Raadsbijdrage 22-01-09 "Structuurvisie Ridderkerk"

structuurvisiemaandag 02 februari 2009 07:00

Waar willen we naar toe met Ridderkerk. Althans voor zover het van ons afhangt. Bepaalde trends kunnen we niet veranderen. Hooguit kunnen we in enige mate bijsturen. De idee van de maakbare samenleving is al lang losgelaten.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat Ridderkerk een goede plek is om te wonen en zo mogelijk te werken. Daartoe moeten er voldoende woningen zijn die passen bij de woonwensen van deze tijd. Ook moet je er gezond kunnen wonen. Dat nu, staat hier in Ridderkerk zeer onder druk en is volgens ons de grootste bedreiging voor de toekomst. Uit cijfers blijkt dat veel mensen vroegtijdig sterven vanwege de luchtkwaliteit. We worden rondom omkneld door snelwegen en waterwegen met veel schadelijke uitstoot.

Als we in Ridderkerk ons werk hebben is dat heel mooi, mits het vervoer ernaar toe op een milieu-vriendelijke manier gaat, bij voorkeur op de fiets. Voorrang geven aan de fiets staat bij ons op nummer 1. Wat zou het prachtig zijn als over 5 jaar 80% van de inwoners die in Ridderkerk werkt met de fiets naar het werk gaat. Naast het aanleggen van een goed fietsnetwerk zullen we ook het fietsgebruik moeten stimuleren. Daarover zullen we ons steentje bijdragen bij de behandeling van de Module Langzaam Verkeer die we binnenkort tegemoet mogen zien.

Gezondheid. Gezondheid niet alleen fysiek maar ook geestelijk. Daarom is het van belang dat mensen naast het wonen en het werken, leven in een plaats waar ze ook tot rust kunnen komen. Daartoe is het gewenst om de samenleving af en toe te laten verstillen. De zondag is in Ridderkerk bij uitstek daarvoor geschikt. Dat is óók een kwaliteit van Ridderkerk!

Terecht legt het Interkerkelijk Diaconaal Beraad de vinger bij de menselijke maat. Graag zien we dat in de komende maanden de kerken meer betrokken worden bij de verdere invulling van de structuurvisie. De kerken kunnen een waardevolle bijdrage leveren bij de uitwerking van de gekozen richting. Uiteraard naast de talloze verenigingen en belangengroepen.

Wijken centraal. De structuurvisie stelt nog meer als nu het geval is de wijk centraal. De tijd is er naar. Wijken waar het goed wonen is, inclusief allerlei voorzieningen als buurtwinkels maar ook voldoende groen, sociaal veilig en levensloopbestendig.
De structuurvisie gaat wel wat te gemakkelijk om met het verdwijnen van voorzieningen in de wijken. Op pagina 40 wordt het als een wetmatigheid gezien dat buurtwinkels verdwijnen. Voorzitter, wel als we alles aan de markt over laten. Maar er zijn ook creatieve oplossingen denkbaar. In Rijsoord willen we samen met de buurtbewoners bewerkstelligen dat er een buurtwinkel terugkomt. Soms moet je de markt een handje helpen. Graag zouden we zien dat daar nog wat meer aandacht voor komt in de verdere uitwerking van de structuurvisie.

Om ook in de toekomst een gezonde bevolkingsopbouw te bewerkstelligen zal het ondermeer nodig zijn om te herstructureren. Graag zien we dat verder uitgewerkt. Want dat is een enorme opgave. Is de Woningbouwvereniging het met de aanduiding van de buurten waar herstructurering kan plaatsvinden eens of moet dat in de komende fase nog verder onderbouwd worden? Wordt met herstructurering bereikt dat er zowel een gezonde bevolkingsopbouw kan worden bereikt als dat de kritische woonconsument wordt bediend? Graag toelichting van de wethouder.

We willen ook voorstellen om de wijkpaspoorten met de diverse wijkoverleggen te bespreken om samen met deze ´deskundigen van de eigen buurt´ indien nodig, te komen tot verdere aanscherping van de paspoorten.
Er is nu onduidelijkheid over de aanduidingen van de wijken. Er ontstaat begripsverwarring ook bij de bewoners. Wonen ze nu in Ridderkerk Zuid of Ridderkerk Oost, in Ridderkerk West of in Ridderkerk Centrum. We hopen dat naamswijziging in overleg gaat met de wijken en dat bij vaststelling van de structuurvisie er geen onduidelijkheid meer bestaat over de namen van de wijken en waar de grenzen lopen. Graag antwoord van de wethouder.

De ondernemende kern zien we als een gewenste ontwikkeling.
Rond de Ridderster speelt nogal wat. Over Polder Nieuw Reijerwaard hebben we onlangs een besluit genomen. Waar onze fractie zeer aan hecht is dat de bewoners er niet op achteruit gaan. Dat wil dus zeggen dat we niet de rijkswegen van een groene kraag willen voorzien maar juist de zijde van de woningen. Een substantiële groene kraag moet er komen. Ons voorstel is om langs de snelwegen de gebouwen te realiseren. Deze kunnen dan ook dienen als geluidsscherm. We willen wat de hoogte van de panden betreft sterke beperkingen. Veel groen en weinig steen: dat is wat we willen. Dat moet in de structuurvisie dus echt anders. Overigens zullen we ons daar bij de bespreking van het bestemmingsplan ook over uitlaten.

Tevens is er een uitspraak gedaan door de raad over Bolnes Zuid. We willen daar geen bedrijventerrein. Dat moet groen blijven. Graag willen we in de komende maanden concrete voorstellen van het college bij de verdere uitwerking van de structuurvisie hoe het groen in de gemeente in de toekomst te borgen. Ridderkerk heeft genoeg gedaan voor zichzelf en voor de regio. Genoeg is genoeg! We hebben niet nog meer te geven! Ons grondgebied moet niet verder verstedelijken.

