brandweerzaterdag 06 oktober 2007 23:00

De gemeentelijk schaal schiet tekort om goed voorbereidt de toekomst in te gaan mbt rampen, tereurdreiging e.d. Diverse rampen die in ons collectief geheugen een plek hebben, waren aanleiding om een Wet op de Veiligheidsregio’s van kracht te laten worden.
Voorliggend raadsvoorstel heeft tot gevolg dat al het personeel in regionale dienst komt. Voor Ridderkerk is het van belang dat kwaliteit en identiteit van het korps behouden blijven!

Met het overdrachtsdossier worden diverse beslissingen genomen. Wij kunnen ons daar in vinden. Wat van groot belang is is dat ook na de overdracht van taken, mensen en middelen aan de Veiligheidsregio de verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg bij de gemeente blijft! Het gemeentebestuur moet zelf aan geven welke kwaliteit van de brandweer wordt verwacht en het beleid voor de middellange termijn uitstippelen. Voorzitter het gaat er om dat we goed georganiseerd klaar staan om calamiteiten en rampen te bestrijden. Het werken in veiligheidsregio’s kan daar goed in voorzien

Vrijwilligers spelen bij de Ridderkerkse brandweer een grote rol. Het is prachtig dat inwoners hun goede tijd er voor in willen zetten. In de praktijk blijkt dat het moeilijker wordt om vrijwillige brandweermensen te vinden en vast te houden.
De cultuur en de identiteit van de brandweer zijn van grote waarde. De brandweer hecht erg aan een stevige band met de lokale gemeenschap. Op pagina 18 wordt aangegeven dat er geoormerkte budgetten zijn opgenomen voor zaken als jubilea, onderscheidingen, contactavonden, excursie e.d. Dat lijkt allemaal goed geregeld voor dit moment. Voor de Ridderkerkse vrijwilligers is belangrijk om te weten dat het niet bij iedere financiële tegenslag of verandering van leiding ter discussie mag komen te staan. Het is dus nu geborgd zowel financieel als inhoudelijk maar hoe is dat voor de langere termijn?

Door ondermeer vermaatschappelijking van de zorg is er andere aandacht nodig mbt ondermeer gehandicapten en calamiteiten. Een bijeenkomst georganiseerd door de gehandicaptenraad 4 weken geleden heeft de vinger bij dit onderwerp gelegd. Als we de landelijke cijfers naar Ridderkerk omrekenen dan lopen tussen de 3 en 4 duizend Ridderkerkers meer risico’s bij calamiteiten omdat ze fysieke of verstandelijke beperkingen hebben. Mijn vraag aan de portefeuillehouder is of dit onderwerp ergens op een agenda is terecht gekomen dan wel gaat komen?

We zijn voor het voorstel van het college. Vanuit onze fractie willen we van de gelegenheid gebruik maken om alle brandweerlieden die in Ridderkerk actief zijn te bedanken voor hun uitstekend werk in het kader van de veiligheid in Ridderkerk. We hopen dat zij nog lang met hun lokale kleur en identiteit in de Ridderkerks samenleving actief willen en kunnen zijn.

Resultaat: De portefeuillehouder heeft op beide vragen toezeggingen gedaan. Met betrekking tot de lokale cultuur en identiteit heeft Mevr. Hermans daarin een verantwoordelijkheid naast de verantwoordelijkheid die de raad ook zelf behoudt met betrekking tot het beleid van de Brandweer. Voor wat betreft de fysiek en mentaal kwetsbaren in relatie tot calamiteiten, onder de aandacht gebracht door de gehandicaptenraad in Ridderkerk (GRR), heeft de burgemeester toegezegd dat zij het bij de veiligheidsregio onder de aandacht zal brengen.

Reacties op 'Raadsbijdrage 4 oktober "Overdracht brandweer naar Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond"'