Raadsbijdrage 23-06-11 "Programmarekening 2010 en 1e programmamonitor 2011"

geldzaterdag 02 juli 2011 23:40

Bedankt voor de beantwoording van talloze vragen, zowel schriftelijk als tijdens de cie vergaderingen. Uiteraard betreft onze dank ook de ambtenaren.

De accountants hebben rond de grondexploitatie een aantal opmerkingen gemaakt. Weliswaar loopt Ridderkerk geen enorme risico´s in vergelijking met andere gemeenten maar het is en blijft een aandachtpunt. De fractie van de ChristenUnie is blij dat het college doorgaat met het oplossen van de genoemde aandachtspunten zoals in het raadsvoorstel is aangegeven.

Vanuit de raad is gevraagd om meer inzicht te krijgen in het interessante en ingewikkelde onderwerp van grondbeleid en grondexploitatie.

Een paar opmerkingen over de jaarrekening.

Programmarekening 2010.

Veiligheid.

Naast de overheid heeft ook de burger een belangrijke rol bij het onderwerp veiligheid. Ik kom daar bij de monitor nog op terug. Concreet is in de afgelopen jaren gedacht aan de realisatie van Burgernet in Ridderkerk. Mag ik uit de beantwoording van de schriftelijke vragen concluderen dat Burgernet binnenkort ook van start gaat in Ridderkerk? Kan de portefeuillehouder daar helderheid over verschaffen?

Bestuur en participatie. De BAR samenwerking is in het afgelopen jaar niet zonder problemen verlopen. En ook dit jaar is niet alles pais en vree. Gemeenten hebben elkaar hard nodig. Autonomie is hierbij uitgangspunt. We willen het college vragen er voor te zorgen        - voor zover het aan haar ligt - de samenwerking te optimaliseren en eventuele plooien glad te strijken. Temeer ook omdat we in de komende tijd nog veel meer met elkaar te maken krijgen o.a. naar aanleiding van het bestuursakkoord.

We zijn als fractie nog niet overtuigd van de verbeteringen op het terrein van de platforms in Ridderkerk. Hebben onze inwoners nou meer invloed gekregen? Maakt het college gebruik van kennis en ervaring van inwoners? Wat is er nu verbeterd? Het bezoek van het college aan de wijken is vervallen. Wat is er voor in de plaats gekomen? Wij zien het jammer genoeg nog niet.

Programma Wonen en Leefomgeving.

De problemen met wateroverlast aan de Kerkweg zijn aangepakt en het wachten is nu op realisatie van alle maatregelen. Uiteraard hopen we dat alle genomen maatregelen er voor zorgen dat de bewoners hun huizen droog kunnen houden. De afgelopen hevige buien hebben geen problemen gegeven vernemen we van de Kerkwegwerkgroep. Het is op prijs gesteld dat de gemeente is komen kijken na de recente hoosbuien. Er is nog wel een tegenvaller in de Kerkweg Zuid waar liggende telefoonleidingen zorgen voor vertraging. Worden de maatregelen nog voor de zomervakantie afgerond?

De fractie van de ChristenUnie is blij dat al 3 van de 4 winkels in de nieuwbouw in Slikkerveer Zuid-Oost zijn verhuurd. We zijn van mening dat buurtwinkels goed zijn voor de sociale samenhang en de leefbaarheid van een buurt. Het is zeer jammer dat de buurtwinkel in Rijsoord niet gelukt is. Als de kansen zich zouden voordoen dan zullen we die als ChristenUnie zeker steunen. Bedankt ook voor de inzet die er vanuit het college voor dit onderwerp is geweest.

De 1e programmamonitor

Veel informatie die er toe doet in de monitor. Wel hebben we vooralsnog grote moeite met de nieuwe indeling. De burger centraal stellen in je handelen is prima. Welke onderwerpen bij de burger als partner horen en welke bij de burger als kiezer kan ik niet zo maar oplepelen. Tevens gaat het ook ten koste van de samenhang en het overzicht over het geheel van terreinen en onderwerpen. Als ik bij het onderwerp veiligheid iets wil opzoeken dan heb ik nog geen logische route, U wel?

Het onderwerp veiligheid lijkt enigszins aan de aandacht te ontsnappen. In het afgelopen jaar is het aantal overvallen (van 2 naar 14) en berovingen (van 5 naar 14) in Ridderkerk fors toegenomen. 95 inbraken in woningen en 55 inbraken in schuurtjes en garages. Ook bedrijven moesten het diverse keren ontgelden. (misdaadmonitor van het AD). De fractie van de ChristenUnie wil specifiek aandacht voor dit onderwerp vragen. Veiligheidshuis, burgernet en buurtpreventie kunnen allemaal een deel van het probleem terugdringen. Daarbij zijn bezuinigingen op ondermeer politie funest. We moeten trachten om de criminelen te verhinderen om hun slag te slaan (met ondermeer goed hang- en sluitwerk e.d) en als het de criminelen dan toch lukt om in te breken of iemand te beroven dan er ook alles aan doen om ze te pakken. Wat ons betreft worden er veel meer camera´s ingezet om daders te traceren.

Burger als partner

Participatie is niet eenvoudig. Er is nog geen reden tot juichstemming. Ik heb het eerder gezegd. Het van de agenda halen van de uitgangspunten erfgoed omdat er in feite geen participatie heeft plaatsgevonden vinden we zeer terecht.

