Coalitieakkoord 2012 / 2014 "Zorg voor de samenleving" gepresenteerd

Coalitieakkoord_2012_2014maandag 14 januari 2013 21:14

De nieuwe coalitie van Leefbaar Ridderkerk, SGP, D66/GroenLinks en ChristenUnie kiest voor een akkoord met de thema’s waar de coalitie tot aan de gemeenteraadsverkiezingen nadrukkelijk op in wil zetten. Het coalitieakkoord ‘Dienstbaar in vertrouwen’ is immers grotendeels al vertaald in de meerjarenbegroting.

De coalitie staat een bestuursstijl voor die mogelijk maakt, ruimte geeft aan inwoners, partners en ondernemers. De rol van de overheid is door de tijd heen een rol van zorgen voor, van overnemen van problemen en voorzieningen geworden. Onbedoeld hebben we de zeggenschap van sommige mensen op een aantal terreinen overgenomen.
We kiezen voor de beweging terug naar ‘zorgen dat’. Een beweging van individu naar samen. De gemeente zorgt dat mensen in staat worden gesteld zo lang mogelijk voor zich zelf te zorgen, hun eigen vraag te formuleren en hun eigen oplossing te kiezen. Dit stelt ons in staat de kracht van de samenleving te benutten. Niet de overheid maar omzien naar elkaar maakt een duurzame samenleving mogelijk. Daarbij stimuleren en faciliteren we burgers om eigen ideeën en wensen te realiseren. Ridderkerkers die ondersteuning nodig hebben kunnen, wanneer zij daar zelf en/of hun omgeving niet in kunnen voorzien, op ondersteuning rekenen. Het streven is om met de nieuwe manier van werken voorop te lopen in Nederland. We zijn proeftuin, voeren pilots uit en delen de kennis met anderen. We maken samen met inwoners, partners en ondernemers ideeën mogelijk en zijn daarbij creatief en innovatief. Partners kunnen ook andere overheden zijn.

Het complete coalitieakkoord is hieronder te downloaden.

Coalitieakkoord 2012-2014771,7 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Coalitieakkoord 2012 / 2014 "Zorg voor de samenleving" gepresenteerd'