Schriftelijke algemene beschouwingen 01-11-2012

Raadszaaldinsdag 06 november 2012 20:00

Crisis in Europa. ‘Verspil nooit een goede crisis’ is een uitspraak die je momenteel wel hoort. We zitten midden in een periode waarin getracht wordt de financiële boel weer op orde te krijgen.

Dat gebeurt op Europese, landelijke, lokale- en gezinsschaal. Bezuiniging en bezinning zijn op dit moment de leidende trends. De gemiddelde werknemer merkt het doordat zijn inkomen er niet op vooruit gaat en mogelijk zelfs terugloopt. De mensen die er echt iets van merken zijn in grote getale te vinden in een aantal andere Europese landen waar de werkeloosheid fors oploopt en voor jeugd soms 50% of meer bedraagt. Ook in Nederland is de werkeloosheid opgelopen, met alle persoonlijke gevolgen van dien. Fors minder inkomen met dezelfde verplichtingen als voorheen. Dan ontstaan er situaties waarin niet meer aan die verplichtingen kan worden voldaan, met als gevolg gedwongen verkoop van het huis, opbouw van schulden én de sociale gevolgen van deze problematiek.

Voor de ChristenUnie is er eerst de samenleving en dan de overheid. Dit past in de christelijk-sociale traditie van de partij: de samenleving gaat vooraf aan de overheid. Een drietal kernwaarden is voor ons daarbij van belang, namelijk dienstbaarheid, vrijheid en duurzaamheid. Bij dienstbaarheid gaat het in de eerste plaats om burgers die op elkaar betrokken zijn, bij vrijheid in de eerste plaats om een vrije sfeer van burgers ten opzichte van de staat en bij duurzaamheid primair om een verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven om zorg te dragen voor de schepping. De overheid kunnen we overigens in deze gebroken wereld niet missen. (uit: ‘Dienstbaarheid, vrijheid en duurzaamheid’, uitgave van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, november 2011)

Vanuit de Bijbel krijgen we als mensen een nuchtere, haalbare opdracht mee. Dat zijn de bekende woorden uit Micha hoofdstuk 6, vers 8: “Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God”.

En zo wil ook de ChristenUnie vanuit deze persoonlijke opdracht in samenwerking met anderen in de samenleving staan. De opdracht is voor allerlei levensterreinen maar wat ons betreft ook in het publieke domein, in de gemeenteraad.

Het geloof is voor achter de voordeur wil men ons doen geloven. Niets is minder waar. Wij zijn in de eerste plaats christenen. Onze identiteit is dat we kinderen van God zijn en onze bestemming is om te leven tot Zijn eer. Wie kan dan nog zeggen dat christenen het geloof thuis moeten laten? De waarden die ons in de Bijbel worden voorgehouden zijn heilzaam voor iedereen.  Dat is voor ons het vertrekpunt van handelen, in vrijheid en respect voor de ander.

Ridderkerk

We hebben momenteel geen stabiele bestuurlijke situatie. Besturen is niet alleen doen wat je goed dunkt zonder om je heen te kijken. Ridderkerk maakt deel uit van een BAR samenwerking en van regionale en provinciale samenwerking.  Het komt aan op goede verhoudingen met andere overheden. Begrijpen waar zij mee bezig zijn en wat zij willen en wat belangrijk is. Daarbij het belang van Ridderkerk onder de aandacht brengen. Werken aan goede relaties, op zoek naar de gezamenlijke belangen. Blijven praten en investeren in goede verhoudingen met als oogmerk de belangen van Ridderkerk zo goed mogelijk te dienen. Daar heeft het, naar onze mening, wel aan ontbroken in de afgelopen periode.

De bestuurbaarheid van de gemeente is in geding na de splitsing van Leefbaar Ridderkerk. Hopelijk komt er snel weer een situatie die stabiel en werkbaar is. Als ChristenUnie zullen we ons constructief opstellen. De tijd is er niet naar om te kissebissen, maar om verantwoordelijkheid te nemen.

Nieuw Reijerwaard is niet meer tegen te houden. Degene die dat nog steeds beweren - en er ook inspanning op plegen - doen er goed aan om daar mee te stoppen. Het helpt de bewoners absoluut niet als politieke partijen hen op het verkeerde been zetten. Er is toch genoeg geleerd van de verkiezingen van 2010?  Het komt het vertrouwen in de politiek ten goede als we beloften ook waar kunnen maken. De ChristenUnie pleit in deze fase, waarin de provincie bezig is met het inpassingsplan, om de bewoners/omwonenden zeer nauw te betrekken bij de verdere planontwikkeling. Wat ons betreft als medevormgevers van de ontwikkelingen. Hierover verderop meer.

