Algemene beschouwingen 01-11-2012

langdurigheidstoeslagdinsdag 06 november 2012 21:09

Voorzitter. Organisaties die eerder al hebben moeten bezuinigingen staan er nu wéér op voor zeer forse bedragen. Neem de bezuiniging op Vluchtelingenwerk. Als we deze bezuiniging doorvoeren dan betekent dat het einde van deze organisatie! Als ChristenUnie zijn we daarop tegen.

Vluchtelingenwerk is de komende jaren hard nodig. Zij vormen met hun werk, door onder andere een vijftiental vrijwilligers, een belangrijk deel van wat het CDA in haar bijdrage de big society noemt. Amendement vluchtelingenwerk (verworpen)

De Rekenkamer is een belangrijke commissie voor de raad. Zij doet voor ons allerlei onderzoek  en komt met bevindingen en verbetervoorstellen.  Bezuinigen op deze taak brengt de continuïteit en kwaliteit van deze onderzoeken in  gevaar. Komend jaar nemen ze het grondbeleid in Ridderkerk onder de loep.  Juist in deze tijd hebben we hen dan hard nodig. Daarom stellen wij voor de bezuiniging niet door te voeren.  Amendement Rekenkamercie (verworpen)

De ChristenUnie is er voorstander van om de bewonersinbreng  bij allerlei projecten te verstevigen. Ook de rol, invloed en zeggenschap  van de wijkoverleggen gaat toenemen wat ons betreft.

Tegenover de bestuurlijke schaalvergroting die nu in Den Haag wordt ingezet door samenvoegen van gemeenten en provincies staat wat ons betreft de schaalverkleining binnen de civil society. Meer ruimte voor het maatschappelijk middenveld, terug naar de menselijke maat, meer in en met wijken, meer directe invloed van bewoners, meer samenwerking in de wijken tussen zorg, hulpverlening en welzijn. De wijkverpleegkundige terug in de buurt, herkenbaar en nabij voor de bewoners.

Er zijn twee projecten in Ridderkerk waar bewoners -zeker nu al- de ruimte moeten krijgen om mee te praten, mee te denken en mee te beslissen. Dat gaat om de bewoners rond en in Nieuw Reijerwaard en om bewoners van de woningen in het Centrum die gesloopt moeten worden.

Die bewoners staat heel wat te wachten, we weten dat uit Slikkerveer Zuid-Oost. Het is van belang dat ze goed geïnformeerd worden over terugkeermogelijkheden, vergoedingen en huurgewenning. Wij willen als raad graag met regelmaat worden geïnformeerd in de commissie Samen Wonen.  Motie herstructurering centrum (aangenomen)

Medio 2013 staat de evaluatie van de huurgewenning Slikkerveer Zuid-oost op de agenda. Het is  bekend dat zowel bij Woonvisie als bij de gemeente  geld overblijft uit het potje van 300.000 euro dat een paar jaar geleden is ingesteld. De ChristenUnie ziet graag dat deze bedragen beschikbaar komen voor de sociale kant van de herstructurering in het centrum.

De bewoners van Rijsoord en meer specifiek de Rijksstraatweg die constructief willen meepraten over de herontwikkeling van Nieuw Reijerwaard moeten daarin ruimhartig worden gefaciliteerd. Het gaat ons hierbij vooral om vroegtijdige inbreng en inspraak waardoor de plannen die uitgewerkt worden zo goed mogelijk uitpakken voor de leefbaarheid van de bewoners in het gebied. We hebben daarom een motie die de Gemeenschappelijk Regeling verzoekt om een dergelijk overleg te starten. Tevens zullen we in de commissie Samen Wonen vanaf heden het bestuur van de GR nadrukkelijk bevragen op de ontwikkelingen rond de planvorming en de belangen van bewoners die in het geding zijn. Motie overleggroep NR (aangenomen)

De scouting gaf aan dat ze in feite wachten op verandering van de bestemming van de locatie waar zij nieuw gaan bouwen. Hoe staat het daarmee?

De ChristenUnie wil dat Ridderkerk nog meer werk maakt van haar ambitie om de beste fietsgemeente van Nederland te worden. De fietsinfrastructuur kan nog veel beter en in ieder geval veiliger, het onderhoudsniveau moet om die reden in ieder geval niet verminderd worden. Zo hebben we ook gemerkt na een column van ons in Combinatie. Diverse reacties kregen we van bewoners over onveilige plaatsen. Ook mailtjes over betere oplossingen voor bestaande situaties.

Dan financieel. We hebben zuinig aan te doen. We hebben in de afgelopen jaren kunnen sparen voor de magere jaren. De zeven vette jaren worden gevolg door de zeven magere jaren. Het principe is al eeuwen bekend. We hebben nog een stuk dekkingsreserve beschikbaar, die willen we graag inzetten en de septembercirculaire viel ook mee; dan vinden wij dat we er goed aan doen niet nog meer graan in volle schuren te stouwen, maar om het in deze tijd te gebruiken.

Tot slot. Het kan niet zo zijn dat we de lijstjes die bedoeld waren voor een kerntakendiscussie nog langer achter ons aan slepen. Het is een lijst die voorafgegaan moet worden door een discussie over visie en over de vraag waar je met Ridderkerk naar toe wilt. Mogelijk worden in de komende weken, bij de verkenning, op dit punt andere afspraken gemaakt. Voor de ChristenUnie is het van belang dat er een kleine overheid is die dienstbaar is aan de Ridderkerkse samenleving. Daarnaast willen we het sociale verband van Ridderkerk versterken in plaats van door steeds weer te bezuinigen, uit te hollen. Een dienstbare, veilige en duurzame samenleving staat ons daarbij voor ogen.

We willen het college, de ambtenaren, de gemeenteraad, de griffie en allen die beroepshalve of vrijwillig voor Ridderkerk en de Ridderkerkers aan de slag zijn Gods onmisbare zegen toewensen.

amendement CU Rekenkamercie51,0 kBapplication/msworddownload
amendement CU Vluchtelingenwerk52,5 kBapplication/msworddownload