Raadsbijdrage 1 maart "Woningbouwafspraken 2005-2010"

Woningbouwmaandag 05 maart 2007 06:00

ons wordt gevraagd in te stemmen met de conclusies en prioriteiten.
Ik wil daartoe van de wethouder eerst weten hoe het nu precies zit met de afspraken met Woonvisie. Uit de bijdrage van de heer van Hulsteijn in de commissievergadering van 15 februari komt een beeld naar voren dat  er voortdurend conventanten worden opengebroken, vier keer is dat voorgekomen in het afgelopen jaar en dat het heel moeilijk wordt om de afgesproken resultaten te behalen.

Ik heb een vraag over het Prunusplantsoen. Ik heb begrepen dat het WijkOntwik-kelingsProgramma leidend is voor de uitwerking van het bestemmingsplan. Echter het WOP is pas recent gestart. Hoe kan het bestemmingsplan onherroepelijk worden in 2007 als het WOP nog niet is afgerond. Uit ervaring weten we dat een traject – inclusief de inspraak- zeker een jaar in beslag neemt. Op pagina 11 staat bovenaan dat loskoppeling van een integrale afweging en versnelling van de woningbouw desgewenst vrij snel kan. Ik begrijp dat niet. Kan de wethouder mij dat uitleggen? Het is toch zo dat in het WOP de integrale afweging plaatsvindt? Daar kun je toch geen zaken zo even uit los koppelen? Dat zou tevens in strijd zijn met de coalitieafspraken!

De volgende voortgangsrapportage komt begin 2008.  Ziet de wethouder wat in het idee om de volgende rapportage in september of oktober te laten verschijnen?  Dan is er overleg geweest met Woonvisie over de consequenties en dan is het nog mogelijk om eventuele reparaties uit te voeren zoals de directeur van Woonvisie het noemde.

Ik begreep dat er afgelopen dinsdag overleg is geweest met Woonvisie en tijdens de bijeenkomst ‘s middags bij Woonvisie (bijeenkomst voor Stakeholders) werd ons impliciet meegedeeld dat er die ochtend uitstekend was overlegd en dat er allerlei plooien waren recht gestreken. Ik ben zo vrij om de wethouder te vragen of dat gesprek ging over opengebroken convenanten en duistere transparantie in de communicatie. Als dat zo is dan is er al veel gewonnen sinds het inspreken van de heer van Hulsteijn. Kan de wethouder ons verheugend nieuws brengen daaromtrent?

Tijdens de cie.vergadering werd ook ingesproken door de heer Van Vliet uit Slikkerveer die al 35 jaar een zaak daar heeft en nu voor ingrijpende beslissingen staat. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat onze fractie wil aandringen op aandacht voor iedereen in herstructureringsbuurten. Weliswaar is Woonvisie de partij die direct de gesprekken voert maar het zijn wel inwoners, ondernemers en werkers in die buurt. Daarmee is er ook voor de gemeente een plicht om als een goed huisvader voor haar inwonenden te zorgen. We vragen de wethouder al het mogelijke in het werk te stellen om in situaties waarin van onvrijwilligheid sprake is, te zorgen dat de uitvoerende partijen met respect en zorg met alle betrokkenen omgaan. Woonvisie moet denk ik zorgen voor een goede interne procedure rond de situatie van middenstanders. Het kan toch niet zo zijn dat we burgers aan alle kanten helpen maar het midden-en klein bedrijf aan hun lot overlaten. Ik wil de wethouder vragen wat voor mogelijkheden hij voor zich zelf ziet of voor anderen om in deze situatie op te treden.

Resultaat: Wethouder den Boef heeft op deze vragen aangegeven dat het Wijkontwikkelingsprogramma leidend is bij vaststellen van het bestemmingsplan. Als er een uitzondering moet worden gemaakt dan gebeurt dat in overleg met de projectgroep WOP en door het voorleggen aan de raad. Verder gaf de wethouder aan dat de gesprekken met Woonvisie heel nuttig zijn geweest. Tevens beloofde den Boef dat hij gaat proberen om eerder informatie te geven over de voortgang van de woningbouwopgave dan voorjaar 2008. Wethouder de Koning gaf aan zich nu al in te spannen voor de winkeliers in Slikkerveer Zuid-Oost en dat ook in de komende maanden te blijven doen.

Reacties op 'Raadsbijdrage 1 maart "Woningbouwafspraken 2005-2010"'