Raadsbijdrage 28-11-2013 "Bestemmingsplan Oostendam"

b_oostendamwoensdag 04 december 2013 21:15

Om de zoveel tijd dienen bestemmingsplannen te worden geactualiseerd. We kunnen kort zijn over het voorliggend voorstel. Daar kunnen we mee instemmen. Echter er zit een addertje onder het gras. Het gaat ons met name om het deel dat niet in dit bestemmingsplan is opgenomen maar waar de wijk Oostendam wel alles mee te maken heeft.

Insprekers hebben er in de commissie uitvoerig over gesproken. Het college heeft in december 2011 besloten om het deel tussen de Pruimendijk en de Waal, bekend als de woningbouwlocatie, uit het bestemmingsplan Oostendam te halen. Daar heeft de raad een brief over gehad. Al eerder hebben we als fractie onze vraagtekens geplaatst bij de plannen en zeker ook bij de ontsluiting via de Pruimendijk en de Damweg. Ook bewoners en het wijkoverleg hebben zich meermalen tegen de plannen uitgesproken en dat aan de raad laten weten. Er zijn veel redenen om de woningbouw op deze plek in Oostendam te schrappen. De locatie zelf, de ontsluiting, een ontwikkelaar die er geen brood in ziet en de langjarige onzekerheid voor bewoners. Je kunt je afvragen waarom nu pas deze stellingname. Dat heeft toch vooral te maken met het feit dat er nu een bestemmingsplan wordt geactualiseerd waar bedoeld gebied niet in is opgenomen. Dat zou betekenen dat er nog veel langer onduidelijkheid is en dat bij actualisatie van dat deel van Oostendam de woningbouw nog steeds opgenomen kan zijn. Daarom vanavond een breed gedragen verzoek vanuit de raad aan het college om de woningbouwlocatie Oostendam te schrappen uit de ‘Woningbouwstrategie’ en het bestemmingsplan voor het gebied tussen de Waal en de Pruimendijk te actualiseren met dit gegeven als uitgangspunt. We dienen daarom samen met LR, SGP, CDA, D66/GroenLinks een motie in.

Reacties op 'Raadsbijdrage 28-11-2013 "Bestemmingsplan Oostendam"'