Raadsbijdrage 24-04-2012 "Nieuw Reijerwaard"
De ontwikkeling van nieuw Reijerwaard is begonnen. Iets wat opgelegd is door Den Haag werd in het verkiezingsjaar door Leefbaar Ridderkerk gepresenteerd als iets wat wel even tegengehouden zou kunnen worden. Toen de provincie ging dreigen dat Nieuw Reijerwaard bij Barendrecht zou gaan horen kozen Leefbaar Ridderkerk en de SGP eieren voor hun geld. We hebben daarover vorig jaar uitgebreid gesproken. Voor ons was het toen: zand erover.
Nu mogen we nog uren vergaderen over een advies. Waar we eerder het grotendeels naar onze hand konden zetten kunnen we nu in de marges nog wat betekenen. Voor de bewoner wordt het er niet beter op, zoveel is wel duidelijk.
En als het aan Leefbaar Ridderkerk en de SGP ligt wordt het nog erger, nog veel erger, met de realisatie van de 3e ontsluitingsweg door de Boomgaard en ook nog het verdwijnen van het grootste deel van de Boomgaard. Daar waar nu het noordelijk deel van de Rijksstraatweg van ons de kwalificatie krijgt van ‘onleefbaar’ en ‘bewoners horen niet op een bedrijventerrein te wonen’ , kan die kwalificatie ook worden toegevoegd aan de rest van de Rijksstraatweg tot bijna de Noldijk als de derde ontsluitingsweg er komt. Onze fractie roept SGP en Leefbaar Ridderkerk vanavond dan ook dringend op om klip en klaar afstand te nemen van de 3e ontsluitingsweg en het verdwijnen van de Boomgaard. Ons motto is Boomgaardweg? NEE en Boomgaard weg? Ook Nee!
Voorzitter. De heer Los wil nog steeds álle ontwikkelingen tegenhouden. Hij is in ieder geval consequent en neemt verantwoordelijkheid voor zijn beslissingen. Wij steunen die koers niet. Dat hebben we eerder niet gedaan en dat doen we ook nu niet. Wij kiezen voor de lijn om in het advies aan de provincie nog zoveel mogelijk van onze eisen en wensen op te nemen. Maar dan moet er vanavond middels de amendementen nog wel het een en ander veranderen aan het voorliggend advies!
Een volledige MER is nodig om goed onderbouwd te weten wat nodig is bij ontwikkelingen van met name het verkeer. Dat er géén maatregelen worden getroffen, zoals bijvoorbeeld schermen, is met de toename van verkeer, de daarmee toenemende lucht- en geluidsbelasting én de huidige bewoning ondenkbaar.
Ontsluiting. Er wordt een Ovonde voorgesteld, die is ook nodig. Maar onze fractie is tevens een voorstander van extra aantakkingen op de A15 en A16. Hiermee kan een deel van het verkeer meteen worden afgevoerd vanaf Nieuw Reijerwaard. We hebben hiervoor een amendement ingediend. (samen met PvdA, VVD, D66/GroenLinks)
Met de Ovonde aan de ene kant, voor en achter hoge bebouwing en aan de linkerkant de 2e ontsluitingsweg (in het verlengde van de Voorweg via een kruising met de Handelsweg naar de Verenambachtseweg) richting het station in Barendrecht is het onleefbaar voor de bewoners aan de Noordkant van de Rijksstraatweg, dat moet toch iedereen erkennen?
Hierbij het verzoek aan het college om dit onderwerp te agenderen bij de Gemeenschappelijke regeling.
Sluipverkeer door Ridderkerk en door Rijsoord moet hoe dan ook voorkomen worden. Ook daarvoor zijn de aantakkingen zeker zinvol.
Parkeren van de vrachtwagens op Cornelislande zoals door de fractie van Leefbaar Ridderkerk voorgesteld kunnen wij ondersteunen. Kunnen we daar vanavond al toe besluiten? Graag een reactie van de wethouder.
