Raadsbijdrage 12 juli "Beleidsplan 'Samenwerkingsverband Albrandswaard/Ridderkerk'"
Voorzitter,
U vraagt van ons het beleidsplan “Samenwerkingsverband
Albrandswaard/Ridderkerk” vast te stellen en kennis te nemen
van het Beleidsverslag 2006. U zult begrijpen dat bij het
beoordelen van een beleidsplan voor een nieuwe periode je niet
loskomt van de resultaten van een beleid van een voorliggende
periode. Want, ondanks dat er wel wat zaken bekend waren, schrik je
toch weer als je het Beleidsverslag over 2006 leest.
Ik wil een paar punten noemen die in het beleidsverslag naar voren
komen en die we niet kunnen afdoen met … “dat is
geweest”. Dit zijn zaken die om een krachtige aanpak vragen
willen we over 2007 straks niet weer een verslag
krijgen van gelijke strekking. Ik noem:
- Pagina 4 onderaan:
De korting op de uitkering bij het niet nakomen van de arbeidsverplichting is laag in R’kerk t.o.v. de buurtgemeentes. Als reden wordt dan genoemd het laten rusten van het zittend bestand, omdat daar de meeste weerstand van te verwachten is en dus noodzaak van sanctioneren. Anders gezegd: laat maar zitten,niets aan doen, te lastig. - Pagina 7. Ik citeer :
Registratie laat te wensen over. Cliënten op een gesubsidieerde werkplek zijn niet in het systeem terug te vinden. Dit is wel wettelijk vereist. Er wordt niet op gestructureerde wijze geregistreerd. Tot zover citaat. Ziekte en personeelswisseling zijn argumenten waarom het haperde ( en kunnen terecht zijn), maar een argument als “gebrek aan instructie” en “het niet goed overdragen van de kennis” zijn zaken die niet kunnen.
Dit lijkt erop, dat niet de juiste mensen op de juiste plek zitten of dat er meer energie en geld gestopt moet worden in opleiding van mensen, maar daar kom ik zo nog op terug.
In de conclusie van het beleidsverslag 2006 schrijft u dat de
poortwachterfunctie redelijk goed wordt uitgevoerd door de
inkomensconsulenten. Hieruit trekt u dan de conclusie op pag. 11
dat het beleid om streng aan de poort te zijn meer tot zijn recht
komt, dan de bemiddeling van het zittende bestand naar werk. Ik heb
mijn twijfels of dit een op juiste gronden gebaseerde conclusie is.
Vrij vertaald zeg ik : een deel van het werk –bij de poort-
wordt redelijk goed ingevuld, maar een ander deel van het werk is
beneden maats. Het heeft dus niet alleen met beleidskeuzes te
maken, maar veel meer met de kwaliteit van het werk waarop u een
conclusie trekt.
Het is niet goed en zuiver om heel streng bij de poort te zijn en
van diegene die binnen zitten te zeggen “laat maar zitten, we
weten niet wie het zijn en het is zo lastig hen aan te
pakken”.
Streng maar rechtvaardig bij de voordeur, maar ook streng en
rechtvaardig in huis.
En hebben wij als Christenunie er nu vertrouwen in dat dat goed
komt in 2007.
Voorzitter, met deze wethouder komt dat goed. Maar we moeten als
raad haar daar ook in steunen. Zeker in deze tijd van economische
groei en de groeiende vraag naar arbeidskrachten liggen er kansen
om mensen aan werk te helpen.
Een ontheffing van 64% van arbeidsplicht in R’kerk, terwijl
het landelijke gemiddelde op 38% ligt met als oorzaak dat er geen
kennis is over het cliëntenbestand, geen kennis welke
instrumenten moeten worden ingezet, cliënten die willen werken
worden niet bemiddeld, omdat ze buiten de categorie vallen is iets
wat geen dag langer mag voortduren.
Dit geeft aan dat er wellicht kwalitatieve en mogelijk
kwantitatieve injecties gegeven moeten worden in deze tak van sport
van onze gemeente.
De wethouder kan wellicht aangeven of zij behoefte heeft aan
dergelijke injecties en of zij daar gelden voor nodig heeft.
Er wordt in de nota gepleit voor het verhogen van de kwaliteit van
het personeel. En dat lijkt ons ook hard nodig. Ik kan echter uit
het hoofdstuk Dienstverleningsconcept, waarnaar verwezen wordt,
niet goed halen hoe men deze kwaliteitsverbetering gerealiseerd
ziet. Graag daar meer over.
Voorzitter, duidelijk is dat we in dit Samenwerkingsverband met
Albrandswaard A hebben gezegd en dat we dus ook B moeten zeggen.
Ook al doen we dat met enige zorg! Want als we lezen dat er weer
een nieuwe inventarisatie is gemaakt van de verschillen in beleid
en uitvoering tussen beide gemeentes, dan betekent dat weer een
nieuwe werkgroep , meer tijd, energie en mankracht. De druk was
hoog en blijft dus hoog. En dat afdelingen het
werk gedreven met volledige inzet en klantgericht doen,
vind ik een open deur en niet meer dan logisch.
Maar als ik tevens de lijst met risico’s zie, dan vind ik ook
dat we moeten weten of we niet iets onredelijks verwachten van dit
college en de betreffende afdelingen.
Ga er maar aanstaan:
- Een samenwerkingsverband op zetten met een buurgemeente.
- het normale standaard werk optimaliseren.
Nogmaals, wellicht zijn extra hulptroepen nodig om een verslag zoals 2006 was te voorkomen.
Tenslotte
Er wordt gesproken over een evaluatie eind 2008:
- ik neem aan dat we rond deze tijd volgend jaar het beleidsverslag
2007 toch weer gepresenteerd krijgen?
Het samenwerkingsverband wordt eind 2008 geëvalueerd:
- kan dit leiden tot een besluit om de samenwerking stop te zetten
of is dat geen optie meer?
En tenslotte de echte laatste vraag:
- Weet u iets hoe het Barendrecht vergaat nu die in alle
eenzaamheid moet opereren en is het nog denkbaar dat die zich
aansluiten bij R’kerk/Albranswaard?
DANK U.
Cor Louter
Reacties op 'Raadsbijdrage 12 juli "Beleidsplan 'Samenwerkingsverband Albrandswaard/Ridderkerk'"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.