Het kan niet zo zijn dat er mooie verhalen worden gehouden over participatie en dat bij het eerste het beste voorstel duidelijk wordt dat bewoners niet of nauwelijks zijn betrokken. Dan krijg je een gele kaart. En zo vatten we de zaak ook op rond de notitie over erfgoed. Onze oproep is om de 2e helft van dit jaar te gebruiken om met meer inzet participatie op te pakken. Om bewoners en hun inbreng echt als uitgangspunt te nemen in plaats van als sluitpost.

Het openbaar vervoer in Ridderkerk gaat er op achteruit. Het college tracht het te doen voorkomen alsof er prachtige resultaten zijn behaald die met opgeheven hoofd kunnen worden verdedigd. Wij zien dat anders. De ChristenUnie is van mening dat -hoe je het ook wend of keert- het OV verslechterd in plaats van verbeterd. Er worden haltes geschrapt en lijnen worden ingekort en er is nog geen zicht op de aanvullingen die nodig zijn.

In een vorige vergadering hebben we gezegd zeer teleurgesteld te zijn in de passieve opstelling van de SGP en Leefbaar Ridderkerk. In de verkiezingsperiode hebben ze de Ridderkerker voorgehouden verbetering van het Openbaar Vervoer na te streven door middel van (energiezuinige en milieuvriendelijke) bussen. Nu het busnet verder wordt afgebroken komt er, vinden wij,  onvoldoende actie.

Ondertussen willen we meegeven om niet nog een keer veel geld uit te geven aan een OV-glossy. Gebruik dat geld liever om het OV zelf te verbeteren. We hebben bedragen gehoord van tussen 25.000 en 50.000 euro voor een dergelijk uitgave die rondgebracht wordt in Ridderkerk. Kunt u dat bevestigen? En bent u het met ons eens dat die gelden in deze tijd beter anders kunnen worden ingezet?

In de lijst van toezeggingen staan de maatregelen tegen wateroverlast aan de Kerkweg genoemd. Deze toezegging (pag 71, 1e PM nr 14) gaat over de maatregelen in verband met de staat van de bruggen waarover met het waterschapsbestuur is overlegd. Bij stand van zaken geeft u aan dat het Waterschap een rapportage heeft gemaakt  over de bruggen in relatie tot wateroverlast Kerkweg. Conclusie zou zijn dat bruggen geen negatieve invloed hebben op de waterafvoer. Mogelijk heb ik een rapport over het hoofd gezien of zelfs een RIB over dit onderwerp. Maar ook de werkgroep wateroverlast is niet op de hoogte van een rapport. Is dit rapport voor de raad en voor de werkgroep beschikbaar?

De luchtkwaliteit is blijvend een punt van zorg. Maatregelen hebben nog niet veel effect in de grote steden. Auto´s worden wel schoner maar daarmee zijn we er niet want er komen steeds meer auto´s. We gaan volgende week bij de bespreking van de Kadernota nog nader op het onderwerp in. Maar is het college bekend met de circa 75 miljoen euro die staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) in petto heeft die de situatie moet verbeteren en gemeenten in staat stelt om investeringen te doen om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren? En kunnen we daar een beroep op doen voor de schermen langs de snelwegen? Wellicht kunt u voor de bespreking en besluitvorming bij de Kadernota informatie inwinnen bij het Ministerie?

\ruispunt Rijnsingel Rotterdamse weg.

Gesprekken zijn gaande met het Waterschap om de financiering  van maatregelen rond de kruising Rijnsingel en Rotterdamseweg rond te krijgen. De stadsregio is nog steeds van mening dat aanpassingen aan het kruispunt niet voor subsidie in aanmerking komen. U laat het er niet bij zitten heb ik gelezen in antwoord op onze schriftelijke vragen. Gelukkig, want u bent wel wat verplicht aan de inwoners van Bolnes die dagelijks hinder ondervinden van de situatie. We zullen dit nauwlettend blijven volgen.

Bij ´De burger als Klant´ willen we specifiek de vinger  leggen waar het gaat om de toekomst. Het bestuursakkoord ziet er op dat diverse taken naar de gemeente komen op het terrein van jeugdzorg en werk, ook voor de mensen met een beperking in onze gemeenschap. Het ziet er vooralsnog somber uit. Minder geld en minder persoonlijke autonomie vanwege het terugdringen van de PGB´s.

In de kadernota komen we hierop terug. De ChristenUnie is van mening dat we alle energie in de komende maanden moeten inzetten om Ridderkerk ook voor de kwetsbare groepen een zorgvuldige en zorgzame  gemeenschap te laten zijn. De burger centraal ook als de omstandigheden minder goed zijn. Niet de regeltjes en de lettertjes aan de macht maar de mens centraal, dat is waar we ons voor willen inzetten. We hopen dat dit voor het college hetzelfde is want dan kunnen we goed samen optrekken. Daar hopen wij op.

We stemmen in met het inhoudelijke en financiële deel van het raadsvoorstel met betrekking tot de programmarekening.

Reacties op 'Raadsbijdrage 23-06-11 "Programmarekening 2010 en 1e programmamonitor 2011"'