We zullen onze algemene beschouwingen hierna vorm geven langs de indeling van de begroting zoals die door het college is opgesteld.  We willen hier wel kwijt dat de indeling met de klantrollen van de burger geen heldere indeling is. Het blijft zoeken als je iets wilt weten over specifieke zaken als bijvoorbeeld veiligheid of economische ontwikkelingen. Het is overzichtelijker om vooruit te gaan naar de eerdere indeling. Wij pleiten ervoor om in het verlengde hiervan de begrotingen van de BAR gemeenten op dezelfde wijze vorm te geven, zodat we het onderling kunnen vergelijken en het over dezelfde zaken hebben. Wat vindt het college van deze suggestie?

  1. De burger als Partner

In dit programma staat de beleidsontwikkeling centraal. Op basis van signalen uit de samenleving, van andere overheden, vanuit de politiek, de ambtelijke organisatie of vanuit de ‘opdracht’ van de kiezer wordt nieuw beleid ontwikkeld.

De algemene principes van waaruit gewerkt wordt zijn: samenwerking met partners, wijkgericht werken, samenwerking met andere gemeenten en werken met een wendbare organisatie. Voor de ChristenUnie herkenbare principes. Wij zijn wel van mening dat het allemaal wat intensiever kan. De samenwerking met de bewoners in de wijken en het wijkoverleg als partner kan verder uitgebouwd worden. De ChristenUnie wil dat het wijkoverleg meer te zeggen krijgt over de inzet van middelen. In de wijken is volop kennis van wat er het eerst nodig is. Als de financiële kaders - die grosso modo voor de wijken geldt - als vertrekpunt wordt genomen voor overleg over prioritering, dan is dat een stap verder dan nu het geval is. Ziet het college mogelijkheden om hierin het komend jaar stappen te zetten en wat is voor u het ideaalbeeld?

De structuurvisie hoeft wat ons betreft niet herijkt te worden. En zeker niet nu.  Er passen geen grote stappen in deze fase waarin het college niet op een stabiele meerderheid kan rekenen. Los hiervan zijn wij van mening dat de structuurvisie voor de komende 5 jaar als basis kan dienen voor de uitwerking van allerlei plannen. De tram staat in de remise tot 2020 dus dat kan ook al geen reden zijn om te herijken. (dus herzien 2013 op pag. 23, vervalt daarmee)

In dit hoofdstuk geeft het college ook aan het bestaande coalitieakkoord verder uit te werken. Eerder hebben we al gesteld dat dit in het licht moet worden bezien van de ontstane situatie en dat wij vanaf het allereerste begin al vonden dat het coalitieakkoord verder moest worden uitgewerkt. Ons advies nu is: werk het uit met de raad en primair met die partijen die voor een brede en stabiele coalitie willen zorgen.

Het aantal arbeidsplaatsen was in 2011 19.292 en het streefcijfer voor 2013 is ook 19.292. Tegelijkertijd kondigt het college een nota aan (eind 2012) waar voorgenomen activiteiten om de werkgelegenheid te bevorderen worden beschreven. Dan is het streefcijfer nu al weinig hoopgevend voor de nota. Wij zouden hier een andere keuze willen maken. Of ziet het college dit anders? Verder willen we graag weten in hoeverre de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard dit aantal omhoog gaat brengen? Daarnaast hebben we nog een vraag of bekend is hoeveel van deze 19.292 werknemers  in Ridderkerk woont?

Nieuw Reijerwaard is een zeer interessant ontwikkelgebied voor de gemeente Ridderkerk. Immers we kunnen hier diverse aspecten separaat ontwikkelen. We denken aan slim inzetten op werkgelegenheid. Bedenk nu reeds hoe we Ridderkerkse werkzoekenden kunnen toe leiden naar de AGF werkgelegenheid. Ook Wajongers en WsW-ers zouden hierin goed kunnen worden opgenomen als vroegtijdig met ondernemers hierop wordt ingespeeld. Uit oogpunt van duurzaamheid is het een gebied met veel potentie. Uiteraard is het niet alleen maar positief wat er te verwachten is. Meer vrachtverkeer, hoge gebouwen en leefbaarheid die door dit alles onder druk komt te staan. Wij stellen voor een gestructureerd overleg op te zetten met belanghebbende bewoners, de gemeente en de GRNR. Het belangrijkste agendapunt is primair de leefbaarheid van het te ontwikkelen gebied. In dit overleg wordt na het vaststellen van het inpassingsplan, de verdere uitwerking van het stedenbouwkundig ontwerp en de nadere uitwerking ervan met de bewoners besproken. De stelling van de ChristenUnie is dat het gebied (Nieuw Reijerwaard en Rijkstraatweg) alleen goed en leefbaar kan worden ontwikkeld door een helder geluid en inbreng van de bewoners van dat gebied. Als gemeenteraad zijn we verantwoordelijk voor onze inwoners en als we hen serieus nemen dan zijn het partners in deze ontwikkeling. En dan hebben ze wat ons betreft een gekwalificeerde inbreng. Uitganspunt is ondermeer het inpassingsplan en de eerder door de raad in amendement 2008 (SGP, CDA en ChristenUnie) vastgestelde punten. Wil het college meewerken aan het vormgeven van een gestructureerd overleg?  

