Raadsbijdrage 21-02-08 "Nota armoedebestrijding"

armoedebestrijdingzaterdag 23 februari 2008 21:40

Voor ons ligt de nota armoedebestrijding.
Armoede komt dat nog voor in Nederland zal menigeen zich wellicht afvragen ? Bij armoede denken we vooral aan mensen in Afrika en Azie die blij zijn met een kommetje rijst en kilometers moeten lopen voor schoon drinkwater.

Armoede in Nederland is van een andere orde. Wat niet wegneemt dat dit onderwerp onze aandacht nodig heeft en de ChristenUnie heeft aandacht voor deze kwetsbare groep in Ridderkerk. In het rapport wordt gesproken over armoede in smalle zin, een tekort aan financien, maar in bredere zin leidt dit tot sociale uitsluiting.

9% van de Ridderkerkse huishoudens behoort tot de minima, dat is bijna 1 op 10.
Doel van de nota is het vergroten van het bereik en gebruik van de voorzieningen en toekomstperspectief bieden. Zo veel mogelijk door participatie op de arbeidsmarkt, mensen zelf financieel redzaam en verantwoordelijk maken.
Wie kan daarop tegen zijn?, wij in ieder geval niet.

Wel hebben wij enkele vragen, opmerkingen over dit onderwerp.

Er wordt gesproken over het vergroten van het bereik en gebruik van inkomensondersteunende maatregelen. Er worden goede voorstellen gedaan, die nog niet allen direct realiseerbaar zijn.
Is er bijvoorbeeld ook gedacht aan spreekuur op lokatie?
Te denken valt aan bejaarden, verzorgings huizen, zorginstellingen, of wellicht de combinatie met thuisbezoeken in het kader van de WMO.
Oudere mensen maken relatief weinig gebruik van aangeboden voorzieningen, wellicht is de stap (letterlijk en figuurlijk) zo kleiner/makkelijker voor hen te maken.

Er wordt ook gesproken over uitbreiding van overlegstructuur, uitbreiding kan juist verlammend werken en in de hand werken dat clienten er tussendoor vallen. Overleg op uitvoerend nivo (klantmanagers) met betrokken instanties en bedrijven zal daarentegen leiden tot een juist hulpaanbod en vroegtijdige signalering van problemen.
Kennis van het  (klanten)bestand en herkenning van risicogroepen is hierin noodzakelijk.

Jongeren zijn een bekende en belangrijke risicogroep. Preventie activiteiten richten zich vooral op de hoogste klassen onderbouw en bovenbouw. Bekend is dat schuldbemiddeling en studiefinanciering een lastige combinatie is. Dit leidt vaak tot stoppen van de studie met alle gevolgen vandien. Is deze groep inzichtelijk, is hierover contact met de MBO scholen?

Het maatschappelijk participatiefonds draagt vooral bij aan blijven deelnemen aan maatschappelijke, culterele en sportieve activiteiten. Juist dit fonds zorgt ervoor dat de minima actief deel kan blijven nemen aan de samenleving en vooral de kinderen.
De ChristenUnie wil zich daar ook hard voor maken. Kinderen in die leeftijd zijn kwetsbaar, zij mogen niet de dupe worden van het gedrag van de ouders. Dit moet ons inziens ook gelden voor kinderen van ouders waarbij de schuldhulpverlening niet succesvol verloopt en daardoor geen recht hebben op een bijdrage uit bovengenoemd fonds. Tegelijk willen wij aandringen op vergoeding van internetaansluiting voor gezinnen met schoolgaande kinderen uit dit fonds.

Wij zijn blij met de aandacht voor dit precaire onderwerp. Wij willen graag zien dat de voedselbank over 3 jaar overbodig is geworden en mogelijk vervangen is door een minimasupermarkt ,dat mensen in staat zijn hun verantwoordelijkheid te nemen en zelfstandig financieel redzaam zijn. We vertrouwen erop dat deze nota daar een goede aanzet voor is.

Dank u wel.

Cor Louter