Algemene Beschouwingen ChristenUnie 2012-2015
Vandaag, 3 november 2011, wordt de begroting van Ridderkerk voor de komende jaren behandeld. Lees in dit nieuwsbericht de Algemene Beschouwingen van de ChristenUnie.
“De grond waarop we staan, de lucht die we inademen, het water dat we drinken, ze zijn alle van levensbelang. Mensen, dieren, bomen en planten, ze staan of vallen met de manier waarop wij met Gods schepping omgaan. Het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie geeft aan dat juist een moment van crisis een uitgelezen kans biedt om stappen te zetten in het kader van duurzaamheid.
De ChristenUnie heeft de volgende visie op duurzaamheid. In de Bijbel, in het Oude Testament, lezen we duidelijke richtlijnen die raken aan het moderne begrip van duurzaamheid, zoals de opdracht aan de mens om de aarde te beheren en te bewaren (in Genesis 2:15) en het gebod om recht te doen aan de armen. Deze voorschriften gelden nog altijd als voorbeeldregels voor het goede leven. Maar met de komst van Jezus is daar een wezenlijk aspect aan toegevoegd. Hij verwees naar het Koninkrijk van God, waarin het liefhebben van God boven alles en je naaste als jezelf centraal staat (Nieuwe Testament Marcus 12:33). Deze levenswijze creëert ruimte voor ontwikkeling, ontplooiing en bloei van de hele schepping. Vanuit de grondhouding van goed rentmeesterschap handelen we naar de opdracht om mondiaal, regionaal en lokaal zorgvuldig om te gaan met de aarde en zorgvuldig om te gaan met elkaar”. (uit: ‘duurzaamheid, kiezen voor kwaliteit’, bundel met bijdragen over duurzaamheid, van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie uit 2011, onder redactie van Martine Vonk en Jacqueline Bloemhof)
De ChristenUnie Ridderkerk heeft een aantal speerpunten namelijk: jeugd en gezin, zorg (voor elkaar), veiligheid en een duurzame samenleving. Het is nodig voor een gemeenschap, waar het goed opgroeien en toeven is, dat gezinnen in staat zijn om zelfstandig hun leven vorm te geven en om, als er kinderen zijn, ze in een veilige omgeving op te laten groeien. Tegelijkertijd weten we hoe moeilijk het is om kinderen op te voeden. Heldere en consistente regels en kaders, die een duidelijk doel dienen, zijn een zegen voor de opvoeding. Spreek met familie of andere ouders af welke regels er gelden. Consequent handhaven lijkt moeilijk, maar uiteindelijk heeft iedereen er baat bij. Het Centrum voor Jeugd en Gezin kan een belangrijke rol spelen bij opvoedingsvraagstukken. Zowel qua advies naar ouders en opvoeders, waar het ‘goed’ gaat, alsook in situaties waarbij kinderen en jongeren in de problemen zijn geraakt of dreigen te raken. Verdere ontwikkeling van het CJG en de relatie met samenwerkingspartners steunen we van harte.
Zorg (voor elkaar) gaat om het herontdekken van de samenleving waarin mensen er voor elkaar zijn. We zijn al jaren bezig om vanuit de verzorgingsstaat te komen tot een samenleving die weer zelf – zo veel als mogelijk is - haar zaken gaat oplossen, de overheid neemt de zorg niet meer als vanzelfsprekend over. Tegelijkertijd is de samenleving veranderd. Families wonen vaak niet meer bij elkaar in de buurt; beide ouders werken om de noodzakelijke kosten van levensonderhoud te verdienen. De keuze om één ouder thuis te laten zorgen wordt steeds minder mogelijk. Onze leefwijze heeft er veel mee te maken. We willen ons allemaal graag omringen met de nodige luxe. Daarmee leggen we ons zelf een grote (werk)last op. Als gevolg daarvan is er minder tijd om te zorgen voor anderen. Bij het opstellen van de begroting vinden we het belangrijk dat we keuzen maken voor mensen die zorg nodig hebben, voor mensen die zorgen (vrijwilligers en mantelzorgers) en voor mensen die ondanks alles de regie over hun eigen leven willen houden, denk aan gehandicapten.
