Raadsbijdrage 16-10-2012 "De bestuurbaarheid van Ridderkerk."

Raadszaalzaterdag 20 oktober 2012 15:17

Een college dat nog maar kan rekenen op 11 van de 27 zetels. Zijn we de weg nu echt kwijt? Of lukt het vanavond om een weg te vinden uit de ontstane situatie. Wat is er feitelijk aan de hand? De 3eontsluitingsweg bleek een brug te ver voor Leefbaar Ridderkerk. Maar hoe zit het met de SGP? Het college wilde een weg door de boomgaard, maar vergat onderweg de signalen van de bewoners en de andere partijen te betrekken in de overwegingen. Zo lijkt het in ieder geval. Maar wat heeft deze aanpak ons gebracht als Ridderkerk?

Graag willen we van SGP, Leefbaar Ridderkerk en de groep Koppes weten hoe zij de huidige situatie waarderen. In de media horen we verschillende redenen. In de ene verklaring is het alleen de weg en houdt de groep Koppes vast aan het collegeakkoord.  Op een andere plek wordt gesproken over een sluitstuk van steeds meer conflicten. Waar voelt Groep Koppes zich wel  en waar niet aan verbonden?

Mijnheer Smit hoe kijkt u aan tegen de ontstane situatie en wat ziet u voor oplossingen? Hoe staat u tegenover de voorgestelde gedoogrol van de groep Koppes?

Mijnheer Neuschwander, de vervelende ontknoping kwam tijdens uw afwezigheid. Had u het aan zien komen? Hebt u het idee dat men ook gebruik/misbruik heeft gemaakt van uw afwezigheid?

Mevrouw van Nes, hoe lang is het overleg met  met Ad Los al gaande?  Donderdagavond 4 oktober was het eerste optreden van de groep in de raad en de volgende dag stond er al in de krant, dat mevr. Mans-Los stopt en dat broer Ad, via de openvallende plek van Leefbaar Ridderkerk, na beëdiging zich meteen aansluit bij deze groep. Kunt u uitleggen hoe dat gegaan is? En als Los terug is blijven dan de afspraken van vanavond gelden?

Dan de brief naar de provincie van  1 oktober van de groep Koppes. Die ligt bij de provincie getekend door 4 personen, maar staat nu op de site ondertekend door 3 van de 4 leden, niet door u dus, mevrouw van Nes. Is er een nieuwe splitsing op komst van het lid van Nes-de Man? Bent u het niet eens met de brief?  Graag toelichting.

Hoe kijkt de coalitie aan tegen de ontstane  situatie? Hoe stevig is het met 11 van de 27 zetels? Welk deel van het coalitieakkoord staat nog? Heeft de coalitie inmiddels naar nieuwe partners gezocht?

Aan de Burgemeester willen we vragen hoe het  is met de stabiliteit en de bestuurskracht van Ridderkerk. Hoe zit het met de verhouding in het college; die is toch wel scheef getrokken. 6 zetels met 3 wethouders en 5 zetels met 1 wethouder. Dat is toch een scheve verhouding? Hoe gaat u daar mee om en welke rol ziet u hierbij voor u zelf weggelegd?

De heer Vroegindeweij. U bent van een fanatiek tegenstander van Nieuw Reijerwaard getransformeerd naar een zeer fanatiek  pleitbezorger. U wist hoe lastig de fractie van Leefbaar er in zat. Waarom hebt u dit alles toch zo doorgedrukt? Bent u met uw optreden niet juist de veroorzaker geweest van veel ellende onder bewoners en binnen Leefbaar? Is de splitsing niet mede te danken aan uw doordenderen? Wat zegt u dat over uw positie?

En de heer den Ouden. U hebt ons niet behoorlijk bediend als raad, u bleef zwijgen waar spreken gewenst was. Wij waren daar zeer teleurgesteld over. Waarom bleef u op dezelfde weg doorgaan? Waarom niet de signalen eerder opgepikt? Voelt u zich daarmee nu ook verantwoordelijk voor de breuk binnen Leefbaar en het wegvallen van de steun onder de coalitie? Wat zegt u dat over uw positie?

Dan de positie van onze raadsleden en wethouders in de gemeenschappelijke regeling Nieuw Reijerwaard.  Graag horen we van u  wat uw overwegingen zijn na de ontstane situatie.

Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat er op korte termijn gewerkt wordt aan een stabiele bestuurbare situatie in Ridderkerk, dat is één. In de tweede plaats vinden we dat er werk moet worden gemaakt van het herstel van vertrouwen met onze partnergemeente en met de provincie.

Hoe ziet u dit voor zich? Vanavond verwacht onze fractie WEL antwoorden.

Resultaat: de avond gaf het college onvoldoende blijk van besef van urgentie van de situatie. De kritische zelfblik werd door ons zeer gemist. Dat gold ook de reactie van Leefbaar en SGP. Niet zij waren alleen schuldig, maar in feite de hele raad. Een zeer onbevredigende situatie. In de schorsing van de vergadering is overeengekomen dat er een verkenner komt. Deze verkenner heeft een open opdracht, waarbij coalitieakkoord en huidig college niet als uitgangspunt wordt gezien.

De tekst voor de verkenner die op 16 oktober door de raad is aangenomen:

-          Onderzoek welke mogelijkheden er binnen de raad zijn voor een zo breed en stabiel mogelijke steun voor het college;

-          Daartoe in overleg treedt met alle raadsfracties en de Groep Koppes;

-          Daartoe schriftelijk (openbaar) verslag uitbrengt aan de raad voor 23 november a.s.;

-          De persoon te laten aanwijzen door de gezamenlijke fractievoorzitters;

Inmiddels is mevrouw Miriam Nienhuis aan de slag als verkenner. Maandag 22 oktober heb ik als fractievoorzitter een eerste gesprek met de verkenner.

Reacties op 'Raadsbijdrage 16-10-2012 "De bestuurbaarheid van Ridderkerk."'