Raadsbijdrage 1 maart "Ridderkerk werkt"

Ridderkerk werktmaandag 05 maart 2007 06:00

Ridderkerk werkt. Zo heet de startnotitie waaraan we vanavond onze goedkeuring moeten geven. En dat zullen we ook zeker doen. Echter ik moet ook eerlijk zeggen dat toen ik deze startnotitie gelezen had ik dacht: er had beter Ridderkerk praat boven deze notitie kunnen staan i.p.v Ridderkerk werkt.
De doelstelling van een sociale samenleving, waar naast welvaart nog meer het welzijn wordt nagestreeft heeft zeker de instemming van de ChristenUnie.
Dat daar overleg en afstemming voor nodig is met omliggende gemeentes en andere plaatselijke organisaties is onoverkomelijk en zal ook zeer nuttig zijn. Maar wij vragen ons serieus af of het niet wat eenvoudiger kan. Als ik het aantal participanten tel waarvan het voornemen is ze te betrekken bij de 4 projecten kom ik op bijna 20 organisaties.

Als ik lees wat voor resultaten de 4 projectgroepen moeten opleveren en welke vervolg aktie daaruit voortvloeit vrees ik dat we op de werkelijke aanpak en resultaten nog lang moeten wachten.

1. Sterk werk moet begin 2008 een door de gemeenteraad vastgestelde visie opleveren.
  2. Gesmeerd werk moet tot een Actieplan leiden wat door college vastgesteld moet worden en aan de raad worden aangeboden.
  3. Aangesloten werk moet leiden tot een Startnotitie en/of een projectplan met mijlpalen. E.e.a zal ter vaststelling of besluitvorming worden voorgelegd aan de raad.
  4. Het werkt moet als resultaat opleveren een implementatieplan hetwelk door het college weer wordt vastgesteld.

Voorzitter, al met al veel gepraat. En misschien kan het ook niet anders. Maar moet het vaststellen van een visie nu een jaar kosten ? Ik zou in navolging van de fractievoorzitter van de Rotterdamse PvdA P. van Heemst, die ik vorige week op de televisie hoorde zeggen: 'we moeten minder praten in Nederland en meer doen', dat nu ook willen zeggen. Hij is niet van onze kleur maar hierin kon ik ver met hem meegaan. Nogmaals, zonder overleg en gesprek komen we er wellicht ook niet, maar enige kritische blik op overleg structuren is vaak geen overbodige luxe.
Dank u wel.

Cor Louter