Een veilige samenleving is van groot belang. We kunnen daar als burgers zelf het één en ander aan doen. De Nationale Politie moet zo ingericht worden dat ze adequaat kan inspelen op criminaliteit en overtredingen. Daarvoor ligt een heel terrein in preventieve zin waar de lokale overheid en de burgers zelf zaken kunnen regelen. Beveiliging van de huizen, goede verlichting, geen dure spullen in de auto laten liggen en ook bijvoorbeeld het organiseren van buurtpreventie in eigen buurt. Cameratoezicht kan helpen als preventief middel, dan wel gebruikt worden bij de opsporing van criminele daders. Je persoonlijke privacy verbeur je op het moment dat je criminele activiteiten op touw zet, daarmee de opsporing bevorderend. In de komende weken komen we over dit onderwerp nog te spreken.
De burger als partner
De burger wordt serieus genomen in het kader van de beleidsontwikkeling van de gemeente. Wij zijn van mening dat hier nog een hoop te verbeteren is. We willen kiezen om de burger niet alleen serieus te nemen, dat hebben we als ChristenUnie altijd al gedaan, maar meer nog om de kennis en deskundigheid van de burgers beter te benutten. We hebben van de wethouder begrepen dat hij zich gaat inspannen om dergelijke processen te optimaliseren. Als ChristenUnie willen we graag meedenken over de mogelijkheden.
De gemeenten Barendrecht en Ridderkerk hebben inmiddels groen licht gegeven voor de Gemeenschappelijk Regeling Nieuw Reijerwaard. Het wachten is nu op Rotterdam. We hopen dat zij in november akkoord gaan. In de businesscase is gesteld dat er een positief resultaat te verwachten is, maar dat er dan wel snel moet worden gehandeld. Wij voegen daar nogmaals aan toe dat die noodzaak er tevens is in sociale zin. Tuinders, bewoners van het gebied en omwonenden verdienen het om goed geïnformeerd te worden en snel duidelijkheid te hebben. Actief optreden vanuit het college in afstemming met de GR blijft noodzakelijk!
Leefbare en vitale wijken streven we na. De structuurvisie en de Woningbouwstrategie staan in dat teken. Een gezonde bevolkingsopbouw is daarbij van groot belang. Inmiddels is het werkboek Woningbouwstrategie vastgesteld. We blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen. Is dit wel het optimale nieuwbouwprogramma? We denken dat de raad zelf debet is aan een verstoring van het evenwicht tussen kwantiteit en kwaliteit, door de ingediende moties bij het vaststellen van het werkboek als uitwerking van de woningbouwstrategie. Als we voornamelijk bereikbare eengezinswoningen bouwen, dan zal naar onze verwachting de doorstroming stagneren omdat senioren en bewoners van bestaande goedkopere woningen geen mogelijkheden hebben om naar woningen te verhuizen die beter bij hun wensen passen.
Het Openbaar Vervoer. Wij zijn het met de coalitie eens dat Ridderkerk moet beschikken over goed en flexibel openbaar vervoer. Sleutelwoorden voor de ChristenUnie zijn "goed, duurzaam en milieuvriendelijk". Wij vragen ons af hoe het college hier invulling aan geeft of nog gaat geven in het licht van de forse bezuinigingen en de komende aanbesteding voor een periode van 7 (!) jaar en - vooral - wat de Ridderkerkers daarvan gaan merken.