BAR-samenwerking. Eind 2012 gaan de gemeenteraden van Barendrecht, Albrandswaard en Barendrecht besluiten nemen over verregaande samenwerking. Het is denkbaar dat besloten wordt tot het samenvoegen van de totale ambtelijke organisatie. We zullen de stukken eerdaags tegemoet zien. We rekenen erop dat de ondernemingsraden van de 3 gemeenten zeer nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling en de te maken keuzen. We nemen aan dat, nog voor de voorstellen naar de raad komen, zij er hun oordeel over hebben kunnen geven.

De transformatie in het sociale domein en de decentralisaties zijn van grote betekenis in de komende jaren. De transformatie gaat over het sturen op resultaat in plaats van op activiteiten. Dat vinden we een goede ontwikkeling. Hierbij gaat het vooral om de relatie met organisaties. Veel ingrijpender is dat wat we van de samenleving zelf vragen. We verwachten het niet langer van de overheid maar van de mensen zelf. Wat kan iemand zelf nog, wat kan de partner, wat kunnen kinderen, buren of buurt betekenen. Dat is de essentie van welzijn nieuwe stijl en de Kanteling.  De overheid moet bij het vormgeven van deze veranderingen rekening houden met die veranderende samenleving. Zowel mannen als vrouwen nemen deel aan het arbeidsproces en zijn daarmee niet continu beschikbaar voor mantelzorg in de directe omgeving of zorgtaken in een wijdere omgeving. De ChristenUnie is van mening dat hierin de komende jaren onder regie van de gemeente flink moet worden geïnvesteerd. Ondersteuning van vrijwilligerswerk en mantelzorg dient te worden versterkt. Hier is het van belang dat wijkgericht gedacht wordt. Wij denken dat het zelfs beter is om buurtgericht of zelfs straatgericht met deze onderwerpen om te gaan. Als mensen weten dat de buurvrouw van drie huizen verderop aan huis gebonden is en graag wel eens met een rolstoel er op uit zou willen dan is men eerder geneigd om daarin een rol te gaan spelen dan dat men enthousiast wordt over een willekeurige mevrouw aan de andere kant van het dorp met dezelfde wens. Breng vraag- en aanbod in beeld in de buurt. Daar kan een vrijwilligersorganisatie of organisatie voor mantelzorg veel in betekenen.

Een belangrijk punt bij dit alles is de aanmelding bij de Wijzerplaats als men zorg of ondersteuning nodig heeft. Van indicatie naar keukentafelgesprek en de vraag achter de vraag opsporen, daar gaat het om. Onze vraag is of dat zeer belangrijke eerste gesprek optimaal is ingericht in Ridderkerk? Het gaat om een goede analyse van de situatie en om een adequate inschatting van wat de persoon nodig heeft. Wat kan hij zelf, wat kan zijn echtgenote, wat kan de buurt enz. En dan de vraag wat er dan passend is. En wie gaat het organiseren? Wie betrekt wie bij de persoon. Moet de persoon dat zelf doen of doet de gemeente dat? De eerste fase in het proces is nog onvoldoende ontwikkeld. Maar ook het vervolg kent nog diverse onzekerheden. Zeker waar de professionele wereld steeds meer de vrijwillige wereld gaat tegenkomen in zorg, hulpverlening en welzijn, zal een gewenningsperiode nadrukkelijk geregisseerd moeten worden. Wat is de opvatting van het college hierbij?

Er zijn vanuit de Woningbouwstrategie afspraken met de stadregio en met Woonvisie tot 2016. Hierin is vastgelegd wat er in de komende jaren bereikt moet worden. Als ChristenUnie willen we de vinger leggen bij de herstructurering van een deel van het Centrum. Een aantal straten met verouderde woningtypen wordt gesloopt. Er komen nieuwe woningen voor terug. We hebben veel van Slikkerveer-Zuidoost geleerd. Er leven veel vragen bij bewoners. Het is van belang dat hun rechten goed worden beschermd en dat ook de mogelijkheden van terugkeer en vergoedingen goed geregeld zijn. Wij vinden dat nagegaan moet worden of de bewoners de mogelijkheid kunnen krijgen om terug te keren in de vertrouwde buurt. Na een eerste sociale analyse is een inschatting te maken van de wensen van bewoners en kan op een slimme manier een planning worden gemaakt. Graag zouden we ook zien dat de mogelijkheden voor huurgewenning voor deze bewoners wordt onderzocht. De restbedragen uit Slikkerveer-Zuidoost zouden door gemeente en Woonvisie bij elkaar gelegd kunnen worden om dit mogelijk te maken. We hebben vertrouwen in Woonvisie die al eerder grote projecten tot een goed einde heeft gebracht. We sluiten echter niet onze ogen voor het feit dat bewoners gemangeld kunnen worden in de wereld van de instituties en daarom is versterking van de bewonersstem nodig. Graag een reactie van het college op dit onderwerp.

