Raadsbijdrage 18-12-07 "Besluitvorming TramPlus"
Voorzitter,
We moeten nu iets doen. Het is een urgent probleem, dat is iedere dag zichtbaar. Langzaam slibben onze wegen verder dicht. Het is een sluipend proces. Nog iedere dag komen er personenauto’s bij. Ook het vrachtverkeer neemt verder toe. Toch willen veel mensen blijven zitten waar ze zijn. We wonen toch in een dorp? En dat willen we graag zo houden, is een veel gehoorde opmerking. Alsof Ridderkerk een dorpje op de hei is. Een feit is dat Ridderkerk een dorp is met ongeveer 50 x zoveel inwoners als dat je bij het beeld van een dorp hebt. We zijn een middelgrote gemeente met dorpse en stadse trekken, een dorp in een grotere regio waar het hart van de Nederlandse economie klopt.
We kunnen niet allerlei problemen maar over de schutting gooien. We hebben een verantwoordelijkheid voor Ridderkerk en voor de regio waarin we ons bevinden. We hebben met elkaar te maken. Dat we steeds wat argwanend naar grote Stad Rotterdam kijken en onze bedenkingen hebben bij de stadsregio dat lijkt me in zekere zin normaal. Het is echter niet nodig om spookbeelden te creëren en in stand te houden. Ridderkerk is een goede plek om te wonen en te leven. Een volwassen dorp dat prima in staat is om goede beslissingen te nemen. Met een eigen sfeer en identiteit. Dat willen we graag zo houden.
Vandaag nemen we besluiten over de verbetering van het openbaar vervoer. De TramPlus heeft iedereen in Ridderkerk beziggehouden de afgelopen jaren. Er is volop over het ondererp gesproken en gedacht. We nemen vanavond een democratisch besluit.
Anderhalf jaar geleden werd ik gekozen tot een van de 29 raadsleden die Ridderkerk rijk is. Sindsdien ben ik in de fractie van de ChristenUnie actief. We denken met elkaar serieus na over wat het beste voor Ridderkerk is. Dat is een voortdurende zoektocht. Veel lezen, praten en aanhoren. We hebben de wijsheid niet in pacht, maar gaan onderzoeken en studeren als het ingewikkeld is en komen uiteindelijk tot een standpunt. Dat brengen we vanavond ook mee. Onze inbreng en de inbreng van andere partijen brengt ons aan het eind van de avond, eventueel begin van de nacht, tot een raadsbesluit. Iedere partij heeft op eigen wijze geworsteld met de TramPlus.
Uitgangspunten van de ChristenUnie rond mobiliteit
In 2005 is door de raad besloten om nader onderzoek te doen naar de TramPlus. Een sneltramverbinding met Rotterdam ter ontwikkeling van het hoogwaardig openbaar vervoer.
Wij hebben daar toen vóór gestemd als fractie.
Wij vinden bereikbaarheid voor wonen, werken en ontspannen belangrijk. Hierbij speelt het milieu een duidelijke rol. Landelijke en lokaal kiezen we voor een ombuiging van de groei van het personenvervoer naar het openbaar vervoer en de fiets.
Ontwikkelingen die we om ons heen waarnemen:
- Nog iedere dag komen er auto’s bij die zich voegen in langer wordende files;
- De Randstad loopt langzamerhand volledig dicht, ook in Ridderkerk is dat merkbaar;
- De verwachting is dat het huidig kabinet kilometerbeprijzing gaat invoeren;
- Het milieu en daarmee de mens lijdt onder de gevolgen van uitstoot van schadelijke uitlaatgassen;
Voor onze fractie is verder van belang dat het tracé een logische bijdrage gaat leveren aan een groter gebruik van het openbaar vervoer en het moet een snelle directe verbinding met Rotterdam vormen. We vinden veiligheid met betrekking tot het verkeer en de haltes belangrijke aspecten en de haltes moeten goed bereikbaar en toegankelijk zijn ook voor minder validen. Goede en voldoende parkeervoorzieningen en veilige stallingen voor fietsen zijn nodig.
Daarnaast vinden we dat er zo weinig mogelijk gesloopt moet worden. Inwoners of belanghebbenden die schade oplopen door de komst van de tram moeten daarin redelijk tegemoet worden gekomen. Verder willen we behoud - of waar nodig intensivering- van buslijnen naar Zuidplein en Kralingse Zoom.
Fractiestandpunt naar aanleiding van de onderzoeken naar het beste tramtracé
Onze fractie komt tot de conclusie dat zowel het voorstel van de stadsregio als dat van het college -in deze vorm- niet op onze steun kunnen rekenen. Het tracé van de stadsregio gaat wat ons betreft gepaard met te veel sloop. Dat is met recht een tracé dat het college niet voor haar rekening wil nemen. De cijfers mogen dan uitstekend zijn, de uitvoering vinden wij niet acceptabel. Sloop van 2 kerken en een school, diverse woningen en bedrijfspanden, wij vinden het te veel. Het tracé dat door het college wordt voorgesteld moet wat ons betreft perspectief bieden op een hele lijn.
