Raadsbijdrage 29-03-2012 "statiegeld"

statiegelddonderdag 12 april 2012 21:10

De ChristenUnie wil mede namens PvdA, CDA, Leefbaar Ridderkerk en D66/GroenLinks een motie indienen die aandacht vraagt voor de gevolgen van het afschaffen van het statiegeldsysteem op frisdrankflessen. Staatssecretaris Atsma is voornemens het systeem op te doeken en hoopt hiermee geld te kunnen besparen. Een meerderheid in de 2e kamer steunt hem in dit principe maar de Kamer heeft ook uitgesproken dat statiegeld niet zomaar kan worden afgeschaft.

Uit onafhankelijke berekeningen blijkt dat waar de landelijke overheid eventueel geld gaat besparen, gemeenten opgezadeld worden met extra hoge kosten.

Het statiegeldsysteem is stevig ingeburgerd in de Nederlandse samenleving en werkt zeer effectief. Bijna 94,1% van de Nederlandse gemeenten heeft zich tijdens het congres van de VNG (vereniging van Nederlandse Gemeenten) vorig jaar uitgesproken om naast het behoud van het huidige systeem het systeem uit te breiden met statiegeld op blikjes en kleine petflesjes.

Er bestaat een groot maatschappelijk draagvlak bij de bevolking voor het statiegeldsysteem.

Afschaffen van statiegeld op frisdrankflessen gaat de gemeente Ridderkerk veel extra geld kosten. Frisdrankflessen hebben een groot volume en de gemeente zal dus plasticafvalcontainers moeten gaan plaatsen en/of het inzamelen fors moeten uitbreiden, containers zullen vaker geleegd moeten worden en het ophalen van de plastic afvalproducten zal intensiever moeten gebeuren.. Deze “oplossingen” kosten natuurlijk een hoop extra geld. Deze extra kosten zullen uiteindelijk worden doorberekend in de afvalstoffenheffing. De burger is dus uiteindelijk slechter af.

De ChristenUnie vreest ook dat afschaffing zal leiden tot meer zwerfafval. Rond de 30% van het zwerfvuil bestaat uit kleine PET-flesjes en blikjes die goed kunnen worden ingezameld via het bestaande systeem.  De actie van Leefbaar Ridderkerk toont duidelijk aan dat zwerfafval een groot probleem is.

Ook landelijk blijkt dat het afschaffen van statiegeld op grote plastic flessen veel gemeenten te ver gaat. Ruim de helft (52 procent) van de 415 gemeenten wil in elk geval tot 2015 wachten. Van de overige 48 procent wil het merendeel helemaal niet van de statiegeldregeling af. Dat blijkt uit maandag gepresenteerd onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) heeft met de verpakkingsindustrie afspraken gemaakt over hergebruik van de verpakkingsmaterialen. Het bestuur van de VNG wil eerst zien hoe hard die afspraken zijn en heeft voorgesteld te wachten tot 2015. Veel gemeenten vinden statiegeld nog steeds een onmisbaar middel, onder meer om zwerfvuil tegen te gaan.

Daarom kunnen we nog 3 dingen doen.

1. De motie aannemen die een helder signaal afgeeft aan de VNG
  2. De motie per heden onder de aandacht te brengen van Staatssecretaris Atsma
  3. Onze vertegenwoordigers in Den Haag in de komende week beïnvloeden met onze zienswijze.

-      Er komt nog een brief van de staatssecretaris naar de Kamer waarin nadere  voorwaarden worden opgenomen.
-      Er volgt nog een Verlengd Algemeen Overleg van de 2e Kamer waarin onder meer de brief en moties aan de orde komen.
-      Tevens zal het bestuur van de VNG de situatie op 12 april bespreken;

Het heeft dus nog zin: Ridderkerk moet laten weten hoe zij hier over denkt.

Resultaat: De motie is aangenomen door de fracties van de ChristenUnie, Leefbaar Ridderkerk, PvdA, CDA en D66/GroenLinks. SGP en VVD stemden tegen.

Achtergrond.