Mobiliteit op maat is één van de hoofddoelen van de structuurvisie. De ChristenUnie is van mening dat veel meer mensen uit de auto en op de fiets kunnen. Wij zouden graag zien dat het college in overleg met bedrijven in Ridderkerk dit gaat bevorderen. Maak het aantrekkelijk om te gaan fietsen. Door meer te bewegen blijven werknemers langer gezond en dat is voor bedrijven ook aantrekkelijk. Verder moet Ridderkerk veel meer ambitie hebben waar het gaat om het voorrang geven aan de fietsers. Neem als uitgangspunt voor heel Ridderkerk dat de auto te gast is en dat wandelaars en fietsers prioriteit hebben bij het zorgen voor een goede wandel- en fietsinfrastructuur in Ridderkerk. Een column van de ChristenUnie in de Combinatie gaf diverse reacties van bewoners die het op dit punt met ons eens zijn. Ook kregen we diverse mailtjes over onveilige situaties en van inwoners die positief meedachten over een betere inrichting van de fietsinfrastructuur.

Busvervoer in Ridderkerk is wat ons betreft te mager. Ons uitgangspunt is dat het anders kan. Meer op de momenten dat er behoefte is en minder en kleiner als de vraag er niet is. Nu rijden de hele dag grote bussen door Ridderkerk. Onze suggestie is om op ‘stille momenten’ te rijden met kleine –liefst elektrische- busjes. Tevens kan onderzocht worden of er een fijnmaziger netwerk mogelijk is in Ridderkerk waar vooral met kleinen busjes wordt gereden die aansluiten op knooppunten waar grotere bussen voor verder vervoer zorgen.

De tram staat tot 2020 in de remise. Wij stellen voor om verder mogelijkheden te onderzoeken voor alternatieven voor de auto. Wij zijn geen autopesters. Integendeel, elektrische auto’s kunnen op onze grote waardering rekenen. De Fast-ferry moet wat ons betreft een extra opstapplaats in Bolnes krijgen. Is het college dat met ons eens en wat zijn uw mogelijkheden om dat te realiseren?

Duurzaamheid en milieu. Wij zijn het met het college eens om een meer offensieve aanpak te kiezen rond geluidsoverlast en luchtverontreiniging. We hebben ons als ChristenUnie, samen met andere fracties in de raad, op dat punt in de afgelopen jaren meermalen laten gelden en we zullen dat ook blijven doen. Overigens hebben we dit lokaal gedaan maar ook in afstemming met de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie. Hiermee is druk opgebouwd om uiteindelijk de geluidsschermen gerealiseerd te krijgen. En als het nodig is halen we gewoon Arie Slob hier weer naar Ridderkerk.

  1. De burger als Kiezer

Een enigszins heikel onderwerp in Ridderkerk. In de inleiding stelt het college dat het gemeentebestuur goed luistert naar zijn inwoners. Tevens dat het bestuur een duidelijk visie heeft op de toekomst en waar maakt wat het belooft. U presenteert 2013 als het oogstjaar van deze coalitie. Wij hebben geen glazen bol maar voorspellen: zure druiven en zure appels. Mogelijk kan het college nog wat bijsturen in het soort appelbomen dat gepland gaat worden in de Boomgaard. Wij zijn volop verheugd dat deze oogst nu al binnen is: de boomgaard blijft boomgaard!  Als ChristenUnie zijn we verder van mening dat beloften die voor de verkiezingen worden gedaan, moeten kunnen worden ingelost. Als dat van te voren al onzeker is dan mag je de beloften niet maken. De kiezer heeft daar schoon genoeg van.

De samenwerking in BAR verband, de ontwikkeling van de Metropoolregio en de diverse decentralisaties vergt de komende jaren heel wat van het gemeentebestuur. Iedereen is van goede wil maar dat is niet genoeg om alles adequaat op orde te krijgen. Wij hebben de Rekenkamer dan ook hard nodig om het beleid en de resultaten van de gemeente tegen het licht te houden. Om die reden zijn we ook tegen de bezuiniging op het werk van de Rekenkamercommissie, temeer ook omdat zij in 2013 een uitgebreid onderzoek doen naar het grondbeleid in Ridderkerk. Als ChristenUnie vinden we dat dit nog aangevuld zou moeten worden met een financiële paragraaf. In afstemming met de extra aandacht die de accountant gaat geven –terugkijkend overigens – geeft het een compleet beeld van de grondexploitatie, het beleid, de gevolgen en de risico’s. In deze tijd van grote verliezen bij diverse gemeenten lijkt ons dat meer dan nodig.

