Raadsbijdrage 26-05-11 "Luchtkwaliteit"
Als ChristenUnie vinden we de luchtkwaliteit van groot belang. We zijn zelf de belangrijkste veroorzakers van vervuilende uitstoot. Als de overheid niets doet zullen de mensen hun gewoonten niet zomaar veranderen.
De ambitie in de nota blijft aan de magere kant en beperkt zich tot 12 maatregelen. Die maatregelen op zich zelf zijn prima. Daar kan ik kort over zijn. Daarom stemmen we ook in met de voorliggende notitie.
Wat ontbreekt is het groter geheel. De aanpak van de A15 en A16. Schermen en groen hebben we nodig. Maar meer nog een omslag in denken is nodig bij de inwoners, waartoe we onszelf ook rekenen Maar ook de contacten met de genabuurde gemeenten op dit onderwerp en een actieve opstelling richting provinciale en landelijke overheid om maatregelen er door heen te krijgen missen we.
Wat betreft maatregel 6 -de schermen en het groen- wil ik nog concreet vragen welke actie er vanuit het college wordt genomen om dit binnen bereik te brengen. Door collega Meij is een idee aan de hand gedaan om bij de kadernota voorfinanciering te bespreken; maar wij hopen en verwachten eigenlijk van het college dat zij zelf de boer op gaat richting Den Haag om gemaakte afspraken te laten nakomen. Graag nog uw visie hierop.
Tot slot willen we het elektrische rijden nog een keer onder de aandacht brengen. Ontwikkelingen die de luchtkwaliteit ten goede komen omdat we bij de bron oplossingen vinden, verdienen alle steun. Met een pilot rond de laadpalen willen we bereiken dat mensen er warm voor gaan lopen en dat we ervaring op doen met het ontwikkelen van een netwerk en ook ons beleid op dit onderwerp verder vorm kunnen geven.
Marten Japenga
Resultaat
Het actieplan is aangenomen. Veel enthousiasme heeft het niet losgemaakt. De problemen liggen op een andere schaal. De motie van de ChristenUnie met betrekking tot een pilot met het oog op de elektrische laadpalen is aangenomen. Alleen de SGP zag allerlei haken en ogen. De pilot ziet er nu juist op dat we ervaring op doen met het gebruik en door de praktijk goed beleid kunnen formuleren. Alhoewel de wethouder de motie heeft ontraden vond toch de meerderheid van de raad dat een pilot een goede manier is om ervaring op te doen.
In de tweede termijn is ook de misvatting dat het om particuliere laadpalen gaat uit de wereld geholpen. Het gaat bij de 2e serie laadpalen om particuliere aanvragers. De palen worden in de buurt van de woning van de betreffende autobezitter aangebracht. Het betreft doorgaans een dubbele laadmogelijkheid. De parkeerplaats blijft openbaar. De gemeente kan gedurende de pilot experimenteren met de mogelijkheden.
Het argument dat er in een aantal buurten al veel parkeerdruk is in ten dele juist. Het klopt dat die buurten er zijn maar in principe vervangt een elektrische auto een bestaande wagen dus komen er geen extra auto´s bij. We hopen dat buurtbewoners hun vooruitstrevende medebewoners op het schild heffen omdat ze minder uitstoot in Ridderkerk veroorzaken.
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
2011_05 motie CU Electrische laadpalen | 68,1 kB | application/pdf |
Archief > 2011 > mei
- 30-05-2011 30-05-2011 21:45 - Raadsbijdrage 26-05-11 "Bestuursakkoord"
- 30-05-2011 30-05-2011 21:42 - Raadsbijdrage 26-05-11 "Luchtkwaliteit"
- 30-05-2011 30-05-2011 21:40 - Raadsbijdrage 26-05-11 "Metropoolregio"
- 30-05-2011 30-05-2011 21:30 - Raadsbijdrage 26-05-11 "Verdere afbraak Openbaar Vervoer"
- 10-05-2011 10-05-2011 22:10 - Raadsbijdrage 20-04-'11 "Rotterdam Vooruit"
- 10-05-2011 10-05-2011 22:00 - Raadsbijdrage 20-04-'11 "Parkeernota"
Reacties op 'Raadsbijdrage 26-05-11 "Luchtkwaliteit"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.