Met een goed logistiek systeem kunnen vrachtwagens afgeroepen worden op het moment dat ze terecht kunnen bij een bedrijf. Dat brengt mij op het volgende punt en dat is het onderwerp van alle vervoersbewegingen in Nieuw-Reijerwaard, Veren Ambacht en Bedrijventerrein-Oost. We horen in feite alleen over vrachtwagens. (dhr. Meij stelde in de cie om vervuilende vrachtwagens de toegang te verbieden, als dat mogelijk is – en waarom zou het niet mogelijk zijn – en dan is het dus mogelijk, dan willen wij dat idee stevig ondersteunen, omarmen, toejuichen zelfs) Zoals gezegd, we horen alleen over vrachtwagens. Waarom wordt er niet naar slimmere oplossingen gezocht voor het intern verkeer. Mogelijk zelfs met elektrische voertuigen of met light rails, kabelbaantjes of wat dan ook. We leven toch niet meer in 1967? Met alle logistieke know-how en inventieve nieuwdenkers moet er toch iets beters beschikbaar zijn?
Daarbij hoort ook in deze fase al dat bij de uitwerking van het stedenbouwkundig ontwerp wordt nagedacht over de logistieke stromen en of we aan die stromen iets kunnen doen door verwante bedrijven aan elkaar te koppelen. Dit willen we graag meegeven via het college en GR aan de ontwerpers.
De bouwhoogte: Zoals wij eerder al hebben aangegeven willen we met de bouwhoogte naar beneden. Als het hoger moet: dan liever de grond in! Daar is ook al natuurlijk koelte aanwezig. We zijn mede indiener van een amendement op dit punt.
De windmolens willen we daar niet met de bewoners aan de Rijksstraatweg. Heel simpel. En waarom houdt de wethouder zo vast aan het feit dat er windmolens moeten komen in Ridderkerk. Er zijn mogelijkheden en alternatieven genoeg. Wij kiezen dan voor zonnepanelen op de daken. We begrijpen dat ook Leefbaar, SGP, CDA tegen de windmolens zijn. Dat moeten we dus kunnen tegenhouden! (Met een aanscherping van het amendement)
De veiligheid van fietsers is in het geding. Met drie rotondes op de verbindingsweg waar alle richtingen op ook al het vrachtverkeer en personenverkeer gaat is veilig fietsen eigenlijk niet mogelijk. Voorrang geven aan fietsers is een beperkte verbetering. Wij denken dat nader onderzoek naar veiliger oplossingen noodzakelijk is. Denk alstublieft aan onze kwetsbare weggebruikers.
Er waren veel betrokken insprekers in de cie. Ieder komt voor zijn of haar eigen belang op. Dat is een goed recht in Nederland. Daarmee gaat het vanavond ook weer om het afwegen van diverse belangen.
Het wijkoverleg Rijsoord verzoekt om een MER-advies op te nemen over de opgestelde notitie Reikwijdte en Detailniveau. Wij steunen dat. Het wijkoverleg legt de vinger bij de cultuurhistorische waarde van de lintbebouwing. Wij hechten eraan om dat element zo goed mogelijk in stand te houden. De bewonersvereniging van de Rijksstraatweg 322-408 verzoekt om bij diverse onderwerpen nader onderzoek te doen. Het is een hele waslijst, maar de lijst is reëel, gezien de plek waar ze wonen. Wij steunen hun wensen en verzoeken het college de wensen over te nemen. Graag horen we van de wethouder of hij zich er ook in kan vinden.
De second opinion die Movares aan VBO Freshworld heeft geleverd is niet overtuigend. Er is heel wat intern verkeer, dat heeft onze fractie ook eerder aangegeven. Met slimme logistiek zoals ‘aanrijden op afroep’ en/of ‘dosering aan de poort’ is een derde ontsluitingsweg niet nodig. Ik wil nog een stap verder gaan door de bedrijven het advies mee te geven om nader studie te verrichten naar logistiek slimme-oplossingen zonder vrachtwagens voor het vele interne verkeer. We staan nu nog aan de tekentafel. Een derde ontsluitingsweg moet wat ons betreft van de baan.
De boomgaard hebben we ook qua ruimte nodig om nog gewoon een beetje te kunnen ademhalen in dit gebied. Het belang van de bewoners van Rijsoord en de Rijkstraatweg wegen hier voor ons het zwaarst. Als ChristenUnie rekenen we erop dat SGP en Leefbaar Ridderkerk de belangen van de bewoners vanavond ook het zwaarst laten wegen.
Marten Japenga
Het resultaat: Wij hebben voor het advies gestemd dat naar de provincie gaat. We hebben tegen onderdeel 6 gestemd dat gaat over de 3e ontsluitingsweg waarbij de Boomgaard wordt genoemd als optie.
Reacties op 'Raadsbijdrage 24-04-2012 "Nieuw Reijerwaard"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.