Raadsbijdrage 27 februari 2006 "Stimuleringsfonds startersregeling R'kerk"

starterswoningwoensdag 01 maart 2006 12:23

De fractie van de ChristenUnie was de enige die zich keerde tegen de vorming van een Stimuleringsfonds starterregeling Ridderkerk. Lees in onze bijdrage
waarom we niet in wilden stemmen met dit voorstel.

Stimuleringsfonds starterregeling.

Mevrouw de voorzitter,

De fractie van de ChristenUnie is met overtuiging tégen het voorstel dat vanavond op tafel ligt.
We kunnen het voorstel namelijk niet anders lezen dan een voorstel tot het creëren van de mogelijkheid van het verstrekken van een aanvullende lening aan starters die bij de bank niét een hypotheek kunnen afsluiten die qua hoogte geheel toereikend is voor de aankoop van een woning.
Dat betekent dus niets anders dan dat de gemeentelijke overheid een risico aangaat dat de bank volgens haar eigen beoordeling niét wil aangaan.
Gezien de wetmatigheid van een vrije markt  bestaat de kans dat huizenprijzen ook wel eens naar beneden zouden kunnen gaan. Dit betekent dat bij gedwongen verkoop het heel gemakkelijk zo kan zijn dat de opbrengst van het huis slechts maximaal voldoende is om de schuld bij de bánk af te lossen. De gemeente blijft dan met een oninbare lening zitten.

Er is echter nog een ander, meer ethisch getinte kant aan deze zaak.
In de wereld om ons heen, in Nederland wel te verstaan, zien we het verschijnsel schuldentoename en schuldsanering steeds verder terrein winnen. Mensen blijken meer dan eens financiële verplichtingen aan te gaan die ze niet na kunnen komen.  Dat geldt op Wehkamp niveau, maar ook op de markt van hypotheken.
Mag een gemeente het een starter aandoen, om hem op te zadelen met een lening voor welker hoogte hij volgens de draagkrachtbeoordelingsregels van een hypotheekbank niet in aanmerking komt?
Op deze manier draagt de gemeente bij aan een zeer ongewenste ontwikkeling.
Vandaar dat de ChristenUnie zich tégen dit voorstel verklaart.

Als we vinden dat starters wel een duwtje in de rug nódig hebben, en dat vinden wij óók, dan kunnen we hen (kopers én huurders) beter tegemoet komen door het zo goedkoop mogelijk bouwen van een stevig contingent woningen. De voorstellen daartoe, die met name op de agenda zijn gezet en gehouden door D66/GroenLinks,  worden op dit moment verder uitgewerkt. We wachten de resultaten daarvan met belangstelling af.

Dank u wel.

Reacties op 'Raadsbijdrage 27 februari 2006 "Stimuleringsfonds startersregeling R'kerk"'