In meer dan 25 gemeenten is de motie ‘ uitbreiding statiegeld’ aangenomen. Inmiddels heeft op 7 maart het zogenaamde Algemeen Overleg plaats gevonden, waarin staatssecretaris Atsma met de leden van de commissie ‘ Infrastructuur en Milieu’ heeft gesproken over o.a. de statiegeldregeling. Alleen de eerste termijn van deze bespreking heeft plaats gevonden. De tweede termijn zal eind maart plaats vinden. De coalitiepartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV lijken de staatssecretaris te steunen. Daarmee is er een meerderheid. Niet duidelijk is welk standpunt de SGP hierin heeft. De PVV zet in op verhoging van boetes. De staatssecretaris was het daar mee eens, mits het dan om meerdere overtredingen zou gaan.

Formeel is in het onderhandelingakkoord met de verpakkende bedrijfsleven, de VNG en het Ministerie een akkoord over statiegeld nog achterwege gebleven. Er was hierbij sprake van ‘wat ruis op de lijn’ tussen de berichtgeving over het behaalde akkoord vanuit het Ministerie en de berichtgeving die de VNG erop liet volgen. Het betreft dan ook een akkoord, waarbij een besluit over het statiegeld nog is opgeschort. Er wordt echter wel degelijk voorgesorteerd op afschaffing van de statiegeldregeling, zo blijkt bij nadere bestudering.

De moties die eerder in den lande zijn aangenomen waren vooral gericht op de beïnvloeding van de 2e kamer. Nu een meerderheid de staatssecretaris lijkt te steunen is het zaak om de aandacht naar de VNG te verplaatsen.

Op het ledencongres van de VNG op 8 juni 2011 heeft een ruime meerderheid zich uitgesproken voor uitbreiding van de statiegeldregeling. Daar willen we nu op insteken.

Onze motie is bedoeld om het College van Burgemeester en Wethouders een opdracht mee te geven om vast te houden aan de opdracht die het ledencongres van de VNG de onderhandelaars had meegegeven. Er zal een schriftelijke ledenraadpleging van de VNG komen over het akkoord met de staatssecretaris.

We willen het College stimuleren om een  helder geluid richting de VNG te laten horen.

De staatssecretaris is van mening dat een bijdrage van 20 miljoen door het verpakkende bedrijfsleven, die voor een groot deel aan voorlichtingsmateriaal en afvalbakken wordt besteed, een belangrijke impuls aan bestrijding van zwerfvuil zal zijn. De opruimkosten voor gemeenten bedragen nu al minstens 200 miljoen**

De staatssecretaris is van mening, dat het opleggen van hoge(re) boetes aan personen die meerdere (!) malen betrapt worden op het weggooien van vuilnis op straat een relevante bijdrage aan de oplossing van het zwerfvuilprobleem kan zijn. Het inzetten van boetes zal onvoldoende effect kunnen sorteren vanwege het gebrek aan handhavingscapaciteit. *Volgens TNO/NIPO onderzoek blijkt dat 71% van de burgers het een goed idee vindt  als statiegeld uitgebreid zou worden naar kleinere flessen. **Bron: VNG ***Informatie afkomstig van Stichting Nederland Schoon / www.echteheld.nl/zwerfafval Ongewenste gevolgen voor  Ridderkerk, zoals grote toename van het zwerfvuil in de openbare ruimte en daarmee verhoging van de opruimkosten.
Verzoek aan het college  om de door Ridderkerk af te vaardigen vertegenwoordigers bij de komende VNG ledenraadpleging als opdracht mee te geven om alleen akkoord te gaan met het “onderhandelingsakkoord verpakkingen en statiegeld” als het statiegeldsysteem wordt gehandhaafd en wordt uitgebreid met in ieder geval kleine PET-flesjes en blikjes en er een vastgestelde jaarlijkse bijdrage komt van producenten voor het opruimen van zwerfafval die overeenkomt met de kosten die gemeenten moeten maken voor het opruimen van dit afval.

2012_03 Motie CU Statiegeld58,2 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Raadsbijdrage 29-03-2012 "statiegeld"'