Raadsbijdrage 28-11-2013 "Reconstructie kruising Kievitsweg - Rijnsingel"

b_reconstructie_rijnsingelwoensdag 04 december 2013 21:30

In deze raadsvergadering nemen we een besluit over de aanpassing van de kruising Rijnsingel – Kievitsweg. Deze reconstructie heeft alles te maken met de kruising Rotterdamseweg - A38 – Rijnsingel, die ongetwijfeld bij veel Ridderkerkers als eerste genoemd zal worden wanneer wordt gevraagd naar locaties waar men problemen ondervind in de doorstroming van het verkeer.

Dagelijks rijden heel veel Ridderkerkers hier ‘s morgens langs op weg naar hun werk, en keren ’s avonds via dezelfde kruising terug. Maar ook voor het regionale zakelijk verkeer is deze kruising zeer van belang.

Voor ons ligt een voorstel tot aanpassing van deze kruising, met als uiteindelijke doel om, naast regulier onderhoud door het Waterschap Hollandse Delta aan de kruising Rotterdamseweg - Rijnsingel, ook een aantal civieltechnische aanpassingen door te voeren die ervoor moeten zorgen dat de huidige doorstromingsproblemen tot het verleden gaan behoren, en dat de verkeersveiligheid voor met name fietsers wordt vergroot.

Het College stelt voor variant 1 te kiezen, waarbij de aansluiting van de Kievitsweg op de Rijnsingel wordt verplaatst richting de Spuistraat, er een fietsoversteek wordt aangebracht over de Rijnsingel ter hoogte van de kruising Rotterdamseweg, de parallelstructuur in de noordwest hoek van de kruising wordt vervangen door fietspaden en een aantal aanpassingen in de voorsorteerstroken van de grote kruising Rotterdamseweg-Rijnsingel worden doorgevoerd.

De ChristenUnie stelt op basis van de aangedragen en ingewonnen informatie dat deze maatregelen stuk voor stuk bijdragen aan een verbeterde doorstroming, en/of ten gunste komen aan een verbeterde verkeersveiligheid. Daar kunnen wij alleen maar positief over zijn.

Wel vragen we nog extra aandacht voor de opstelruimte voor fietsers in de zuidwest hoek van de kruising. De grote groepen fietsers van Rotterdam naar Ridderkerk vice versa hebben door het compacter maken van de kruising nu minder ruimte om zich tussen de twee oversteken op te stellen. Is dat punt voldoende bekend bij het college en wordt daar nog iets mee gedaan?

De doorstromingsverbeteringen die in dit voorstel worden doorgevoerd zijn niet subsidiabel, zo bleek. Dat is toch op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen, De Rotterdamseweg is toch wel degelijk een weg met regionaal belang waarvoor normaal gesproken bij het oplossen van doorstromingsknelpunten ook door de Stadsregio een BDU-subsidie wordt verstrekt. Ons is duidelijk geworden dat dit te maken heeft met de oorspronkelijke vastlegging van de subsidieverordening. Hierdoor kan dit project nu niet worden goedgekeurd, waardoor we over een deel van de kosten nu geen 50% subsidie krijgen. We willen de wethouder vragen om dit probleem op de agenda  te plaatsen bij de Stadsregio, in ieder geval de bevoegde instantie. Graag een toezegging.

De ChristenUnie gaat akkoord met het voorstel om de reconstructie van de kruising Rijnsingel – Kievitsweg uit te voeren conform variant 1.

Reacties op 'Raadsbijdrage 28-11-2013 "Reconstructie kruising Kievitsweg - Rijnsingel"'