Raadsbijdrage 01-11-07 "3e programmamonitor"

programmamonitormaandag 12 november 2007 12:00

Wat betreft de Derde Programmamonitor 2007 danken we het college hartelijk voor de wijze waarop u de raad informeert. Daarmee doelen we niet alleen op de monitor zélf, maar ook op de manier waarop vragen aan ambtenaren dan wel in de commissies zijn beantwoord.
Voor de ChristenUnie resteren nog enkele opmerkingen dan wel vragen.

Bij het Programma Werk en Economie is onze doelstelling dat de gemeentelijke dienstverlening door bedrijven wordt gewaardeerd met minimaal een 7.
Voor het feit dat u het meetmoment daarvoor wil verschuiven naar 2010, kunnen we begrip opbrengen. Wat echter vraagtekens oproept, is uw melding dat u het inrichten van een ondernemersloket wil schrappen. Zelfs het woord “tijdelijk” blijft hier achterwege….. Uiteraard is het prima als u in het licht hiervan wensen van ondernemers inventariseert; de huidige tekst in de monitor echter suggereert dat ondernemers voorlopig geen enkel aanspreekpunt bij de gemeente hebben, en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Graag uw toelichting hierop. Wat mag een ondernemer op dit moment en de komende tijd verwachten wanneer hij of zij de gemeente belt voor informatie, ondersteuning of wat dies meer zij? We hebben in ieder geval moeten constateren dat diezelfde ondernemer ook via ridderkerk.nl geen contactpersoon of telefoonnummer krijgt voorgeschoteld.

Door de uitspraak van de Raad van State inzake het bestemmingsplan Slikkerveer loopt de realisering van de nieuwe huisvesting van “de Burcht”, voor Speciaal Basis Onderwijs, vertraging op. Dat vinden we jammer. De restantkredieten die nog openstonden ten behoeve van gebruiksvergunningen wilt u toevoegen aan het krediet voor de nieuwbouw van de school. Daarmee kunnen wij instemmen. Wel hebben we hier nog een vraag bij: wanneer wordt de nieuwbouw alsnog verwacht? En: de kans bestaat dat door de vertraging van de nieuwbouw de kosten zullen stijgen; wordt de school indien nodig financieel gecompenseerd?

Bij het Programma Veiligheid is sprake van bijna 100.000 euro aan éxtra kosten in verband met loze automatische brandmeldingen.
Bij de “Trends en knelpunten” bij dit programma meldt u vervolgens niet meer dan dat “maatregelen zijn getroffen”. Gezien het niet geringe bedrag horen we graag van u wélke maatregelen dit zijn.

Over naar het Programma Welzijn: daar vinden we de stand van zaken met betrekking tot het openluchtzwembad. Uiteraard is de ChristenUnie blij met het feit dat een raadsvoorstel onderweg is, en dat in uw concept voor de begroting de bijbehorende middelen zijn opgenomen. Kan de wethouder aangeven wanneer wij het raadsvoorstel tegemoet mogen zien?

Uiteraard staan in de monitor nog meer zaken die onze aandacht hebben. Daarop gaan we liever nader in bij de begroting, die volgende week op de agenda staat.

Ik dank u.

Robert Pors