Raadsbijdrage 29-01-2009 "Samenwerking BAR gemeenten"
Bijdrage n.a.v. discussie in de gemeenteraadsvergadering op donderdag 29 januari 2009 over het voorstel om de notitie Evaluatie samenwerking sociale zaken gemeenten Albrandswaard en Ridderkerk vast te stellen.
Voorzitter,
Puntsgewijs enkele opmerkingen bij de aanbevelingen n.a.v. de diverse hoofdstukken.
1. Kwaliteit en kwantiteit klantencontacten
De betrokken professionals zijn van oordeel dat de dienstverlening niet is verslechterd. Het klantenplatform oordeelt hier duidelijk anders over.
Voorafgaand was 2/3 van het klantenplatform voorstander van de samenwerking, nu zegt 2/3 dat het geen goede zaak is geweest om te gaan samenwerken. Voorzitter, wij vinden het veel belangrijker dat de klant tevreden is dan de professional. Ik neem aan dat u dat ook vindt. Ik vind daarom de aanbevelingspunten die hierbij genoemd worden niet tegemoet komen aan de kritische opmerkingen van het klantenplatform. Ik denk niet dat een verbeterde nieuwsbrief iets bijdraagt aan het verkleinen van de afstand tussen cliënt en cliëntbeheerder.
2. Externe waardering
Ook hier weinig enthousiasme voor de samenwerking en de uitbreiding daarvan, bij zowel het klantenplatform van Albrandswaard als van Ridderkerk. Ook op bestuurlijk niveau, dus intern gericht, moet er nog het e.e.a. worden verbeterd. Ik begrijp dan eerlijk gezegd niet dat alle genoemde aanbevelingen gericht zijn op de interne communicatie en er geen plan van aanpak ligt om de klantenplatforms positiever gestemd te krijgen over de samenwerking.
3. Draagvlak bij medewerkers
Ik mis hier aanbevelingen. Als ik de tekst lees kan ik er toch wel een paar noemen:
- Er gaat gewerkt worden aan een gezamenlijke website, want deze wordt als gemis ervaren.
- Er worden belemmeringen gesignaleerd door het management. Zijn dat geen uitdagingen om aan te pakken?
De aanbevelingen uit de hoofdstukken 4,5, 6 en 7 kan ik plaatsen, voorzitter, dus daar geen opmerkingen over van mijn kant.
Voorzitter, afsluitend de speerpunten 2009 van bladzijde 14.
Hoe reëel is de uitbreiding van de samenwerking met Barendrecht? Waarom wil Barendrecht nu wel toetreden en bij de start niet?
Verder kan ik mij vinden in de genoemde speerpunten, maar vraag mij tevens af of er voldoende actiepunten inzitten waardoor de klantenplatforms positiever gaan denken over het geheel. Naar mijn idee is het nu erg gericht op het verder verbeteren van het eigen interne gevoel.
Dank u.
Cor Louter
Reacties op 'Raadsbijdrage 29-01-2009 "Samenwerking BAR gemeenten"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.