Het betrekken van de burgers bij het vormgeven van beleid willen we verder intensiveren. Al bij aanvang van onderzoeken en projecten willen we burgers erbij betrekken. De burgers neem je pas dan serieus als het er  niet primair omgaat wat hij of zij van het gemeentebestuur vindt (welk cijfer krijgen we en waar willen naar toe) maar als de attitude van de gemeente ligt bij de wens om zoveel mogelijk van de kennis van de burgers in de plannen te laten doorwerken.  Via de wijkoverleggen kan hierin veel meer. Het is wat ons betreft denkbaar dat er in wijken keuzebijeenkomsten worden gehouden met betrekking tot bepaalde onderwerpen. Als er voor een bepaalde situatie 2 of 3 mogelijkheden worden voorgelegd dan kunnen bewoners prima daarin met elkaar het beste zoeken voor de buurt. Dit volgt uit de visie dat de samenleving tot veel zelf in staat is en de overheid een stap terug doet en niet meer zelf alles wil beslissen.

Een bestuurskrachtmeting vinden we niet nodig. We weten uit de vorige meting wat er aan de hand is en wat we moeten doen om het te veranderen. De kans dat er in de korte tijd die we hebben gehad al veel is gebeurd is niet zo groot. We zullen de bezuiniging op dat punt steunen. Als we over een jaar of vijf weer veel geld hebben dan kan alsnog besloten worden om een meting te doen.

Het oordeel van de burger over het functioneren van de gemeente is van belang maar niet zaligmakend. De gemeente moet altijd haar best doen om zo goed mogelijk te functioneren. Cijfers zijn cijfers, uiteindelijk willen we de inwoners dienend behandelen. De burgers zijn er niet voor de overheid maar de overheid is er voor haar burgers. Dat is de goede volgorde én houding volgens de ChristenUnie.

  1. De burger als Klant

De essentie van het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening is het ‘makkelijker’ maken, stelt het college op pagina 44. Daar kunnen wij ons in vinden. Bij de burger als klant zijn er globaal drie processen te onderscheiden. Aanvragen van WMO-voorzieningen- en verstrekkingen via de Wijzerplaats, Werk en Inkomen en Inwonerszaken.

De Wmo gaat voor de uitvoering deel uitmaken van de gemeenschappelijke Sociale Dienst van de BAR gemeenten. Hierbij is het des te meer van belang om de toegangspoort zo goed mogelijk in te richten. In de eerste plaats om een goede inschatting te maken van wat de vrager nodig heeft. Dat geldt dus voor de drie gemeenten. Daarnaast moet het wat de ChristenUnie betreft mogelijk blijven om lokaal maatwerk te voeren binnen de (landelijke)wetgeving. De omstandigheden in de diverse gemeenten verschillen tenslotte ook.

Het PGB is voor de ChristenUnie een belangrijk instrument voor mensen om de regie over het eigen leven te houden en de regie over wie er aan het bed of naast de rolstoel komt. Mensen kunnen dat veelal zelf. Samen kunnen we trachten het PGB in stand te houden voor degene die dat wil. Het argument dat PGB duurder is, is niet aangetoond. Ook hier geldt: samen zoeken naar oplossingen is het beste. Als we daadwerkelijk het ‘keukentafelgesprek’ serieus willen nemen dan hoort daar ook bij om het systeem van het PGB en zorg in natura te optimaliseren in plaats van af te schaffen. Als iets duurder is hebben we na te denken over hoe iets goedkoper kan. We herinneren ons nog de motie van de ChristenUnie die we vorig jaar hebben ingetrokken nadat de wethouder klip en klaar heeft aangegeven ook op deze wijze met het PGB om te willen gaan. De wethouder wil vast bevestigen dat hij er nog op dezelfde wijze inzit?

Werk en inkomen. Iedereen die wil werken aan de slag. Ieder die niet aan het betaalde arbeidsproces wil deelnemen, kan daar voor kiezen, bijvoorbeeld om thuis te zijn en te zorgen. Daarmee kom je niet in aanmerking voor ondersteuning door de gemeente. Niet willen werken en toch financiële ondersteuning van de gemeente willen ontvangen kan niet samen gaan. Het is een verdedigbaar principe dat je wat doet voor het geld dat je van de samenleving ontvangt. Het is dan logisch dat men zich inspant om werk te vinden. Voor mensen die niet zondermeer aan de slag kunnen omdat er ‘iets aan de hand is’ dient adequaat maatwerk beschikbaar te zijn om te helpen. Daarbij moet de klant als uitgangspunt worden genomen. Wat is zijn beperking, wat  kan hij zelf, kunnen we er in overleg  met werkgevers een mouw aanpassen enz. Soms ligt de oplossing bij de persoon en soms bij de organisatie. Er kan ook bij de bedrijven gekeken worden of er moeilijk vervulbare vacatures zijn, waar met enige aanpassingen iemand aan de slag kan met een beperking, fysiek, verstandelijk of psychiatrisch.

