Raadsbijdrage 23-09-2013 "deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio"
De trein gaat door is het beeld dat kleeft aan de ontwikkeling van de Metropoolregio. De stadsregio wordt opgeheven en er moet iets voor in de plaats komen om de regio sterker te maken op een aantal terreinen door samenwerking en samenhang.
Wij staan vanaf het begin niet te juichen bij de manier waarop een en ander is aangepakt.
Kun je tegen zijn? Ja dat kan heel goed! Net zo als je ook tegen de regen kunt zijn. En dan als het stortregent kun je nog steeds wel tegen zijn maar je wordt nat.
Terug naar de Metropoolregio. De eerste vraag is of we mee willen doen of niet. Wij denken dat je niet anders kunt. In mijn eerste bijdrage over dit onderwerp in december 2011 zei ik: we staan op de treeplank aan de buitenkant van de rijdende trein, collega Louter en ik konden er in de haast nog net opspringen. Wij kloppen op het raam van de cockpit waar de heren Aboutaleb en van Aartsen ingespannen door de vooruit kijken om te kunnen vaststellen waar ze heengaan.
De haast die ons wordt opgelegd bevalt ons nog steeds niet. We moeten niet schromen om tijd te vragen om zaken goed te bestuderen en om de inrichting van de Metropoolregio beter te krijgen door onze stellingname en voorstellen ter verbetering.
Aan het eind van het jaar wordt een besluit genomen over de definitieve regeling en kunnen we als raad definitief besluiten om al of niet mee te doen aan de Regeling met naar alle waarschijnlijkheid 23 andere gemeenten.
Vanavond doet er dus toe, net zo als de vorige raadsvergaderingen over dit onderwerp er toe deden en die hebben geleid tot aanpassingen in de voorstellen. We zijn daarom voorzichtig optimistisch aan het worden dat het uiteindelijk resultaat een werkbaar geheel oplevert. Als Ridderkerk hebben we ideeën over hoe een en ander volgens ons het beste kan worden ingericht, wij hebben als raad onze kritische noten te berde gebracht en dat gaf resultaat in de stukken en voorstellen.
Wij zijn positief over het voorstel van het college met de voorwaarden. Er kan nog verder aanscherping plaatsvinden en daartoe ligt een amendement voor. De heer Smit heeft een stevig opzet gemaakt waar onze fractie graag bij aansluit. Het amendement ziet op verbetering van het voorstel mbt tot de Gemeenschappelijke Regeling met name rond de samenstelling van het dagelijks bestuur en de stemverhoudingen.
De strategische agenda kent drie belangrijke thema's
- interne en externe bereikbaarheid van het gebied;
- versterking economische groeikracht en weerbaarheid;
- goed woon- en leefklimaat.
Dat vinden we een heldere insteek, waar we ons ook in kunnen vinden. In de concept strategische agenda staat dat er een economische urgentie is. Wij zijn het daar mee eens, maar willen tegelijkertijd de vinger leggen bij haastige spoed. Zoals bekend is die zelden goed. Liever in deze fase kritisch en enigszins afremmend dan later voor vervelende verrassingen komen te staan.
Juist om invloed en inbreng te hebben kunnen we niet anders dan meedoen in deze ontwikkeling. Dan mogen we best een tijdje wat narrig zijn over het proces maar het gaat om de inhoud. En als ik dan het geheel der dingen overzie dan mis ik de aandacht voor de negatieve gevolgen van meer verkeer en daarmee verslechtering van de luchtkwaliteit door economische groei. Voor Ridderkerk is dat al jaren een aandachtspunt. In de afgelopen jaren hebben we ons daar - vaak samen - sterk voor gemaakt. Versterking van economische kracht en versterking van bereikbaarheid is prima, maar wat ons betreft verbinden we aan de voorkant van de ontwikkelingen de verplichting om te zorgen dat:
- er nagedacht wordt over anders verkeer en vervoer in plaats van meer;
- er extra aandacht komt voor geluidsoverlast en schadelijke uitstoot door voer- en vaartuigen.
Niet duidelijk is waar deze onderwerpen in de toekomst een plek vinden. Kan de wethouder die vraag beantwoorden? Komt het bij de provincie of bij de Metropoolregio?
De kosten van de metropoolregio worden minder per inwoner dan nu het geval met de stadsregio. Kan de wethouder aangeven hoeveel het nu is per inwoner en wat het wordt per inwoner?
De trein gaat door, we zijn inmiddels in de trein en dringen ons naar voren.
Marten Japenga
Archief > 2013 > oktober
- 21-10-2013 21-10-2013 14:20 - Raadsbijdrage 17-10-2013 "Wijkontwikkelingsplan Slikkerveer"
- 21-10-2013 21-10-2013 14:10 - Raadsbijdrage 17-10-2013 "Voltooiing Centrumplan"
- 21-10-2013 21-10-2013 14:05 - Raadsbijdrage 17-10-2013 "Armoedenota"
- 21-10-2013 21-10-2013 14:00 - Raadsbijdrage 17-10-2013 Vragenuurtje "Verbreed onderzoek Nieuw Reijerwaard"
- 01-10-2013 01-10-2013 23:59 - Raadsbijdrage 23-09-2013 "deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio"
- 01-10-2013 01-10-2013 23:54 - Raadsbijdrage 23-09-2013 "Startnotitie Thuis in de wijk"
- 01-10-2013 01-10-2013 23:50 - Raadsbijdrage 23-09-2013 "Uitgangspuntennotitie Jeugdzorg BAR"
- 01-10-2013 01-10-2013 23:49 - Raadsbijdrage 23-09-2013 "Erfgoedbeleid Ridderkerk"
- 01-10-2013 01-10-2013 23:38 - Raadsbijdrage 23-09-2013 "Uitgangspuntennota 2.0 Decentralisatie AWBZ/Wmo"
Reacties op 'Raadsbijdrage 23-09-2013 "deelname gemeenschappelijke regeling Metropoolregio"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.