Raadsbijdrage 21-03-2013 "Economisch beleid Ridderkerk"

economisch_beleiddinsdag 26 maart 2013 20:00

Alle signalen staan op groen was onlangs de kop in één van de plaatselijke kranten. Op zich zelf beschouwd is dat in deze tijden van grote verontrustende koppen in de krant, waar het de economie aangaat, een verademing.

En laten we wel wezen het is zonder meer plezierig als je leest dat Ridderkerk in het afgelopen decennium sterke groei van de werkgelegenheid en bedrijfsvestigingen liet zien en verder dat er sprake is van een hoge arbeidsproductiviteit, hoge arbeidsparticipatie en een relatief lage werkloosheid. Dit en vorige colleges hebben daarmee onze complimenten verdiend!

Terugkijkend kun je stellen dat Ridderkerk het in de afgelopen tien jaar goed heeft gedaan.

Beleid is nodig om op economische ontwikkelingen te kunnen sturen staat er in het raadsvoorstel. Dat is natuurlijk betrekkelijk. Er zijn veel externe factoren. Daar moeten we nuchter in zijn.

Met de ontwikkeling van Cornelislande en Nieuw Reijerwaard komen er een groot aantal banen bij is de verwachting. Wat de ChristenUnie betreft wordt er zeer actief ingezet om matches tot stand te brengen tussen de werkzoekenden en arbeidsgehandicapten in Ridderkerk enerzijds en de nieuwe werkgevers anderzijds.. Als we zoveel extra banen verwachten dan moeten wij toch in staat zijn om een substantieel deel van genoemde groepen  aan de slag te helpen? Kan de wethouder toezeggen dat hij daar volop werk van gaat maken?

Hoe ziet het er overigens op termijn uit nu we aankoersen op een vergrijzende gemeente. De beroepsbevolking neemt af en dan zullen de werknemers met name uit de regio komen. Hoe ziet het college dat voor zich?

In het coalitieakkoord dat in januari in de raad is besproken is al een zekere richting aangegeven. Wat ons daarbij aanspreekt is dat er beter wordt samengewerkt tussen de diverse disciplines in het gemeentehuis en daarbuiten. Dat er voor de ondernemers een positief klimaat wordt gerealiseerd en dat er wordt ingezet op het waar mogelijk gebruik maken van Ridderkerkse ondernemers. Dat vinden we positief. Het is van groot belang dat er een goed ondernemers- en vestigingsklimaat is. Hierbij vragen we tevens om extra nadruk op het Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De invloed van de gemeente is beperkt staat er terecht in de notitie. Maar er zijn genoeg mogelijkheden. Het zit ook vooral in het aloude handwerk zoals goede dienstverlening aan bedrijven, afstemming en coördinatie, communicatie met de ondernemers en verder profilering en lobbyen.

Eerder vroeg onze fractie aandacht voor leegstaande kantoorpanden. Het is goed te lezen dat de leegstand fors is teruggelopen naar 3,3 % terwijl het in 2011 nog 9,4% bedroeg.

De vermindering van regeldruk heeft in Ridderkerk geleidt tot een derde plaats op de ranglijst van regelvriendelijke gemeenten. Goede zaak. Doorgaan op deze weg is ons devies.

De werkloosheid is relatief laag (5,5%) in vergelijking met de regio Rijnmond (9,6%) en de provincie Zuid-Holland. (6,9%). 200 jongeren tussen 18-27 zijn werkloos. Wij pleiten ervoor actief in te zetten om met deze groep aan de slag te gaan.

We zijn blij met de actielijnen die worden uitgezet. Uw voorstel om de inzet met name op genoemde punten te doen spreekt ons zeker aan.

De actielijnen geven een duidelijke richting aan. Zoals u terecht stelt kan niet alles tegelijkertijd. Maar met deze insteek hebben wij er vertrouwen in dat we ook op langere termijn het behoorlijk zullen blijven doen in Ridderkerk.

Marten Japenga

Reacties op 'Raadsbijdrage 21-03-2013 "Economisch beleid Ridderkerk"'