Raadsbijdrage 21-02-08 "Slikkerveer Zuid Oost"

slikkerveer ZOzaterdag 23 februari 2008 21:40

Vorig jaar, tijdens de raadsvergadering van 1 maart, hebben we diverse vragen gesteld specifiek rond de situatie van de ondernemers in Slikkerveer zuidoost.

De ondernemers die in de commissievergadering voorafgaand aan de raadsvergadering hadden ingesproken hebben ons toen doen beseffen dat het nodig was om er scherp op te gaan zitten.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en blijkt dat er grote ontevredenheid en frustratie is bij de ondernemers vanwege de wijze waarop gesprekken en onderhandelingen worden gevoerd.
De ondernemers zijn zo´n zes geleden geconfronteerd met het gegeven dat er iets zou gaan gebeuren. Nu is er nog steeds voor hen geen duidelijkheid. Sterker nog het lijkt er volgens de ondernemers op dat de inspanningen niet zijn gericht op een bevredigende oplossing voor beide partijen maar op een ontmoediging van verder ondernemen in betreffende buurt.

Van Woonvisie begrepen we afgelopen maandag dat het niet eenvoudig is om tot overeenkomst te komen. Dat begrijpen we. Het is natuurlijk een hele onderneming om een en ander tot een goed einde te brengen.

Maar wat we van de ondernemers horen is dat er niet adequaat wordt doorgepakt. Dat ze niet serieus worden genomen en in feite machteloos toekijken hoe de tijd verstrijkt en de kans op een goede onderneming na de herstructurering afneemt.

Van de 7 ondernemers zijn er inmiddels 3 vertrokken begrepen we. Wat willen we nu eigenlijk in die buurt? Laten we toe dat er straks helemaal geen ondernemer meer is? Wat is eigenlijk de visie op ondernemen in Slikkerveer Zuidoost? Komt het aantal winkels terug dat er oorspronkelijk zat of komt dat aantal terug van die ondernemers die in de komende maanden zich staande weet te houden??

In de commissievergadering Samen Wonen van 12 februari werd gesteld dat het een zaak van Woonvisie is. Voorzitter, natuurlijk heeft Woonvisie een belangrijke verantwoordelijkheid. Maar ook wij zoals we hier zitten hebben een belangrijke verantwoordelijkheid waar het gaat om een goede uitvoering van herstructureringsprocessen.

Het gaat hier in Slikkerveer niet goed. Overigens horen we momenteel ook vergelijkbare verhalen van ondernemers op het Vlietplein in Drievliet.

Graag hoor ik van de wethouder hoe hij aankijkt tegen de situatie.
Wij dienen hierbij een motie in met als doel dat het college direct zich met de gang van zaken gaat bezighouden. Motie  wordt mede namens PvdA, SGP en VVD ingediend.

Dank u.

(Red.: de ingediende motie is aangenomen)

Motie CU slikkerveer ondernemers36,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsbijdrage 21-02-08 "Slikkerveer Zuid Oost"'