De stadsregio heeft de gemeente Ridderkerk gevraagd om antwoord te geven op de vraag hoe zij in de komende tijd omgaat met bouwplannen in relatie tot de tram. In antwoord op onze vragen, als voorbereiding op de begrotingsbehandeling, antwoordt het college: “De tactische en strategische verkenning met betrekking tot de beantwoording van de brief is door het college nog niet geheel afgerond”. Dat maakt nieuwsgierig. Een strategische en tactische verkenning om een brief te beantwoorden. Graag wil de ChristenUnie van het college daarover aanstaande donderdag meer horen.
Al eerder hebben we onze zorg uitgesproken over het kruispunt Rijnsingel-Rotterdamseweg in Bolnes. Het college zegt wel iets over de veiligheid van de fietsers. Terecht naar onze mening, maar het is een aspect van het hele kruispunt. Bewoners van Bolnes wachten al jaren op aanpassing van het kruispunt. De ChristenUnie vindt dat hier met voortvarendheid aan gewerkt moet worden. Kan het college de stand van zaken en de huidige knelpunten aangeven?
Rond de luchtkwaliteit is de afgelopen jaren veel gesproken. Wij zijn van mening dat problemen in samenhang en samenwerking moeten worden aangepakt, samenwerking met de omliggende gemeenten en het wijzen van de Landelijke Overheid op haar verantwoordelijkheid. Ridderkerk ondervindt veel hinder van alle voertuigen die hier langs komen. Dan mogen we ook beschermd worden tegen de kwalijke gevolgen.
De burger als kiezer
Het BAR – Koersdocument is aan herijking toe. Begin 2011 werden we als raad geconfronteerd met informatie achteraf over frictie tussen de gemeenten, terwijl bij de bijeenkomst in oktober er opeens een groeispurt in bleek te zitten. Uit de beantwoording van de schriftelijke vragen bleek dat u het met de ChristenUnie eens bent dat de raden meer zelf moeten sturen in het proces.
Een onderwerp dat de BAR samenwerking raakt, is de ontwikkeling van de 2e Maasvlakte en daarnaast de uitwerking van de Havenvisie 2030 door het Havenbedrijf, vast te stellen in december 2012 door de gemeenteraad van Rotterdam. In uw brief van rond 6 oktober als beantwoording van vragen van een raadslid geeft u aan dat er geen concrete zaken voor Ridderkerk instaan en dat u geen behoefte hebt om op de havenvisie te reageren. De ChristenUnie vindt dat het college hier de plank volledig misslaat. De haven gaat verder groeien en er komen daarmee meer vervoersbewegingen langs Ridderkerk. U hebt, wat ons betreft, de plicht om onze en uw zorgen rond de luchtkwaliteit kenbaar te maken in de aanloop naar de besluitvorming in de gemeenteraad van Rotterdam eind dit jaar. Dat bent u verplicht aan de burger als kiezer. Of is uw horizon, wat dat betreft, beperkt tot 2014? We overwegen op dit punt een motie in te dienen.
We waren niet blij met de manier waarop de vragen werden gesteld door een Leefbaar raadslid over de brief van Barendrecht in het vragenuur van 6 oktober jl. Het lijkt een landelijke trend om elkaar onvriendelijk te bejegenen. Die kant moeten we niet op met elkaar in het politieke domein. Als de heer Wilders steeds verwijst naar de Joods-christelijke wortels van ons land dan zou hij moeten weten dat we de boom niet kennen aan de wortels, maar aan de vruchten. Als die vruchten zijn: elkaar vernederen, verwensen, uitschelden en pesten, dan kunnen we stellen dat deze boom geworteld is in een heel andere traditie. De ChristenUnie voelt hier geen enkele verwantschap mee en we hopen dat iedereen die in het openbaar bestuur actief is een voorbeeld wil zijn voor anderen, wat beschaving en omgangsvormen betreft. Het debat mag scherp zijn op de inhoud en kritisch tot en met, maar wel met respect voor elkaar.
Er komt geen brug tussen Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk. We hebben daar als raad en college op dit moment een zelfde mening over. Dat is ook wel eens mooi.
