Raadsbijdrage 4 oktober "Ridderkerk, voortvarend"

papierwerkvrijdag 05 oktober 2007 20:50

De títel die is gekozen voor dit Meerjaren Ontwikkelingsprogramma toont zo daadkrachtig: Ridderkerk, voortvarend. Dat schept verwachtingen bij het lezen van een voortgangsrapportage ervan.

Tegelijkertijd bekroop ons enig ongeduld bij het lezen van meerdere pagina’s. Om u duidelijk te maken waar dat ongeduld vandaan kwam, neem ik u bijvoorbeeld mee naar punt 5 op pagina 4. Dit gaat over het “aanbieden van voorzieningen met betrekking tot de Jeugdzorg”. Bij de “Stand van zaken” lees ik vervolgens dat in februari 2006 een beleidskader is vastgesteld, dat een en ander is ondergebracht in een directieprogramma Jeugd en dat er wordt gewerkt aan een lokale jeugdagenda (die binnenkort gereed zal zijn). Kort samengevat: begin 2005 hebben we als doel gesteld om deze voorzieningen voor de Jeugdzorg aan te bieden, eind 2007 bestaan deze voorzieningen alleen nog maar tweedimensionaal op papier, en niet driedimensionaal.

Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, maar daarmee gaan we elkaar vanavond niet vermoeien.

Het college zal toch met ons eens zijn, dat doelen pas écht worden bereikt wanneer actie wordt ondernomen?
Anders gezegd: de ChristenUnie wil niet alleen dat er een goed plán ligt voor – om maar een ander onderwerp te noemen – de uitstroom van uitkeringsgerechtigden. We waarderen dat hiervoor contact wordt opgenomen met bedrijven, maar we zien voorál graag gebeuren dat uitkeringsgerechtigden daadwerkelijk naar een baan worden begeleid.

U hebt een voorstel gedaan voor herverdeling van het ISV-budget; in dat voorstel kunnen we ons vinden. Dat hoeft naar onze mening echter niet te leiden tot een vrijbrief voor een eventuele gelijksoortige herverdeling in de toekomst. Dat hebben we toegelicht in het amendement dat bij dit voorstel wordt ingediend; die toelichting zullen we hier niet herhalen.

We wensen het college veel succes bij het verder nastreven van de echte doelen!

Ik dank u.

Robert Pors

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type