Raadsbijdrage 24-01-2013 "Startnotitie Herstructurering centrum"

herstructurering_Centrummaandag 28 januari 2013 23:05

We staan aan het begin van een ingrijpend proces. Dat geldt uiteraard de zittende bewoners. Zij moeten gedwongen uit hun huis. Wel is het zo dat de meeste mensen uiteindelijk tevreden zijn met hun nieuwe woning als alles achter de rug is.

Dat wetend, ontslaat het ons als gemeenteraad niet van de plicht om toe te zien op een zeer zorgvuldig proces vanuit Woonvisie, temeer nog waar het kwetsbare bewoners en gehandicapten betreft.

Ook pijnlijk is het als je hoort van de inspreker dat hij uit Slikkerveer weg moest vanwege sloop van de woningen daar en nu na een paar jaar alweer moet vertrekken.

Dat brengt me bij twee onderwerpen die van groot belang zijn maar waar wij op dit moment nog geen zicht op hebben. In de eerste plaats het door Woonvisie op te stellen sociaal plan. Dat is nog niet klaar, althans wij hebben dat niet in ons bezit. Dat gaat over verhuiskostenvergoeding, terugkeermogelijkheid, huurgewenning en inspraak. Daarnaast de sociale inventarisatie: hoeveel mensen wonen er, wat is de gezinssamenstelling, wat zijn hun woonwensen, is er sprake van specifieke omstandigheden zoals: vereenzaming, handicaps, hoge leeftijd enz.

Bij de uitwerking  van de bouwplannen gaan we uit van aanpasbaar-, duurzaam-, en levensloopbestendig bouwen.  Zo staat het ook in het coalitieakkoord.

Daarnaast is er nog specifieke aandacht voor Gompy. Zoals bekend is de ChristenUnie voor het behoud van buurtwinkels. Wij gaan er vanuit dat Gompy op een voor hen gunstige plek terugkomt. Weet de wethouder daar al iets van? Wilt u dit onderwerp in het bestuurlijk overleg agenderen?

Als plannen op de tekentafel liggen kun je er nog veel kanten mee op. Bedenk aan de voorkant welke rol burenhulp, sociale cohesie en veiligheid vorm krijgen. Als er bestaande verbanden zijn van buurtgenoten of families hou dan daar rekening mee bij de herplaatsing.

Als plannen op de tekentafel liggen kun je er nog veel kanten mee op. Bedenk aan de voorkant welke rol burenhulp, zorg, sociale cohesie en veiligheid kunnen spelen in de straat en de buurt. Als er bestaande verbanden zijn van buurtgenoten of families hou daar dan rekening mee bij de herplaatsing.

Planning. Graag willen we van de uitkomsten van het Sociaal Plan en de sociale inventarisatie op de hoogte worden gehouden. We hebben in de motie al de toezegging dat de commissie geïnformeerd wordt over de ontwikkelingen. Graag wil ik deze punten daarbij alvast specifiek benoemen. Het doel daarvan is wat mij betreft ook dat de plannen van Woonvisie worden beinvloed met de uitkomsten van deze onderwerpen.

Marten Japenga

Reacties op 'Raadsbijdrage 24-01-2013 "Startnotitie Herstructurering centrum"'