Raadsbijdrage 29-03-2012 "Speerpunten economisch beleid"

economisch_beleiddonderdag 12 april 2012 21:00

Een gezond ondernemingsklimaat is de hoofddoelstelling van het Ridderkerkse economische beleid schrijft u in uw begeleidende brief bij de benchmark nota.

De ChristenUnie zou als hoofddoelstelling willen pleiten voor een voldoende en gezonde werkgelegenheid binnen onze gemeentegrenzen waarbij een gezond ondernemingsklimaat natuurlijk onontbeerlijk is.

Uit het rapport blijkt dat de ondernemers redelijk tevreden zijn als het gaat om “harde”zaken, zoals beschikbare ruimte, parkeren, bereikbaarheid etc. op de “zachte” zaken is de beoordeling minder, zoals daar zijn : starters beleid, ondernemersklimaat, regelgeving etc.

Wij willen daarom pleiten voor de volgende zaken :

1. ga in overleg met de ondernemers en luister naar hun verhalen, waar loopt men als ondernemer tegen aan en waar kan de gemeente faciliteren.  De gemeente Ridderkerk staat niet bekend als een vlot en soepel meewerkende gemeente. Laten we eraan werken dat dit beeld, dat al of niet terecht bestaat, maar er wel is, dat dat beeld veranderd.
  2. wat zijn de mogelijkheden van de gemeente op het gebied van deeltijd WW bevorderen.
  3. de ChristenUnie wil bedrijven stimuleren maar ook de gemeente tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dus niet alleen milieu bewust maar een breder bewust omgaan met werk, arbeid en productie.
  4. neem als gemeente initiatief om in gezamenlijkheid leegstaande kantoorpanden te benutten voor bijv startende ondernemingen.
  5. ga meer specifiek als gemeente werk maken van een beleid gericht op starters. De kleine zelfstandigen hebben de toekomst, maar hebben zeker in de beginfase ondersteuning nodig op het gebied van huisvesting, regelgeving, informatie en begeleiding.
  6. voor zover mogelijk besteed gemeentelijk werk uit aan plaatselijke ondernemingen.
  7. stimuleren mogelijk maken van kleinschalige bedrijfjes binnen de woonomgeving. De combinatie van werken ,wonen en winkelen levert een veelkleurige bedrijvigheid op.

Voorzitter, tot zover wat suggesties van onze kant. Wij hopen dat de relatie gemeente en bedrijfsleven verder aangehaald en geoptimaliseerd gaat worden, waardoor er meer mogelijkheden gaan komen wellicht voor Ridderkerkse inwoners die nu nog aan de kant staan of niet op de goede plek zitten.

Cor Louter

Reacties op 'Raadsbijdrage 29-03-2012 "Speerpunten economisch beleid"'