Raadsbijdrage 08-11-07 "Algemene beschouwingen"

Raadszaalmaandag 12 november 2007 12:05

De begrotingsraad 2007 is achter de rug. Een drietal moties van de ChristenUnie werd aangenomen en onze wens om een openluchtbad te realiseren in Ridderkerk lijkt steeds dichterbij te komen. We hebben stevig gepleit voor openstelling van het bad voor de zomer van 2009. Moties die zijn aangenomen hebben als onderwerp: onderzoek naar mogelijkheden aanpak laaggeletterdheid, kwalitatief goede nieuwbouw voor SBO de "Burcht" en het beschikbaar stellen van te vervangen computers in het gemeentehuis aan mensen met een smalle beurs en aan scholen. Onze motie over onderzoek naar het vooruitbetalen van energie is helaas niet aangenomen.

Hieronder is de bijdrage in 1e termijn weergegeven. De algemene beschouwingen is als word-document bijgevoegd (zie onderaan deze pagina), evenals de door ons ingediende moties.

Vijf minuten om enkele punten naar voren te brengen. Ons motto voor de afgelopen verkiezingen was “Voor elkaar”. Dat is voor de ChristenUnie een belangrijk gegeven. We leven hier met elkaar in Nederland en we zullen het met elkaar moeten rooien. Bij het lezen van de plannen hebben we ons ook laten leiden met name door dit principe: “Voor elkaar”.

De aandacht die we vragen voor laaggeletterdheid, nieuwbouw van “de Burcht” en het vooruitbetalen van energie staan dan ook in dat licht. Bij laaggeletterdheid gaat het om mensen die beperkt zijn in hun mogelijkheden. Iemand die functioneel analfabeet is, heeft minder kansen en staat vaker aan de kant dan iemand die gewoon kan lezen en schrijven. We moeten daar iets aan doen!

We willen graag dat de gemeente gaat onderzoeken of het systeem van het vooruitbetalen van energie ook hier in Ridderkerk zo spoedig mogelijk kan worden geïntroduceerd. In Rotterdam en Den Haag zijn positieve resultaten geboekt. Voor mensen waarbij bepaalde kosten gemakkelijk uit de hand lopen of die schulden hebben, is het mogelijk om vooraf te betalen en dus niet achteraf met heel hoge rekeningen te worden geconfronteerd. Tegelijk is het ook voor iedere andere burger een goed systeem omdat het de bewustwording bevordert. We doen dat voor elkaar! En voor het milieu!

De nieuwbouw van “de Burcht”, school voor SBO in Slikkerveer loopt vertraging op. We willen dat er uiteindelijk een gebouw komt dat kwalitatief en qua ruimte goed toegerust is om onderwijs te geven aan kinderen die speciale aandacht nodig hebben. We dienen daarom een motie in.

Het openluchtzwembad: voorzitter, we willen graag een openluchtzwembad in Ridderkerk. Zes jaar geleden stond het in ons verkiezingsprogramma en twee jaar geleden opnieuw. We weten nu inmiddels dat dit niet de wens is van slechts één partij, de ChristenUnie, maar dat deze wens breed wordt gedeeld. Uit onderzoek door de Hogeschool van Rotterdam blijkt dat 80% van de ondervraagden voor een openluchtbad is. Als we nu doorpakken als raad, dan kunnen we volgens onze informatie in april of mei 2009 de eerste duik nemen. Zo’n mooie voorziening moet over ruim een jaar natuurlijk met feestgedruis worden geopend.

Volgend jaar worden een groot aantal personal computers vervangen in het  gemeentehuis. We willen een voorstel doen om deze apparaten terecht te laten komen  bij scholen die daar behoefte aan hebben en bij de gezinnen en personen die anders  niet over een eigen computer kunnen beschikken. We dienen daarvoor een motie in.

Hoe gaan we met elkaar om? In veel bijdragen wordt hierover gesproken. Als ChristenUnie vinden we dat verhoudingen en verantwoordelijkheden in een samenleving duidelijk moeten zijn. We leven in een democratie waarbij met regelmaat gekozen kan worden. Iedereen kan zich beschikbaar stellen voor politieke functies. Soms lijkt het erop dat iedereen voor in de bus achter het stuur wil zitten en dat de bestuurder zelf achterin loopt om te vragen hoe het ermee staat. Ik leg de vinger bij mogelijk rolverwarring. Het college loopt dat gevaar mijns inziens als het in de wijken steeds meer zaken zelf gaat doen; de raad loopt dat gevaar als ze elke reactie in de samenleving laat volgen door een ruk aan het stuur. We weten toch wel waar we naartoe willen? Het is goed om daar vandaag, maar ook in de komende weken bij stil te staan

Daarover gaat het dan ook: waar willen we naartoe? Dat is, zo beseffen we, voor iedere politieke partij anders. En als je het nóg anders wilt dan al die anderen, dan begin je toch een eigen beweging? Maar uiteindelijk zul je met de stem van de kiezer met meerdere partijen een bepaalde koers moeten afspreken. Ook dat is democratie. Dat is soms pijnlijk voor diegenen die net de andere kant op wilden. Als politieke partij maken we dat allemaal af en toe mee.

Voor de ChristenUnie geldt dat ze de Bijbel gebruikt als fundament onder het denken en handelen. Dat geeft ons richting en vertrouwen in ons persoonlijk leven en in onze plek in deze samenleving. Kerk en staat zijn bestuurlijk gescheiden. De kerk gaat niet over de staat en de staat niet over de kerk. Maar wij zijn blij dat we als christenen in dit land, hier in Ridderkerk, onze invloed kunnen aanwenden om de samenleving te dienen. Democratisch, dat zeker. Voor elkaar. Dat vooral. Waar nodig met een pittig debat, wat ons betreft prima.

We wensen het college, mederaadsleden, alle ambtenaren en alle betrokkenen van harte Gods Zegen toe bij het werk dat ons te doen staat.

algemene beschouwingen 200759,5 kBapplication/msworddownload
motie Burcht (08-11-2007)28,0 kBapplication/msworddownload
motie computers en beeldschermen gemeente (08-11-2007)27,0 kBapplication/msworddownload
motie laaggeletterheid (08-11-2007)31,0 kBapplication/msworddownload