accountantscontroledonderdag 12 april 2012 21:24

"u kunt er op rekenen dat het college zijn uiterste best zal doen om u zo snel mogelijk en goed te informeren. De raad had er eerder van op de hoogte moeten zijn en dat was de reden dat ik het boetekleed aan trok “
Dit waren de woorden van de wethouder van financiën in de december vergadering, een 3,5 maand geleden. Het ging toen om een wat vertraagde melding van een meevaller van ca 4 mio euro.

Nu worden we verrast door een vergeten begrotingswijziging aanvraag i.v.m. een meeruitgave van € 760.000.

En dat bij een wethouder die in zijn vorige publieke functie altijd, en terecht, zeer alert was dat alles correct, op tijd en uitvoerig door het toenmalige college gecommuniceerd moest worden.

Het wordt wel warm voor dit college lid lijkt mij, met al die boetekleden om, of is dit geen nieuw boetekleed waard voorzitter ?

Het is voor de ChristenUnie duidelijk dat bij dit soort projecten er onverwachte tegen- en meevallers kunnen zijn. En dat als de boel toch open licht het slimmer en efficiënter is om het werk dan gelijk goed af te maken.

Daarover geen discussie wat ons betreft, wat wij wel vreemd vinden is :

1. € 100.000 euro bijna, onterecht opgenomen in de raming. De afdelingskosten waren meegerekend en dat had apart gemoeten.
  2. de nieuwe aannemer was wel 50% goedkoper dan de vorige aannemer. Voorzitter dat kan toch niet waar zijn ? hebben er dan mensen zitten slapen in het verleden, hebben we al jaren teveel uitgegeven aan dit soort werkzaamheden, hoe zit dat met andere grote projecten ??

Voorzitter, bij al dit soort argumenten waarbij de meevallers exact aansluiten op de tegenvallers bekruipt mij een gevoel van onbehagen. Onjuiste posten in de begroting, aannemers die ineens 50 % goedkoper zijn, wordt er naar een oplossing toegerekend ? reden voor onze fractie om juist de accountant te vragen naar dit geheel goed te kijken en ik denk dat u als college dat zelf ook zou moeten willen.

Cor Louter

Reacties op 'Raadsbijdrage 29-03-2012 "normenkader accountantscontrole programmarekening 2011"'