Mobiliteit op maat
Het is al gezegd. Ridderkerk een fietsvriendelijk dorp. Wat ons betreft gaan we voor de eerste prijs als meest fietsvriendelijk dorp van Nederland. “Geef de fiets voorrang” is een prima devies.
Het afwaarderen van de Rotterdamseweg zien we wel zitten. Dan gaan we uit van het huidige onderzoek dat aangeeft dat er veel sluipverkeer zonder bestemming Ridderkerk langs komt. Dat kunnen we prima missen. Wel moet de toegankelijkheid van de bedrijfsterreinen goed blijven. Tevens moet het niet negatief uitwerken in de wijken.

Het verbeteren van het openbaar vervoer is voor deze coalitie een afspraak. Onze fractie hecht aan een hele lijn teneinde optimaal rendement te verkrijgen wat vervoerswaarde betreft en om de dichtbevolkte buurten van Drievliet en ´t Zand ook te voorzien van volwaardig openbaar vervoer. In die wijken woont een belangrijk deel van de inwoners en die laat je toch niet in de kou staan wat verbetering van het openbaar vervoer betreft. We zijn verheugd dat het onderzoek de mogelijkheden van het doortrekken positief bevestigd. De vervolgstudie waarop door middel van het amendement uit december 2007 is aangedrongen geeft een helder antwoord over of en hoe de doortrekking kan plaatsvinden. Hiermee kun je ook bij de inwoners aankomen! Het is geen natte vingerwerk maar resultaat van noest onderzoek. We vragen het college bij dit resultaat een goed participatietraject in te richten zodanig dat bewoners goed worden geïnformeerd over de voorstellen en om hen uit te nodigen om mee te denken over de best mogelijk inpassing en realisatie. Een tram door je buurt is niet niks en daar hebben we met alle zorgvuldigheid mee om te gaan.
De sfeer van de bijeenkomsten die er in de afgelopen maanden zijn geweest is veranderd. Het massieve verzet van het eerste uur heeft plaats gemaakt voor een vorm van acceptatie en daarmee ook een meedenkende insteek: als het dan toch gaat gebeuren dan wel het liefst zo goed mogelijk. Tegenstanders zullen er ook blijven, hoe veel en vaak je ook communiceert, praat, luistert, bijstelt, uitstelt, onderzoekt en presenteert. Maar we kunnen stellen dat tot nu toe het een zeer open proces is geweest. Democratisch tot in de haarvaten en met respect voor alle betrokkenen.

Verbindend landschap
Groen, groener en nog een beetje. Zo willen we het als fractie van de ChristenUnie. Groen, in de eerste plaats omdat het een kwaliteit is voor je leefomgeving. Groen, ook omdat het een stuk van de schadelijke gevolgen van de uitstoot kan reduceren. Verder ook groen als recreatief element in een groter geheel. We kunnen ons uitstekend vinden in de concrete beleidskeuzen die in het kader van de structuurvisie worden voorgesteld.

De boomgaard is wat ons betreft, op het inplanten van bomen na, klaar en gereed voor de toekomst. Past prima in het verbindend landschap. Op  9 oktober hebben we ons ook uitgesproken als ChristenUnie over de boomgaard. Ik zei toen: ´En ook de boomgaard moet absoluut blijven. En niet een stukje maar helemaal.´   (Motie)

Het vervolg.
Wij kunnen met de richtingen genoemd in de structuurvisie goed leven. Er moet wat onze fractie betreft nog nader onderzoek plaatsvinden op de volgende onderwerpen:
- Gezondheid van de bevolking als eerste uitgangspunt te nemen.
- Luchtkwaliteit en overige negatieve gevolgen van de ons omringende infrastructuur zeer indringend, zo niet opdringend aan de orde stellen in de regio en in Den Haag.
- Nieuw Reijerwaard, nader onderzoek naar de inpassing van het groen, de ontsluiting en de begrenzing van negatieve gevolgen voor de bewoners.

Inspraak en participatie
In de komende maanden is het van belang zoveel mogelijk burgers en partijen mee te laten praten over de structuurvisie. Zoals gezegd mag de menselijke maat nog nadrukkelijker aan de orde komen. Kerken horen daar wat ons betreft prominent bij. Ook de wijkoverleggen en maatschappelijke organisaties dienen zeer nadrukkelijk betrokken te worden. Om te voorkomen dat we in juni er achter komen dat bepaalde groepen niet of onvoldoende gehoord zijn stellen we voor dat u binnen 3 weken een lijst maakt, in overleg met het raadsteam, van alle partijen die een rol in de inspraak moeten spelen. Deze lijst vervolgens in de commissie Samen Wonen te beoordelen op compleetheid en zo nodig aan te vullen, om vervolgens het overzicht in het gemeentejournaal te publiceren met de vraag erbij of we niemand over het hoofd hebben gezien.

Tot slot
Als ChristenUnie willen we u complimenteren met de ontwikkeling en het resultaat tot nu toe  van deze visie. Er is hard en gedegen gewerkt in de afgelopen maanden. Het was een boeiend proces mede ook door de aanpak, de kennis en kunde van BVR, het onderzoekend bureau.

Resultaat:

De raad heeft de richtinggevende uitspraken uit de stuctuurvisie onderschreven. Maar in juni 2009 worden heel concreet besluiten genomen over diverse onderwerpen

Er is een Motie aangenomen van ChristenUnie, PvdA en CDA om de boomgaard te behouden

2009_01 motie boomgaard43,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Raadsbijdrage 22-01-09 "Structuurvisie Ridderkerk"'