We kunnen echter ook al eerder stappen zetten. Bijvoorbeeld in relatie met het voortgezet onderwijs. Bekend is dat bepaalde categorieën leerlingen niet zonder meer in het arbeidsproces zullen terechtkomen. De gemeente en het bedrijfsleven kunnen met de scholen meedenken over de route die het beste gevolgd kan worden. De samenleving heeft behoefte aan mensen die iets met hun handen kunnen. Daar op aansluiten door genoemde partijen zal voor allen winst opleveren.  Wat is de mening van het college op dit punt?

Door de crisis komen steeds meer mensen in de problemen. Ook hier geldt dat hoe eerder men aanklopt voor hulp bij de gemeente, hoe beter men grote problemen kan voorkomen. Natuurlijk ligt er een drempel bij veel mensen die in de problemen komen. Door gerichte voorlichting kan de drempel, die schaamte heet, worden verlaagd. Afgelopen week stond er in de krant dat bij Bureau Kredietregistratie sinds maart 10% meer achterstand is op de betaling van de hypotheek. In

 

Nederland zijn er 72.000 huishoudens die nu een achterstand hebben. Omgerekend naar Ridderkerk kunnen we aannemen dat er tussen de 100 en 200 huishoudens betalingsachterstand hebben. Dan hebben we het alleen nog maar over de hypotheken.

De ChristenUnie wil op het punt van de schuldenproblematiek een integrale aanpak bepleiten in Ridderkerk. We leven midden in een schuldencrisis. Schulden bij de overheid, schulden bij de banken en een grote schuldenlast bij de burgers. De economische crisis treft steeds meer mensen. Steeds vaker doen mensen dan ook een beroep op de hulpverlening om van hun schuldenlast af te komen. Gemeenten kunnen daar wel iets in betekenen. Zeker nu de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening op 1 juli 2012 in werking is getreden.  Door de stapeling van alle bezuinigingen en de economische crisis wordt het besteedbaar inkomen van allerlei mensen steeds kleiner. De ChristenUnie bepleit om die reden een integrale aanpak en hulp bij de schuldenproblematiek voor onze inwoners. Hierbij kiezen we ervoor om inwoners zelf sterker te maken als zij schulden hebben, waardoor ze zelf – met behulp van een schuldenregeling - aan hun problemen kunnen werken.

Een zorg betreft ook de mensen die al langere tijd met minimale middelen moeten rondkomen. Uit het rapport ‘Armoede in perspectief’ blijkt dat het niet vooral de ‘ouderwetse armoede’ is, namelijk van generatie op generatie, maar dat het veelal gaat om nieuwe mensen in de problemen. Het blijkt  dat de meeste mensen die uit de armoede zijn gekomen dit te danken hebben aan het vinden van werk. Insteken op jongeren lijkt, ook voor de langere termijn, het beste om hen te behoeden voor armoede. Het voorstel van het college om nog dit jaar twee bijeenkomsten te organiseren, respectievelijk over preventie bij armoede en aanpak jeugdwerkloosheid, kan op onze instemming rekenen.

Op dit moment is nog niet helder hoe de WSW vorm krijgt in relatie tot de Wet Werken naar Vermogen. Dit onderwerp is voorlopig ‘uit de vaart genomen’ in Den Haag. De voorgenomen herstructurering van de WSW ligt hiermee voorlopig stil. De WWB, WSW en Wajong worden voorlopig ook niet samengevoegd.

De bezuiniging op vluchtelingenwerk steunen wij niet. In de eerst plaats hebben zij al 12% ingeleverd bij de vorige ronde. Daarnaast wordt hun werk de komende tijd  intensiever. Vluchtelingenwerk helpt mensen in Ridderkerk bij hun inburgering. Hiermee krijgen mensen meer mogelijkheden om mee te doen in de samenleving. De gemeentelijke taken zoals informatieverstrekking, faciliteren en handhaven, maar ook begeleiding komen te vervallen. De inburgeraars komen hierdoor in een nog meer kwetsbare positie.  Vluchtelingenwerk kiest ervoor een actieve rol te gaan spelen bij de inburgering van de vluchtelingen. Er komt een Taalloket waar de inburgeraars zo goed mogelijk door hen objectief geïnformeerd worden over inburgeringscursussen. Vluchtelingenwerk gaat daarbij zelf ook inburgeringscursussen verzorgen. Bij de intake zal extra aandacht besteedt worden aan de opleidingsachtergrond, doelstelling van de cliënt m.b.t. educatie en arbeidsparticipatie enz.. Nog verdere bezuinigingen maakt dit broodnodige werk vrijwel onmogelijk.

