Raadsbijdrage 24-01-2013 "vaststellen startnotitie Park Ringdijk Slikkerveer"

park_ringdijkmaandag 28 januari 2013 23:00

Mooie ontwikkelingen voor de dijk. Zo wil onze fractie de startnotitie en de beoogde plannen kenschetsen.
De scouting is al lange tijd intensief bezig om een goed gebouw te krijgen ten behoeve van hun activiteiten. Ze hebben er in allerlei opzichten al veel tijd in gestoken. Ook zijn ze actief om het financieel allemaal voor elkaar te krijgen. Onze complimenten voor het vele werk en de constructieve wijze waarop in de afgelopen jaren de doelen werden nagestreefd.

Nu is het voor de gemeente zaak om de vaart erin te houden. In de afgelopen maanden is er een kerk toegevoegd aan de plannen en wordt het ook mogelijk om nog een aantal huizen te bouwen.

Wij zijn over het geheel van de plannen positief.

Met name de bouw van de kerk daar worden we blij van. Het is een prima plaats. Natuurlijk hebben we de kerk nog liever te midden van de bewoners, maar de verkeersdruk die dat met zich meebrengt, daar wordt men niet vrolijk van.

Wij hopen dat er een mooie beeldbepalende kerk bijkomt in Ridderkerk. En dan is deze plek uit allerlei praktische overwegingen het beste. Dat de buren scouting en kerk onderling spreken over parkeren en andere praktische zaken dat is prima en daar hoeven wij ook niet tussen te gaan zitten.

Aan het kerkbestuur willen we meegeven om bij het ontwerp rekening te houden met de mogelijkheden van vandaag de dag. Gebruik maken van duurzame bouwmaterialen en energiezuinige installaties. En LED verlichting indien mogelijk. En als er een behoorlijk dakoppervlak komt denk dan ook aan zonnepanelen. De architect kan in deze fase nog rekening houden met een groene inpassing.

Als risico wordt nog benoemd dat de koopovereenkomst moet zijn getekend door de Hersteld Hervormde Gemeente voordat bestemmingsplan definitief wordt. Dat is dus voor de raadsvergadering van 27 juni waarop het plan wordt vastgesteld. Kan de wethouder deze procedurele constatering bevestigen?

Tot slot nog iets over de Ringdijk 258. De inspreker heeft eerder al gepleit voor versoepeling van regels met het oog op het plaatsen van een zorgunit. Ook is gevraagd om de achterkant van het perceel te ontsluiten. In de commissie heeft wethouder den Ouden aangegeven dat deze wensen worden meegenomen bij het ontwerp van het bestemmingsplan. Wij zijn daar content mee. Het nieuwe coalitieakkoord spreekt over ruimte voor de burger en meer zorg door minder regels. Een goed moment om al op kleine schaal daarmee te starten.

Reacties op 'Raadsbijdrage 24-01-2013 "vaststellen startnotitie Park Ringdijk Slikkerveer"'