Raadsbijdrage 04-10-2012 "Geen 3e ontsluitingsweg Nieuw Reijerwaard!"

Banner_Reijerwaardzaterdag 20 oktober 2012 14:13

Het zal niet verbazen dat de ChristenUnie tegen de weg door de Boomgaard is. En niet een beetje tegen maar helemaal tegen. Los van welk onderzoek dan ook is dat voor ons al lange tijd een helder gegeven. Er komt geen weg door de boomgaard!

Ik kijk even terug op de commissievergadering van afgelopen dinsdag 2 oktober. Vrijwel alle insprekers zijn tegen de weg door de boomgaard. Er is dus geen draagvlak vanuit de bevolking. De bedrijven die hebben ingesproken zijn voor een weg door de Boomgaard. Wat wij betreuren is dat de bedrijven niet verder gekeken hebben dan de infrastructurele oplossing. Er zijn toch tegenwoordig betere manieren te bedenken om spullen te vervoeren? Dat hoeft toch allang niet meer via grote vrachtwagencombinaties of wel grote tractoren met aanhangers? Een gemiste kans tot nu toe, temeer ook omdat we dit punt in eerdere bijeenkomsten aan de orde hebben gehad. Hopelijk wordt na vanavond, nadat wij in meerderheid tegen de 3e ontsluitingsweg hebben gestemd, wel onderzocht hoe de interne verkeersstromen kunnen worden bediend zonder de 3e weg. Overigens nemen wij het dit college kwalijk dat zij deze bedrijven niet op dat spoor hebben gezet. Kennelijk was men ook nu weer zo aan het spelen in de speeltuin van het eigen gelijk dat de maatschappelijke werkelijkheid niet meer in beeld is. De weg moet er komen en de weg zal er komen.

Verbazingwekkend, maar  meer nog diep teleurstellend, was de houding van het college tijdens deze commissievergadering. Op vragen werd niet adequaat geantwoord. De raad was zelf wijs genoeg om de rapporten te beoordelen en een keus te maken. Kennelijk hadden de collegeleden de afspraak om niks te zeggen, of om nietszeggend te zijn. Wat ik nog het meest miste was compassie van het college met de bewoners. Uit de houding sprak geen enkele drive om voor de leefbaarheid in dit gebied op te komen.

Voorzitter ik ga nu niet weer vragen wat het college ons zou willen adviseren. Die tijd is voorbij wat ons betreft. Ik ga nu vragen aan het college om samen met de meerderheid van de raad tegen de 3e ontsluitingsweg te zijn. Trek vanaf nu samen met ons op om de Provinciale Staten klip en klaar helder te maken dat HEEL Ridderkerk, inclusief raad en college de Boomgaard de Boomgaard wil laten en dat er GEEN weg doorheen komt. Nu niet en nooit niet. En dat is gelijk ook een reactie naar onze collega’s in Barendrecht.

Graag een reactie van het college of we vanaf heden kunnen rekenen op een gezamenlijk NEE tegen de weg!

Dan terug naar het onderwerp. Wat ons betreft tonen de onderzoeken twee dingen aan. In de eerste plaats dat nut en noodzaak van de 3e ontsluitingsweg NIET is aangetoond vanuit verkeerskundig oogpunt. Het rapport van Oranjewoud is helder in die conclusie.

In de tweede plaats blijkt uit onderzoek dat er veel intern verkeer plaats vindt op een dergelijk bedrijventerrein. De ChristenUnie vindt dat die kwestie op de agenda moet worden gezet om op te lossen met als uitgangspunt dat er geen weg door de Boomgaard komt. Los de problemen op met dit uitgangspunt, dat is in feite de opdracht. Bedenk wat er met intelligente logistieke systemen mogelijk is en ga de Ovonde en de 2e ontsluitingsweg op basis van dat nader onderzoek optimaliseren. En verder in het gebied handhavend optreden voor verkeerd gebruik van de infrastructuur, waaronder verkeerd parkeren.

Kortom onze stellingname: geen boomgaardweg wordt met deze twee punten verder versterkt. Leefbaar Ridderkerk: stop met de onmogelijke exercitie en kies voor de optie om geen weg door de Boomgaard aan te leggen. Dan doet u recht aan de kiezers in het algemeen en de bewoners in dat deel van Rijsoord in het bijzonder. Vóór stemmen is pas echt een slag in het gezicht van de kiezers.

Dan tot slot de brief aan de provincie. Wij willen de brief met de uitspraak dat nut en noodzaak er niet zijn om de weg aan te leggen, versturen. Wij vinden dat de uitspraak van de raad van Ridderkerk met betrekking tot het niet aanleggen van de weg door de boomgaard van zodanig gewicht is dat een afwijkend  standpunt van Barendrecht, Rotterdam, de GR enz dat niet kan en mag veranderen.

Resultaat: bij stemming bleek dat alleen de SGP met 5 stemmen voor de weg door de Boomgaard heeft gestemd. Ook Leefbaar Ridderkerk stemde tegen. Curieus omdat dit in eerste instantie als reden voor de splitsing in de fractie is aangegeven.

Als ChristenUnie hebben we samen met de PvdA, CDA, VVD en D66/GroenLinks na deze vergadering gevraagd om een extra raadsvergadering. Deze vergadering is inmiddels op 16 oktober gehouden. Er komt een verkenner die moet onderzoeken hoe Ridderkerk de komende anderhalf jaar een stabiele bestuur kan krijgen.

Reacties op 'Raadsbijdrage 04-10-2012 "Geen 3e ontsluitingsweg Nieuw Reijerwaard!"'