Raadsbijdrage 27-02-2014 "Beeldkwaliteitplan Nieuw Reijerwaard"

g_NR_beeldkwaliteitsplanmaandag 03 maart 2014 17:17

Weer een stap in de ontwikkelrichting. De realiteit van Nieuw Reijerwaard. Het wachten is op de uitspraak van de Raad van State. Laat de uitslag maar duidelijk zijn. Hopelijk voor 19 maart, want dan wordt de inwoner tenminste een reëel beeld voor ogen gehouden. Dan kun je niet met droge ogen zeggen de ontwikkeling tegen te zullen houden. Dat kan nu al niet volgens ons, maar sommigen zijn die kunst machtig.

Het beeldkwaliteitplan vormt een beoordelingskader voor de welstandscommissie. En het bestemmingsplan gaat er boven. Dit plan geeft begrenzing aan maar ook ruimte. Ruimte voor de gemeenschappelijk regeling om aan de slag te gaan. Dat past bij deze tijd. Bij de ontwikkeling vinden we vooral de belangen van de bewoners een aangelegen punt. We kunnen nuchter stellen dat de bewoners niet op de ontwikkeling zitten te wachten. Maar nu de ontwikkeling toch doorgaat wil een deel van de bewoners daar ook constructief over meedenken. Dat bleek ook weer tijdens de commissie vergadering.

Mevrouw Klootwijk heeft namens de Vereniging bewoners Rijksstraatweg 322-408 onder andere gevraagd naar de stand van zaken rond de plannen van de Gelder. Er wordt gewacht op de reactie van de provincie met betrekking tot de aankoop van woningen. Is die reactie er inmiddels, vraag ik aan de wethouder? Zo niet wanneer wel, per reële inschatting?
De suggestie van de heer Stout in de commissie om rond boerderij Bouwlust nog wat meer ruimte te realiseren ondersteunen we van harte. Van de wethouder begrepen we dat hij het overbrengt aan de GR.
De windturbines hoeven er wat ons betreft niet te komen in Nieuw Reijerwaard. Dat heeft voor ons alles te maken met de overbelasting die er al is voor de bewoners in Rijsoord en West. Verder dringen we aan op duurzame inrichting tot het maximaal haalbare en liefst dan nog iets extra’s. Wat betreft de fietsinfrastructuur, waar dit plan in feite niet over gaat, willen we toch meegeven om bij de ontwikkeling het optimaal veilig te ontwikkelen.

Het beeldkwaliteitsplan gaat in op de zichtlijnen vanaf de Rijksstraatweg. Wij willen dringend vragen om de overgang van de woningen naar de gebouwen alleen te doen met het dijklichaam + vegetatiedaken zodat er geen grijze blokken te zien zijn vanuit de woningen. Er zijn verschillende mogelijkheden maar alleen de overgang met dijklichaam en vegetatiedaken vinden we acceptabel.

Marten Japenga