Raadsbijdrage 1 maart (Vragenuurtje) "WMO"

WMOmaandag 05 maart 2007 06:00

Het college zal het ook niet ontgaan zijn dat er nogal wat onrust is inzake de WMO invulling. Een brandbrief van Internos,een NOVA uitzending op  zaterdagavond jl en een lijvig onderzoeksrapport van het wetenschappelijk bureau van de SP hebben weer voor de nodige beroering gezorgd. Ik ga er op voorhand vanuit dat het in onze gemeente gaat zoals we in de voorgaande discussies hebben afgesproken en hoop door deze paar vragen daarin bevestigd te worden.

De WMO zou geen bezuiniging betekenen op de hulp voor de zorgvragers. De aanbestedingmethodiek zou wellicht een besparing kunnen opleveren maar zou niet tot kwalitatieve vermindering van de hulp leiden. Echter nu de indicering van nieuwe aanvragen maar ook de herindicering van alle huidige zorgvragers voor de huishoudelijke hulp bij de gemeente ligt ,blijkt dit in de praktijk een te grote verleiding te zijn voor veel gemeentes om tot een lagere indicering te komen. Uit onderzoek blijkt dat het percentage alpha hulpverlening gestegen is in de eerste maand van dit jaar van 40 % naar 90 %. Dit kan het gevolg zijn van het inzetten van lager geschoolden door de zorgaanbieder maar kan ook doordat lager wordt geïndiceerd. Een ontwikkeling die in de eerste plaats voor de zorgvragers  een ongewenste is. De ChristenUnie  maakt zich hierover zorgen en zou willen voorkomen dat ook in Ridderkerk een soortgelijke situatie ontstaat. Ondanks de positieve insteek in uw schrijven van 12 februari wil ik middels uw antwoorden op mijn vragen mogelijke onrust  wegnemen en u voor de verleidingen van de schijnbesparingen behoeden.

Vragen :

1. Is het college met ons nog steeds van mening dat de nieuwe WMO wet niet tot kwalitatieve zorgvermindering mag leiden?
  2. Is het college het met ons eens dat herindicatie in het algemeen niet mag leiden tot verminderde kwalitatieve zorg?
  3. Onderschrijft u onze stelling dat alle huidige zorgvragers in Ridderkerk en ingedeeld in HH2 niet door herindicatie in HH1 mogen komen? Incidentele gevallen daargelaten.
  4. Bent u bereid in de vervolg monitoringen aan te geven hoe, in grote lijnen, de herindicatie bij de 1334 zorgvragers van Ridderkerk verloopt?
  5. Wat kunt u en gaat u doen als werkelijk blijkt dat de kwaliteit van de zorgverlening inderdaad onvoldoende is?

Cor Louter

Reacties op 'Raadsbijdrage 1 maart (Vragenuurtje) "WMO"'