Raadsbijdrage 5 oktober "Plaatsing UMTS-masten"

UMTS mastdonderdag 12 oktober 2006 13:00

Het college heeft een brief aan de raad gezonden waarin meegedeeld wordt dat met onmiddellijke ingang de plaatsing van UMTS masten weer wordt toegestaan. In oktober 2005 heeft de raad een motie aangenomen van Leefbaar Ridderkerk waarin ondermeer is uitgesproken dat er vanaf dat moment geen masten meer geplaatst mochten worden totdat Zwitsers onderzoek zou zijn afgerond. De volgende bijdrage is op 5 oktober in de raadsvergadering gegeven:

Het Zwitsers onderzoek is uitgevoerd en heeft geen effecten gevonden van blootstelling aan UMTS velden op het welbevinden of de cognitieve functies van mensen.
Er wordt veel onderzoek verricht en steevast wordt duidelijk dat er geen effecten aantoonbaar zijn. (behalve enige warmteontwikkeling)

Er zijn mensen die problemen ondervinden waarbij niet duidelijk is wat de oorzaak is. De link met de radiogolven van GSM en UMTS masten wordt wel gelegd maar deze kan niet worden aangetoond. Evenmin is aangetoond dat het niet de oorzaak is.

Deze radiogolven veroorzaken in feite alleen warmte. Een mobiele telefoon waar je een halfuur mee belt leidt tot een verhoging van de temperatuur van het hoofd van 0,1 graad, terwijl als je een half uur hard loopt dat leidt tot een temperatuursverhoging van 1 graad.

We moeten niet bezig blijven als onderzoek duidelijk is.

Als we naar de feiten kijken dan is het zo dat de straling (de radiogolven tussen  1900  en 2000 megaherts)  in het lichaam onvoldoende energie heeft om de chemische  verbindingen tussen de moleculen in het lichaam aan te tasten. (waardoor  bijvoorbeeld kanker kan ontstaan)

Woonvisie heeft aangegeven geen masten meer te laten plaatsen en dat de contracten voor de huidige masten niet worden verlengd. Verenigingen van Eigenaren kunnen dat eventueel wel doen maar moeten met een instemmingsprocedure rekening houden.

In essentie wil Neuschwander maatregelen totdat onomstotelijk vaststaat dat er geen schade is op lange termijn. Maar wanneer staat iets onomstotelijk vast?

De wereldgezondheidsorganisatie geeft aan dat de masten geen enkel gezondheidsrisico opleveren op de korte en de lange termijn. De VNG onderschrijft dit. Ook het Zwitsers onderzoek geeft dezelfde uitkomsten.
Daarom vinden we de lijn van het college getuigen van nuchterheid na gedane zaken.

Voor onze fractie was er geen reden om de motie van Leefbaar Ridderkerk te steunen. Een meerderheid van de raad stemde vervolgens in met de lijn van het college.

Reacties op 'Raadsbijdrage 5 oktober "Plaatsing UMTS-masten"'