De ontwikkeling in de regionale samenwerking gaat op dit moment in snel tempo. De stadsregio en de Haaglanden worden omgevormd tot een Metropoolregio, zoals het nu lijkt. Voor de ChristenUnie is het met name van belang dat het democratisch gelegitimeerd wordt. Kan het college aangeven wat zij doet om dat te bewerkstelligen?
Als ChristenUnie willen we zo open mogelijke naar de inwoners opereren. Dit jaar zijn we als raadsleden gestart met een column in de Combinatie. Hiermee hopen we de politiek wat dichter bij de inwoners te brengen. Ook het Politiek Café, dat de zaterdag na de Raadvergaderingen op Radio Ridderkerk wordt uitgezonden, is een stap vooruit om meer zichtbaar en hoorbaar te zijn. De raadsvergaderingen worden inmiddels uitgezonden door Radio Ridderkerk. Als ChristenUnie willen we nog verder gaan, door bij voorkeur ook de commissievergaderingen uit te laten zenden. Dat kan mogelijk ook middels de radio en anders middels internet. Helemaal mooi zou het zijn als we de raadsvergaderingen via de lokale televisie of via beeld en geluid op internet zicht- en hoorbaar zouden kunnen maken. Hiermee kunnen de inwoners zelf kennis nemen van de feiten en van hoe het gaat. Dat is pure winst.
De burger als klant
De burgers verwachten een gemeente die goede dienstverlening levert. Ook vinden we dat alle burgers in staat moeten zijn om mee te doen aan de maatschappij. We zien hierin positieve ontwikkelingen, bijvoorbeeld waar het gaat om de wijzerplaats.
De ChristenUnie Ridderkerk maakt zich zorgen om de zorg. De grenzen van de betaalbaarheid komen in zicht. De oplopende zorgkosten blijven de gemoederen bezighouden. Minister De Jager noemde ze onlangs zelfs zijn grootste financiële zorg. De vergrijzing is mede een oorzaak van de sterk groeiende kosten.
Onze begroting krijgt te maken met verschuivingen van rijkstaken naar gemeentelijk niveau. Alles wat met zorg te maken heeft in de breedste zin van het woord zal in de nabije toekomst een substantieel deel van onze begroting gaan uitmaken. De wethouder die deze portefeuille beheert, krijgt een groter wordende verantwoordelijkheid, zowel op sociaal als op financieel vlak.
Het (nagenoeg) afschaffen van de PGB-regeling is vanuit het oogpunt van de ChristenUnie geen oplossing, het creëert veeleer een probleem. Tevens neemt het de eigenwaarde van mensen weg die het toch al niet gemakkelijk hebben. Ongepast zorggebruik moet worden tegengegaan. Maar als mensen binnen de aangescherpte grenzen de regie over hun eigen zorg willen voeren, moet dit juist gestimuleerd worden. We hopen en rekenen er op dat dit college er alles aan zal doen die wegen te bewandelen en die middelen te zoeken waardoor de meest kwetsbaren in onze Ridderkerkse samenleving niet de dupe worden van alle verschuivingen en vernieuwingen van diverse regelingen. We zijn in Ridderkerk afhankelijk van de keuzen die in Den Haag gemaakt worden over het PGB. Ook zijn we benieuwd of het college het Amsterdamse voorbeeld zou willen volgen om, waar mogelijk, het PGB overeind te houden. Kan het college op dat punt een intentie uitspreken?
Ook de Jeugdzorg komt voor een belangrijk deel naar de gemeente. Al met al majeure operaties die veel tijd en energie gaan kosten om het goed in te richten. Als ChristenUnie willen we het voorstel doen om een raadsteam in te richten om gezamenlijk in het komende proces op te trekken en om het voor Ridderkerk zo goed mogelijk in te richten. Een raadsteam wordt gevormd door een aantal raadsleden dat meedenkt over de ontwikkelingen. Uiteraard neemt het raadsteam geen besluiten, dat doet de raad in haar geheel, als er voldragen voorstellen liggen.
