met voorrang moeten worden aangepakt. De gemeenteraad beoordeelt jaarlijks of er vooruitgang wordt geboekt bij de aanpak. Als er problemen zijn die de gemeenten niet kunnen oplossen, is er hulp in te kopen bij de provinciale bureaus jeugdzorg. Dat kost de gemeenten extra geld. De bedoeling is dat gemeenten op die manier geprikkeld worden meer te doen aan het voorkomen van de problemen.

Probleem bij de beoordeling van dit Kader jeugdbeleid is dat het over zoveel gaat. De onderdelen die erin aan de orde komen, zijn ook zo divers dat één beoordeling lastig is.
Het is jammer dat de politieke discussie over het onderdeel 16+ de behandeling van de kadernota in de commissie al heeft overschaduwd en dat na gisterenavond weer ging doen. Dat doet vreselijk tekort aan de waardevolle andere onderdelen van dit beleidskader.

De onderdelen Jeugd en onderwijs, Jeugd en jeugdzorg en Jeugd en ruimte vertonen veel ambities, waarbij de raad echter geen inzage heeft in mogelijkheden, tijdpad en financiële consequenties. Hoewel vrijwel alle onderdelen van belang zijn, en het college geen prioritering heeft aangebracht, wil de fractie van de ChristenUnie aanmoedigen met name. met de onderdelen van jeugdzorg met voorrang aan de slag te gaan, uiteraard samen met alle betrokken partners. Een inhoudelijke vraag: gemeenten krijgen tot eind 2007 een extra financiële bijdrage van het rijk voor opvoed- en gezinsondersteuning. Heeft dit gevolgen voor de in dit kader geschetste aandachtpunten? Is intensivering of op zijn minst prioritering dan toch noodzakelijk?

Bij de aangekondigde jaarlijkse uitvoeringsprogramma’s hopen we uiteraard steeds terug te kunnen komen op de voortgang van het beleid, want dat we na vaststelling van dit kader jaarlijks slechts kénnis zouden gaan nemen van het uitvoeringsprogramma lijkt me na de behandeling van het voorliggende weinig concrete kader wel wat magertjes, zeker gezien de verantwoordingsplicht die het college krijgt jegens de raad, volgens de nieuwste plannen van staatssecretaris Ross.
M.b.t. de uitvoeringsprogramma’s zijn we ook erg benieuwd of het college de stelling kan blijven verdedigen dat verwacht mag worden dat alles binnen bestaande middelen zal plaatsvinden.

Voorzitter, een paar opmerkingen over het jongerenwerk 16+
De ChristenUnie heeft meer met wijkvoorzieningen dan met een groots opgezette stedelijke jongerenvoorziening. Vandaar dat we ons wel kunnen vinden in scenario II plus. Mét dat we dat zeggen weten we echter dat we ons achter iets scharen waarvan de consequenties volslagen onhelder zijn, omdat zelfs het begin van een invulling van dit scenario ontbreekt, behalve dan voor het centralestedelijke gedeelte sinds gisteren, maar zelfs dat is nog maar voor een deeltje ingevuld. We zullen eerlijk beschouwd vanavond dan wellicht ook niet verder komen dan het uitspreken van instemming met de voorkeur van het college voor scenario II plus, voor wat dat verder waard is.
Nu de meerderheid van de raad het gisteren nodig vond om met instemming van de portefeuillehouder vooruit te lopen op de bespreking van het kader jeugdbeleid is het des te urgenter dat ook het dynamisch jeugdbeleid op wijkniveau snel van een concrete invulling wordt voorzien en het is bovendien te hopen dat er voor dat onderdeel nog voldoende financiële middelen over zijn.

Reacties op 'Raadsbijdrage 27 februari 2006 "Jeugdbeleid Ridderkerk"'