 

 

  1. De burger als wijkbewoner

Hierbij gaat het om veilige en leefbare wijken, de luchtkwaliteit, het groen en een goede fiets-, wandel-, en auto-infrastructuur. Zoals eerder gezegd wil de ChristenUnie met name het fietsen bevorderen in Ridderkerk. Het gebruiken van de fiets in plaats van de auto is hierbij een toe te juichen keus. Wat ons betreft gaat Ridderkerk voor beste fietsgemeente van Nederland. Ons verzoek aan het college is om deze ambitie over te nemen.

Vuurwerkvrije zones in Ridderkerk blijken goed te werken. Als uitbreiding zorgt voor meer rust en minder overlast dan is dat een goede zaak. Steeds meer raken we overtuigd van de nadelen van het afsteken van vuurwerk. De luchtvervuiling is enorm en er gaat in een uur tijd letterlijk voor 65 miljoen de lucht in.

Geen autoveer tussen Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk hebben we eerder al gesteld in de raad. Maar wat ons betreft wel een onderzoek naar werknemers uit Ridderkerk en eventueel omliggende gemeenten, die in Krimpen en omgeving werken en omgekeerd. Onderzoek de werkrelaties tussen de gemeenten. Is het denkbaar om met een voet/fietsveer tussen genoemde plaatsen de auto-druk op de Algera-corridor en de van Brienenoordbrug te verminderen? Op deze manier blijven we wel een bijdrage leveren aan de oplossing van een probleem van ons allen. Mogelijk voorkomen we dan ook dat ons straks oplossingen worden opgelegd die we niet willen. Wil het college hiernaar onderzoek doen?

In april van dit jaar werd de 10e elektrische laadpaal in gebruik genomen door de wethouder. Steeds meer mensen stappen over op hybride voertuigen of auto’s die helemaal elektrisch zijn. Als ChristenUnie hebben we bij de begrotingsbehandeling in 2010 een eerste motie ingediend om een onderzoek te doen. Halverwege 2011 hebben we een tweede motie ingediend om naast 5 openbare plaatsen ook vijf laadpalen te installeren ten behoeve van inwoners die een elektrische auto hebben aangeschaft. Met 10 laadpalen loopt Ridderkerk nu voorop in de regio. We zijn blij met de plezierige medewerking van ambtenaren en wethouder. Ook het feit dat het college op 16 oktober j.l. besloten heeft om 6 elektrische voertuigen aan te schaffen waarderen we zeer.

  1. De burger als Onderdaan en belastingbetaler

Openbare orde en veiligheid. In Ridderkerk zijn in de afgelopen winter en vroege voorjaar diverse overvallen geweest op winkels. Een enorme impact heeft dat op de winkeliers en personeel. Als ChristenUnie willen we voorstellen om een plan van aanpak op te stellen voor de komende periode in afstemming met winkeliers, politie en mogelijk buurtpreventie. Bekend is dat als overvallers het moeilijker krijgen om winkeliers te overvallen de woninginbraken toenemen. Zaak is om de bewoners te informeren over inbraakbeveiliging aan de woningen. Tevens bepleit de ChristenUnie een wijkgerichte benadering van veiligheid. Per wijk verschilt de aard en omvang van verschillende misdrijven. In samenwerking met wijkoverleg, winkeliers, buurtpreventie en bedrijfsleven kan een plan van aanpak per wijk worden gemaakt. ‘Geef de overvaller geen kans’ is het motto van de ChristenUnie. Onze vraag is of de burgemeester als eerst verantwoordelijke voor de komende donkere dagen een plan van aanpak heeft? Wij weten dat er na de overvallengolf begin dit jaar overleg is geweest met ondernemers. Een prima zaak. Wij denken dat het goed is om samen te werken met het midden- en klein bedrijf, bewonersgroepen, buurtpreventie en toezichthouders. Wij willen dat voorafgaand aan de donkere dagen analyses op de gepleegde feiten worden gehouden, dat de doelgroep en dadergroep van overvallen goed in beeld wordt gebracht; dat toezicht en handhaving slim op de hot-spots van overvallen en op momenten dat deze gepleegd worden, op elkaar worden afgestemd. Kan de burgemeester hieromtrent toezeggingen doen?

Burgernet is in Ridderkerk in bedrijf. Een goede ontwikkeling. Al een paar keer zijn er meldingen geweest van vermissing van een persoon. Het is dan mogelijk om uit te kijken in de buurt waar het zich voor doet. Wat ons betreft mag de aandacht voor Burgernet nog wel toenemen. Zit er een PR-campagne in het verschiet?

