Raadsbijdrage 21-02-08 "WMO beleidsplan"

WMO 2zaterdag 23 februari 2008 21:30

Voor ons, ter vaststelling, ligt een gedegen WMO beleidsplan. Er wordt in dit beleidsplan vaak gesproken over kwaliteitsverbetering. Dat geldt wat de ChristenUnie fractie betreft zeker niet voor de opzet en inhoud van deze eerste beleidsnota WMO.

Voorzitter we willen ons vanavond beperken tot de hoofdlijnen. We stellen een beleidsplan vast voor 4 jaar. Tijdens deze 4 jaren zal bij regelmaat op onderdelen van deze nota worden terug gekomen en zijn we er als raad zelf bij en ook verantwoordelijk voor om indien nodig specifieke zaken aan de orde te stellen.

De vraag van de burger staat centraal. Maar zoveel hoofden zoveel zinnen. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden. Het wordt geen : u vraagt wij draaien beleid schrijft u en terecht lijkt mij. Maar toch zijn we benieuwd naar uw prioriteiten in dit brede en veelomvattende dossier. Het gaat binnen de WMO in feite om twee hoofdlijnen tw. Welzijn en zorg.
De ChristenUnie is van mening dat wanneer mensen zich welbevinden, zich happy voelen, dit van wezenlijk belang is om zo lang mogelijk uit het zorg circuit te blijven.
Natuurlijk goede zorgvoorzieningen zowel in menselijke als materiele zaken zullen altijd noodzakelijk blijven. We zijn daarom ook blij dat de regering de kwaliteit van de huishoudelijke zorg naar boven gaat bijstellen. De zorg voor de gevolgen van de aanbestedingprocedure in de thuiszorg hebben we als ChristenUnie bij regelmaat geuit en hopen dan ook dat naast de recent toegezegde kwaliteitsverbetering in de zorg er straks ook een betere of liever nog geen  aanbestedingsprocedure meer gaat komen.
Goede zorgverlening is dus een must, maar de WMO Euro kan ook maar 1 keer uitgegeven worden. Zorg euro’s zijn duurder dan welzijns euro’s. Van belang is daarom ,en niet alleen uit financieele overwegingen maar veelmeer nog uit menselijke overwegingen om te zorgen dat mensen zolang mogelijk uit het zorg circuit kunnen blijven. Vandaar dat we ook een motie met de PvdA indienen die er op gericht is om zoveel mogelijk gelden in te zetten, zonder dat dit ten koste gaat van de zorgkwaliteit, om welzijns verbeterings trajecten te gaan starten en meer te doen aan preventie en voorlichting.
En voorzitter gebruik daarvoor de Ridderkerkse bevolking, gebruik de kerken en haar leden bij dit soort projecten. Er staan honderden vrijwilligers klaar in de kerken om ouderen bij regelmaat te bezoeken, gebruik ze indien mogelijk met een stuk voorlichting vooraf om de grote groep zorgvragers te herindiceren. Maar maak het a.u.b concreet, laat het niet verzanden in overlegorganen en nota’s van aanpak.
Steun het maatschappelijk werk wat in de Riederborgh plaatsvindt en voor 1.5 dag wordt bekostigd door de kerken. Niet zozeer met geld, want dat hebben de kerken zelf voldoende, maar bentwoord in ieder geval hun vragen en geef dit werk een plaats in het WMO beleidsplan. Dat werk stimulerend.
Tot slot voorzitter nog een opmerking bij de motie inzake de leeftijdsgrens. Wij (PvdA en ChristenUnie) vinden het onnodig om mensen die de 75 jarige leeftijd bereikt hebben en maximaal zijn ingedeeld bij regelmaat opnieuw te laten indiceren. Wij stellen dus voor dit na 75 jaar niet meer te doen.

Dank u wel.

Cor Louter

(Red.: de motie is nog niet in stemming genomen, ivm het late tijdstip. Stemming volgt in eerstvolgende raadsvergadering.)

Motie CU PvdA WMO beleidsplan herindicatie22,0 kBapplication/msworddownload
Motie WMO beleidsplan besteding gelden25,5 kBapplication/msworddownload