De problemen die wij zien met de manier waarop op dit moment de metropoolregio wordt vormgegeven zijn de volgende.
-
Vierde probleem is het optuigen van een middel zonder dat duidelijk is waartoe het middel precies dient. Op de bijeenkomst in Capelle zei de burgemeester, dhr. Koen het als volgt: “we constateren dat de trein rijdt, maar het is nog niet helemaal duidelijk wie er al aan boord zijn en wie nog niet”. Dat is wat onze fractie betreft niet het belangrijkste punt. Veel wezenlijker is dat we niet weten of de trein wel het goede middel is; we weten niet waar en wanneer de trein vertrokken is, wat de bestemming is, of de trein wel op tijd aankomt en willen al die mensen die er nu inzitten er misschien ook weer uit?
-
Het lijkt erop, concluderend, dat de voortvarende bestuurders van Rotterdam en Den Haag het gevoel met de lokale werkelijkheid wat kwijt zijn geraakt in de snelle trein. Het belang van de kleinere gemeenschappen, zoals Ridderkerk er één is, is in het geding.
Nu worden we onder druk gezet om zeer snel een reactie te geven op de voorstellen. De manier waarop ervaren we in onze fractie als onplezierig. De fase van bevragen, onderzoeken en verkennen is overgeslagen. Niet duidelijk is wat er gebeurt als we vinden dat we niet in deze trein moeten springen. Voor de ChristenUnie is het vanzelfsprekend, een basishouding, om constructief mee te denken en te ontwikkelen. Maar als je twijfels hebt over het middel, waar vindt dan die legitieme discussie plaats?
Voor onze fractie is het van belang dat positieve punten in Ridderkerk bewaakt en verdedigd kunnen worden (zoals het karakter en de groengebieden die er nog beperkt over zijn) en dat we negatieve zaken kunnen blijven bestrijden. (denk aan toename verkeer en slechte lucht- en geluidskwaliteit). Dat is onze eerste opdracht. Tevens voelen we ons verantwoordelijk voor het groter geheel, zeg maar het algemeen belang van de provincie.
Volgens de ChristenUnie kan het op de volgende punten anders:
-
Na de gemeente is de volgende bestuurslaag wat ons betreft de provincie. De provincie is er voor alle afzonderlijke gemeenten en voor het algemene belang van de gezamenlijke gemeenten in de provincie. De provincie kan deze verschillende belangen het best overzien en bedienen. En als we de bestuurlijke drukte willen verminderen dan kan de rol van de provincie toch versterkt worden? De provincie als de gebiedsregisseur op het gebied van ruimtelijk ordening, economie en verkeer en vervoer.
-
Een heldere analyse van de problemen, een verkenning van mogelijke richtingen en vervolgens een verkenning van de middelen die de doelen het beste naderbij kunnen brengen is een belangrijke eerste stap in dergelijke ingewikkelde situaties. Nu we ons bevinden waar we nu zijn – dd 15 december 2011- is een stap terug in het proces het overwegen waard in ieders belang.
-
Dan moet ook de zogenaamde urgentie eraf. De datum van 1 januari 2013 kan vast opgeschoven worden. Wij kennen de Minister als een verstandig man, hij fietst ook, en als iemand die open staat voor argumenten. Soms moet je in een proces een extra stap zetten of een stap terug doen. Ook dat heeft hij als officieus kandidaat vice-president van de Raad van State ervaren. Het gaat uiteindelijk om het resultaat.
Tot slot, de ChristenUnie wil altijd en overal constructief meedenken en meedoen. Langs de zijlijn staan, ligt ons niet als partij. We willen echter wel voor de richting en de middelen in kunnen staan. Dat is nu jammer genoeg niet het geval.
Onze positie is in beeldspraak de volgende: wij staan op de treeplank aan de buitenkant van de rijdende trein, we konden er in de haast nog net opspringen; we staan ter hoogte van de cockpit van de trein, waar wij de heren Aboutaleb en van Aartsen waarnemen die ingespannen door de voorruit zitten te turen om vast te kunnen stellen waar ze heen gaan.
Voorzitter, wij kloppen op het raam.
Marten Japenga
(fractievoorzitter ChristenUnie)
Reacties op 'Raadsbijdrage 15-12-2011 "Metropoolregio"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.