Zoals eerder gezegd is wat ons betreft er eerst de samenleving en dan de overheid. De overheid is er voor de burgers en dienstbaarheid is daarbij een noodzakelijke grondhouding. De regelgeving heeft twee kanten. De veiligheid neemt toe en risico’s worden verkleind. De kunst is om het juiste midden te vinden tussen regelgeving en vrijheid van handelen. Regels moeten nut hebben en een helder doel dienen en anders moeten ze worden afgeschaft. Maak het voor burgers en organisaties zo gemakkelijk mogelijk om aanvragen en vergunningen te regelen. Heel veel gebeurt op vrijwillige basis in Ridderkerk. Laten we zorgen dat onze vrijwilligers niet afhaken omdat we het te ingewikkeld hebben gemaakt. Wordt er nog actief werk gemaakt van het  ‘ontregelen’?

  1. Financiën

Wij gaan niet akkoord met bezuinigingen op vluchtelingenwerk en ontwikkelingssamenwerking. Ook de bezuiniging op de Rekenkamercommissie steunen wij niet. We komen als het nodig is met een alternatief dekkingsvoorstel.

De septembercirculaire viel financieel mee. Mogelijk kunnen we daar bezuinigingen mee drukken. Maar tegelijkertijd weten we dat het niet de tijd is om wilde nieuwe plannen te bedenken. De kunst is om de komende tijd verder na te denken over de langere termijn voor Ridderkerk. De kerntakendiscussie is halverwege gestopt. Jammer en een gemiste kans. We kunnen toch niet het ‘slecht weer lijstje’ achter ons aan blijven slepen in de komende jaren? Achter dat lijstje zit geen enkele visie op de vraag waar je met Ridderkerk naar toe wilt. Mogelijk kan in de komende weken bij de verkenning op dit punt een hernieuwde afspraak worden gemaakt. Waar willen we met Ridderkerk naar toe en waar willen we van zijn? Waar kan het wel wat minder en hoe spelen belastingen in het geheel een rol? Hoe gaan we om met de lastendruk voor de inwoners? Voor de ChristenUnie is het van belang dat er een kleine overheid is die dienstbaar is aan de Ridderkerkse samenleving. Hierbij hebben bewoners veel meer invloed en inbreng dan tot nu toe het geval is. Tevens liggen de prioriteiten bij het ervoor zorgen dat mensen aan het werk kunnen en komen. Gehandicapten en inwoners die hulp behoeven zijn niet de sluitpost maar juist het vertrekpunt voor beleid. Leefbare, veilige wijken die schoon zijn en waar voldoende voorzieningen zijn, inclusief een buurtsuper (hoe staat het met die in Rijsoord?) staan ons hierbij voor ogen. Verder willen we het sociale verband van Ridderkerk versterken in plaats van door steeds weer te bezuinigingen, uit te hollen. Een dienstbare, veilige en duurzame samenleving staat ons daarbij voor ogen.

We willen het college, de ambtenaren, de gemeenteraad en allen die beroepshalve of vrijwillig voor Ridderkerk en de Ridderkerkers aan de slag zijn Gods onmisbare zegen toewensen.

 

Fractie ChristenUnie Ridderkerk

 

 

 

 

 

Vragen ChristenUnie.

  1. Met de indeling terug naar eerder indeling in plaats van met de huidige klantrollen én aansluiten bij de indeling bij Barendrecht en Albrandswaard.
  2. Meer invloed en zeggenschap voor de wijkoverleggen. Ziet het college mogelijkheden om hierin het komend jaar stappen te zetten en wat is voor u het ideaalbeeld?
  3. In hoeverre brengt de ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard het aantal werknemers in Ridderkerk omhoog, uitgaande van 19.292?
  4. Is bekend  hoeveel van deze 19.292 werknemers  in Ridderkerk woont?
  5. Wil het college meewerken aan het vormgeven van een gestructureerd overleg met bewoners in Nieuw Reijerwaard? 
  6. Graag een reactie van het college op het onderwerp herstructurering centrum, terugkeermogelijkheden, verhuiskostenvergoedingen en huurgewenning alsmede het versterken van de stem van de bewoners.
  7. Wethouder blijft doorgaan op de ingeslagen weg rond PGB in Ridderkerk?
  8. Ons verzoek aan het college om voor Ridderkerk als ambitie over te nemen dat we willen werken aan de beste fietsgemeente van Nederland, wilt u dat overnemen?
  9. Wilt u onderzoek doen naar het aantal werknemers uit Ridderkerk eo dat in Krimpen aan den IJssel aan het werk is en omgekeerd, om hiermee  de mogelijkheden van een fiets/voetveer tussen de gemeenten inzichtelijk te maken? Dit als tegenhanger voor de door ons niet gewenste autoveer.
  10. Aanpak veiligheid in donkere dagen, ziet de portefeuillehouder hier iets in?
  11. PR campagne voor Burgernet?
  12. Wordt er nog wat ontregeld?

 

« Terug

Reacties op 'Schriftelijke algemene beschouwingen 01-11-2012'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.