De nieuwe Wet Werk en Bijstand 2012 gaat voor de nodige veranderingen zorgen (ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer). De belangrijkste wijziging is de huishoudinkomenstoets. Dit kan grote gevolgen hebben voor mensen, verwant in de 1e graad, wonend in één huis.
Vader en moeder (met uitkering) met een inwonende zoon met inkomen uit arbeid zullen geen bijstandsuitkering meer ontvangen. Het huishoudinkomen ligt boven de geldende gezinsnorm en de bijstandsuitkering wordt beëindigd. Ook andersom is mogelijk: jongeren die geen bijstand meer krijgen, omdat vader of moeder werkt. Deze regeling zal in de hand gaan werken dat jongeren niet meer (formeel) bij vader en moeder ingeschreven staan, maar elders een kamer gaan huren of inschrijven bij familieleden (vergelijk met uitwonende studiebeurs). Deze wetswijziging heeft maar één doel: bezuinigen. Graag vragen wij u nu alvast uw aandacht hiervoor. Deze nieuwe wet zal voor sommige gezinnen enorme problemen gaan meebrengen. Ook voor lopende schuldenregelingen gaat dit gevolgen hebben.
De burger als wijkbewoner
Wat betreft het Schoolmeestershuis in Rijsoord: hier is nu wel snelheid geboden. Het blijft maar slepen. Zet nu stappen om het meest kansrijk plan aan te moedigen zodat er over twee jaar een vernieuwd stukje Rijsoord is.
Buurtwinkels zijn voor de ChristenUnie belangrijke elementen in buurten en wijken. De sociale samenhang krijgt er een positieve impuls door. In Slikkerveer Zuid-Oost zijn bijna alle winkelunits verhuurd en we zijn blij dat ook Woonvisie hierin de buurt ter wille is geweest. Nu richten we weer de blik op Rijsoord. Een paar maanden geleden gaf de wethouder aan dat de kans op een buurtwinkel in Rijsoord toegenomen is, nu op de plek van de Jong Tours een aantal woningen gebouwd gaat worden waar dan ook eventueel mogelijkheden zijn voor een buurtwinkel. De projectontwikkelaar zou op dat punt kansen hebben gezien. Blijft het college zich inspannen voor een buurtwinkel in Rijsoord?
Begin dit jaar hebben we een motie ingediend waarbij we de suggestie deden om leegstaande kantoorpanden te transformeren naar starterswoningen. Inmiddels blijkt uit de raadsinformatiebrief dat die mogelijkheid er in feite niet is. Door het aannemen van het werkboek Woningbouwstrategie wordt aan de behoefte van starterswoningen in redelijkheid voldaan. Toch blijft de langdurige leegstand van sommige kantoren, niet zijnde frictieleegstand. Is bekend hoeveel kantoorruimte er precies leegstaat? Zijn er meer mogelijkheden om de leegstand op te lossen? Als ChristenUnie willen we graag meedenken over creatieve oplossingen.
In Slikkerveer Zuid-Oost is een paar jaar geleden geld door de raad en Woonvisie beschikbaar gesteld voor de huurgewenning van de bewoners die daar, volgens criteria, gebruik van konden maken. Inmiddels is bij benadering bekend wat er over is van dat geld, c.q. wat er niet benut zal worden. De ChristenUnie wil over het restant graag in overleg gaan met de raad en het college om het geld te bestemmen voor een vergelijkbaar sociaal doel als waar het nu ook voor is gebruikt, bijvoorbeeld om in de komende jaren schrijnende (nood)situaties van Ridderkerkse inwoners waar mogelijk enigszins te verlichten. Wat ons betreft praten we er over door in de commissie Samen Wonen van december.
