Raadsbijdrage 23-02-2012 "Integrale Veiligheid"

integrale_veiligheiddinsdag 28 februari 2012 23:30

Voor de ChristenUnie is het een gegeven dat veiligheid en het gevoel veilig te zijn van groot belang is voor mensen. Voor de overheid is het een kerntaak om haar inwoners te beschermen. De inwoners hebben ook zelf verantwoordelijkheid.

Aan veiligheid zitten objectieve en subjectieve kanten.  Het aantal inbraken, overvallen en geweldplegingen kun je meten en dan weet je of het het ene jaar meer of minder is. Al naar gelang de cijfers kun je de aanpak bijstellen.

Naar aanleiding  van de overvallen is het nodig om adequaat op te treden en we vinden het voorstel om in een besloten commissie hier verder over door te spreken verstandig.

De politie kan het niet alleen en is niet altijd je beste vriend. Die tijd hebben we gehad. Als we te maken krijgen met steeds meer geweld dan moet je grenzen stellen. De soms idiote bejegening van politie en hulpverleners is wat onze fractie betreft meer dan grensoverschrijdend. Je blijft van de politie en hulpverleners af. Op dit punt mag de wetgeving worden aangescherpt en de straffen omhoog.

Wij zijn zeker voor meer cameratoezicht. Onze stelling is helder. Als je criminele daden ontplooid hef je je eigen privacy op. Inbreken, overvallen, grove vernielingen en geweldpleging willen we niet en de ChristenUnie is er voor om alle middelen in te zetten om het uit te bannen. Wat ons betreft worden veel meer camera’s ingezet op kwetsbare locaties zoals bij winkels , bedrijven en buurten waar regelmatig inbraken zijn. Het moet dan mogelijk zijn om bij toegangswegen of in de buurt zelf camera’s te plaatsen.

Excessen moeten we aanpakken. Dan denken we aan het eerder genoemde geweld, vernieling en vervuiling. Maar daar moet ook middelengebruik aan worden toegevoegd.  Alcohol- en middelengebruik leiden regelmatig tot excessen zoals extreem geweld en bijvoorbeeld  comazuipen.  Het gebruik van deze middelen tast de ontwikkeling van de hersenen aan bij jonge gebruikers.  We mogen als ouders en als samenleving striktere grenzen aan onze jongeren aangeven. Nee is ook een antwoord!

Huiselijk geweld is een zorgelijk fenomeen. Er is in Ridderkerk  aandacht en een aanpak voor deze ingrijpende problematiek en wat ons betreft wordt  nog verder  ingezet om het probleem te verminderen.

Bewoners kunnen -en doen- ook veel zelf in het kader van veiligheid. De woningen goed beveiligen, geen dure spullen in de auto laten liggen, zorgen voor cameratoezicht in het complex, zoals in de Reggestraat. Buurtpreventie hoort daar ook bij. In Ridderkerk zijn veel bewoners regelmatig actief op straat. Dat is een prima zaak!

Burgernet is inmiddels van start gegaan  in Ridderkerk. Ooit door een Ridderkerkse politieman als idee ontwikkelt en nu overal in den landen in opkomst.  We willen het advies geven om over dit onderwerp  helder  te communiceren naar onze inwoners. Wat is burgernet, hoe doe je mee, wat levert het op enz. Na de recente overvallen is het des te belangrijker om er snel op in te zetten. Daar willen we de portefeuillehouder ook toe oproepen.

Een veilig dorp daar spelen we allemaal een rol in. Die rol kan nog groter worden. Het is nodig dat de discussie op gang blijft zodat we ook van elkaar weten dat we het niet tolereren als er geweld wordt gebruikt -en al helemaal niet tegen hulpdiensten.  We moeten als we een keer omstander zijn bij een geweldsituatie  durven optreden. Daarvoor is het nodig dat we kunnen vertrouwen op de hulp van mede-omstanders.

Op pagina 34 staat onder radicalisering en polarisering dat de PVV ook in Ridderkerk heel veel stemmen heeft gekregen. De dingen die Wilders in Den Haag allemaal roept en waarmee hij ook allochtone Ridderkerkers in de ziel treft wijzen we af. Ridderkerk is een veilige plek voor iedereen om te wonen: voor Marokkanen en  Grieken, voor Turken en Joden, voor Polen en Spanjaarden. Wij schamen ons voor het gedrag van Wilders. Iedereen in Ridderkerk heeft zich te houden aan de geldende rechtsregels  en normen en waarden;  en dan geldt wat ons betreft: wees welkom in Ridderkerk,  voel je veilig in Ridderkerk. Dat is wat we iedereen die hier recent -of langer geleden-  is komen wonen,  willen toewensen.

Tot slot. Meer wijkgerichte aandacht voor veiligheid lijkt ons gewenst om vervolgens met maatwerk tot actie over te gaan in afstemming met wijkoverleg, buurtpreventie, bewoners, winkeliers en andere belanghebbenden.

Preventie, het voorkomen van onveiligheid moet meer centraal staan stelt u in de inleiding van de notitie. Dat delen we van harte en we willen het college, politie en alle partners succes wensen met het veiliger maken van Ridderkerk.

Reacties op 'Raadsbijdrage 23-02-2012 "Integrale Veiligheid"'