Raadsbijdrage 23-02-2012 "Prestatieafspraken Woonvisie en Gemeente"

woonvisiedinsdag 28 februari 2012 23:37

De prestatieafspraken tussen Woonvisie en de gemeente zijn een stap in een omvangrijk en gecompliceerd proces. Structuurvisie, Woningbouwstrategie en een Werkboek woningbouwstrategie hebben ons steeds verder gebracht in dat wat we voor Ridderkerk aan woningen nodig hebben in de komende jaren en de daaraan gekoppelde bouwopgave.

Binnen dit alles zijn nog andere ingewikkelde processen nodig om de uiteindelijk doelstellingen te behalen. De ChristenUnie wil hierbij specifiek te vinger leggen bij de herstructurering van woonbuurten.

Onduidelijk is hoeveel woningen in de komende jaren gesloopt gaan worden en waar precies.  In ieder geval weten we dat 200 woningen (portiekwoningen zonder lift, verouderde eengezinswoningen en duplexwoningen) snel aan de beurt zijn: voor of rondom 2015.

Gedwongen vertrek is een ingrijpend gebeuren. We hebben in Slikkerveer Zuid-Oost gezien hoeveel er bij komt kijken en hoeveel het van alle partijen vergt.

In het verleden was soms het idee dat alleen Woonvisie gaat over sloop en nieuwbouw. En ze gaan er in belangrijke mate over, maar niet uitsluitend. Het is ook een verantwoordelijkheid van de gemeente om in het totale proces aanwezig te zijn. Je zou kunnen zeggen dat Woonvisie verantwoordelijk is voor haar huurders en de gemeente voor haar inwoners.

Daarom zijn we blij met het gebruik van het proces-schema Herstructurering. Hiermee lijken zaken als: invloed, inspraak, al of niet terugkeren in de buurt, vergoedingen, zekerheid en communicatie goed geregeld. Ons verzoek aan de wethouder blijft desalniettemin om de vinger aan de pols te houden met het oog op de belangen van de betreffende inwoners. Hierdoor is het ook mogelijk om de raad goed op de hoogte te houden.

We willen Woonvisie en het college succes wensen met het nakomen van de afspraken in dit document.

Reacties op 'Raadsbijdrage 23-02-2012 "Prestatieafspraken Woonvisie en Gemeente"'