Raadsbijdrage 30-06-'11 "Kadernota"

geldzaterdag 02 juli 2011 23:45

Veiligheid mag wat ons betreft hoger op de agenda. De aantallen inbraken,berovingen en geweld blijft een bron van zorg. Bewoners en instanties moeten de handen ineen slaan en het college kan daar in sturen en faciliteren.

Het Openbaar Vervoer wordt steeds schraler. We hebben het eerder gezegd. We vinden het van belang dat er actief wordt ingezet op verbetering zoals beloofd.

Nieuw Reijerwaard moet meer aandacht. We hebben daarover vragen gesteld. Geef prioriteit aan dit dossier. Neem bewoners en tuinders serieus en informeer ze actief.

Het decentralisatiepakket zoals het op de gemeenten afkomt gaat ons flink bezighouden in de komende tijd. We moeten goed weten om welke mensen en om welke aantallen het gaat. Extra energie naar dit onderwerp is onze mening. Om die reden willen we voorstellen om de initiatieven met betrekking tot ´Ridderkerk goed in beeld´ te stoppen en de vrijkomende energie en middelen te steken in de voorbereiding van de grote operatie die op ons afkomt naar aanleiding van het bestuursakkoord. Ridderkerk goed in beeld of de mensen die zorg nodig hebben goed in beeld, dat is de kwestie.

De ChristenUnie wil graag dat het college bij het opstellen van de begroting met name aandacht geeft aan de kwetsbare groepen zoals de minima, ouderen en gehandicapten.

De luchtkwaliteit blijft een bron van zorg. De motie van het CDA, ChristenUnie en PvdA is duidelijk op actie gericht. Alleen samen optrekken kan resultaat hebben.

Minder energieverbruik op termijn bereik je door over te stappen op intelligente LED verlichting in Ridderkerk en door de lampen minder vaak en lang te laten branden. (ook door NMD genoemd) In aanschaf duurder maar in het gebruik goedkoper. Graag bij de voorstellen van de begroting hierop inspelen. Investeren om de kosten op termijn te reduceren.

De suggestie van de jongerenraad om het Oosterpark beter te benutten ondersteunen we zeker. Het gaat in feite om ruimte die we moeten krijgen van Natuur- recreatieschap om creatief aan de slag te gaan. Ook het onderhoud kan wat ons betreft beter.

Van de bewoners van de Randweg is bekend dat ze snelheidsbeperkende maatregelen willen. In de bijlage over de wensenlijst staat dat er geen klachten bekend zijn, maar er is een handtekeningenlijst waarbij de meeste bewoners hebben aangegeven maatregelen te willen. Wilt u daar –eventueel via het wijkoverleg- aandacht aan schenken?

Tot slot willen we aan het college meegeven om bij het opstellen van de begroting rekening te houden met de langere termijn. Hou sociale en economische structuren zoveel mogelijk in stand. Voorkom dat we schade aanrichten die later alleen tegen veel kosten kan worden gerepareerd. We hebben reserves om grote klappen op te vangen, te dempen zo je wilt. We willen het college sterkte en wijsheid wensen in de komenden maanden. We vinden het goed dat de wethouder financiën ons de komende maanden regelmatig op de hoogte zal houden los van de monitoren.

Marten Japenga

Reacties op 'Raadsbijdrage 30-06-'11 "Kadernota"'