Raadsbijdrage 28-11-2013 "Huishoudelijke hulp"

b_huishoudelijke_hulpwoensdag 04 december 2013 21:00

De langdurige zorg gaat op de schop. Zij komt vanaf 2015 voor een groot deel op het bord van de gemeente en de zorgverzekeraar. Onder de bevlogen woorden van burgerparticipatie moet een bezuinigingsoperatie van bijna 1 miljard euro gerealiseerd worden. Beiden zijn nuttig en nodig voorzitter. Participatie op zich is een goede zaak. Iedereen doet mee. We willen mensen recht doen en we willen mensen ondersteunen om echt mee te doen. Zich betrokken voelen bij en zich verantwoordelijk weten voor, zijn zaken waar niemand minder van zal worden, integendeel.

Ook bezuinigingen zijn nodig. De zorgkosten zijn in de  afgelopen 15 jaar gestegen van 13 miljard naar bijna 30 miljard euro. En als we naar de toekomst toe de mensen die echt hulp en ondersteuning nodig hebben, en deze groep wordt alleen maar groter voorzitter, als we die groep willen blijven kunnen helpen dan moeten er nu maatregelen genomen worden. Daar komt bij dat het naar onze mening ten alle tijden, ook al is er geen enkele druk van bezuinigingen, vereist is om op verantwoorde wijze met gemeenschapsgelden om te gaan.

De uitgangspunten die we vanavond vaststellen geven ons als ChristenUnie sterk de indruk dat er heel zorgvuldig is gezocht om met minder geld toch een aanvaardbaar zorgpakket aan te kunnen bieden. Ik ga niet meer in detail in op het raadstuk. Er is uitvoerig in diverse bijeenkomsten gedetailleerd gesproken over veel zaken en we hebben nog een extra uitvoerige toelichting gekregen op papier, wat  voor ons verhelderend heeft gewerkt, dank daarvoor voorzitter. Echter het is wel duidelijk dat deze nieuwe aanpak voor zowel zorgvragers als zorgaanbieders niet ongemerkt zal verlopen. Daar valt niet aan te ontkomen. Naar onze mening krijgt iedereen die de zorg die echt nodig is.

Professionele zorg of de zorg en aandacht vanuit de samenleving. Onze fractie steunt veranderingen in het sociale domein die er op gericht zijn mensen meer eigen regie te geven en het eigen sociale netwerk meer in te zetten. We spreken daarom liever van samen-redzaamheid dan van zelfredzaamheid. Omdat we uitgaan van onderlinge verbondenheid waarin mensen samen leven.

Maar niet iedereen heeft sociale verbanden om op terug te vallen. En je kunt ook niet voor alles terugvallen op je sociale netwerk. Soms zijn ze erg instabiel en zijn we wellicht ook te optimistisch over de belastbaarheid van mensen. De individualisering en de bijna verplichte twee inkomens politiek draagt niet erg bij om tot een samen-redzame samenleving te komen. We willen het college vragen aandacht te geven en het tijdig kunnen signaleren in welke situaties eigen regie en zelfredzaamheid niet tot stand komen. Om die reden zijn we ook positief gestemd voorzitter, dat we 2014 als een soort proefjaar in kunnen gaan. Ervaring op doen voor iedereen die bij deze materie betrokken is en zo nodig aanpassingen doorvoeren als dat nodig blijkt te zijn.

We willen daarom er ook voor pleiten om vanaf nu maximaal te communiceren naar zowel zorgvragers als zorgaanbieders over alles wat er op stapel staat, beter te veel dan te weinig informatie verstrekking. Ook willen we verzoeken om in dit proefjaar soepel om te gaan met de nieuwe regels, geef de gene die zorg nodig heeft de tijd om aan de nieuwe regels te wennen en niet in de trant van; dit zijn de regels en ze gaan morgen in.

Tot slot voorzitter en wellicht ten overvloede, we zouden graag frequent, bijvoorbeeld in iedere cie. Vergadering, geïnformeerd willen worden over de gang van zaken en de bevindingen.

Dank u.

Cor Louter