Wij willen een lijn die het openbaar vervoer verbetert en die redelijk goed inpasbaar is. Wij zijn als fractie tot een voorkeurstracé gekomen. En dat is trace D. Eerst langs de Rotterdamseweg en dan insteken in de Noordenweg, via ’t Zand naar P&R Oudelande.
Het Hak-terrein is al aangekocht, het gedeelte van het Zand moet nog worden ingevuld en ook nabij het Vlietplein wordt nog ontwikkeld.
Dat is wat ons betreft een tracé dat gemiddeld scoort op allerlei onderwerpen. Maar daaraan willen we het volgende toevoegen. Er moet een stedenbouwkundige visie komen voor het centrum, het gebied van de Noordenweg en ’t Zand. Nader onderzoek om het tracé zo goed mogelijk in te passen en om tevens na te gaan wat het beste verkeerscirculatieplan is voor het centrum. Wat ons betreft wordt hiermee ook een extra weg gerealiseerd om het centrum te ontlasten en de St. Jorisstraat autoluw of autovrij te maken. Dit onder het mom van: “breng het centrum naar de tram”. Onze tweede voorkeur gaat via het centrum richting P&R Oude-lande. Uit nader onderzoek moet blijken wat de beste route is.
Diverse tracés worden wat ons betreft uitgesloten van nadere studie en onderzoek zodat er ook voor de inwoners duidelijkheid komt over waar de tram zeker niet komt.
We vragen het college hierbij dan ook dringend om na vanavond goed te communiceren wat nog wel in beeld is als mogelijk tracé en wat niet. Zodat bewoners weer rust krijgen en eventueel voorgenomen verbouwingen kunnen uitvoeren.
Deze coalitie heeft afgesproken dat Ridderkerk hoogwaardig openbaar vervoer krijgt. We beseffen dat veel inwoners er niet op zitten te wachten. Ook in de achterban van de ChristenUnie wordt verschillend gedacht. Dat maakt het tot een lastige afweging. Tot gisteravond hebben we er in onze fractie over gesproken. Er is in de afgelopen maanden wel eens geroepen dat er al lang beslist was. Ik kan zeggen dat dat niet zo is!
Wij zien de tram als onderdeel van een breder openbaar-vervoersaanbod. Het een moet het ander niet vervangen. Bussen, tram en fastferry, ze vullen elkaar aan wat ons betreft. Het is nu het moment om hierover te beslissen omdat de geoormerkte gelden er voor beschikbaar zijn. De urgentie heb ik eerder genoemd. Over een paar jaar komen we Rotterdam gewoon met de auto niet meer in. Beprijzing zal leiden tot meer gebruik van het openbaar vervoer, maar dan moet het er wel zijn.
Ik wil mijn waardering uitspreken voor al die mensen die de afgelopen maanden hun stem hebben laten horen op bijeenkomsten, fractievergaderingen, in telefoontje en in mails. Soms waren ze boos, soms verontrust vaak ook meedenkend.
Ik wil de mensen van de fractie van de ChristenUnie, de steunfractieleden en de deelnemers aan de werkgroep TramPlus hartelijk bedanken voor het vele werk dat ze hebben verzet.
Dank u wel.
Marten Japenga
Bijdrage 2e termijn
We willen het openbaar vervoer in Ridderkerk verbeteren. Met de tram kan dat. Wij zijn wel voor een lijn tot aan P&R Oudelande omdat dat ook ’t Zand en Drievliet bereikt. Ook uit oog-punt van onrust in het dorp is het te verkiezen om een keer een knoop door te hakken.
We constateren dat er kennelijk een meerderheid is in de raad die de tram wil gaan inzetten om het openbaar vervoer in Ridderkerk te verbeteren. Dat is wel belangrijk om te weten.
Een rekensom leert dat de SGP zich niet zal bemoeien met welk trace er moet komen. Bij hun is nee nee. Op zich is dat principe ook bij ons bekend. Maar we lossen met het stevige nee geen openbaar vervoersproblemen op. Goed je mag om allerlei redenen tegen de tram zijn maar kom dan met alternatieven! Niet alleen met suggesties die het probleem over de schut-ting van de ander gooien. Laat ons maar naar de parkeerplaats in de Beverwaard rijden om daar op te stappen. Zet bussen in, die vervolgens in een file dringen.
Zoals ik al heb gezegd in eerste termijn vind ik dat het college goed heeft geluisterd naar de burgers maar een onvolledig besluit heeft genomen. Het H-tracé is niet de hele oplossing die we beogen. Het is toch jammer dat we het deel van Ridderkerk waar de meeste inwoners wo-nen niet bedienen met de tram? Er is weerstand, er is onvrede maar dat geldt voor heel Rid-derkerk. In Drievliet en ’t Zand bedient de tram ook nog een winkelcentrum en een woon-zorgzone.
Marten Japenga
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
Amendement coalitie TramPlus | 52,5 kB | application/msword | ||
Amendement TramPlus Noorderweg | 67,0 kB | application/msword |
Reacties op 'Raadsbijdrage 18-12-07 "Besluitvorming TramPlus"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.