De ChristenUnie was eerder indiener van een motie om de Boomgaard in Rijsoord, als zodanig, in stand te houden. Wij zijn van mening dat we de open ruimte die er in Ridderkerk is moeten koesteren. Dat geldt ook voor Bolnes Zuid. Het is zaak om de open gebieden voor de toekomst te vrijwaren van bebouwing (of dat er in ieder geval compensatie met open ruimte plaatsvindt, op het moment dat er voorstellen liggen die op zich goed zijn). Graag willen we van het college weten wat zij doet of gaat doen om deze gebieden op lange termijn open te houden? Hoe voorkomen we dat ‘hogere overheden’ weer haar begerig oog laat vallen op dit soort gebieden? Kunnen we het zodanig inrichten dat iedereen er wel af moet blijven? Bij de ontwikkeling van de structuurvisie heeft één van de opstellers voorbeelden genoemd om dat te realiseren.
Het milieu is voor ons een belangrijk thema. We willen als ChristenUnie dan ook steeds graag meedenken over maatregelen die er toe doen. Het gaat hierbij vaak om kleine stappen. Wij vinden kleine stappen prima als ze in de goede richting gaan.
Vorige week is een delegatie van wethouder, raadsleden en ambtenaar uit Ridderkerk naar het Ministerie van I en M geweest om te spreken over de schermen langs de snelwegen ter hoogte van Ridderkerk West. Dat was in meerdere opzichten een positieve reis. Het is goed dat we in dit soort dossiers samen optrekken, raadsbreed bij voorkeur. Tevens kwamen we terug met goed nieuws over het besluit dat de Minister in december gaat nemen om schermen aan te brengen. Ook dan zijn we er nog niet, omdat nog stukken snelweg niet voorzien zijn van schermen. Mogelijk geeft de nieuwe wet SWUNG, die nog door de 1e kamer moet worden aangenomen, hiertoe mogelijkheden. We verzoeken het college om het ijzer dat nu in het vuur ligt goed in de gaten te houden totdat het heet genoeg is om te smeden. De ChristenUnie kijkt zeker met u mee om het momentum aan te grijpen voor nadere stappen.
Er zijn inmiddels acht laadpalen voor elektrische auto’s in Ridderkerk en nog twee aanvragen zijn onderweg. Als ChristenUnie zijn we blij met de gang van zaken en dat diverse inwoners inmiddels zijn overgestapt op deze vorm van minder vervuilend vervoer. Vooroplopen hoeft niet altijd duurder te zijn. De aanleg van deze palen heeft de gemeente nauwelijks iets gekost.
Er zijn ook bewoners actief op het gebied van energiebesparende maatregelen. Onlangs waren we bij de Vereniging van Eigenaren (VVE) in de Reggestraat in Bolnes. Men heeft daar een subsidie ontvangen van het Rijk om onderzoek te doen naar forse energiebesparing door het nemen van een aantal maatregelen. Dubbel glas, boilers vervangen door een systeem dat gebruik maakt van zonnewarmte en hergebruik van in het complex aanwezige warmte. Als alles goed gaat, hoort men in januari of ze samen met negen andere projecten in Nederland een behoorlijke bijdrage krijgen in de noodzakelijke investeringen. Een voorbeeld van hoe bewoners ook zelf creatief en doortastend aan de slag gaan. Het goede in dit complex is tevens dat men kennis wil delen met Woonvisie en /of andere Ridderkerkers die plannen op dit gebied hebben. Graag maken we van deze schriftelijke beschouwingen gebruik om aandacht te vragen voor deze positieve ontwikkelingen.
De basisscholen in Bolnes zijn al langere tijd bezig om hun wensen in vervulling te doen gaan. Wij zijn van mening dat we hier op korte termijn beslissingen over moeten nemen. Onzekerheid voor besturen, leerkrachten, ouders en kinderen moet niet te lang duren, dat hebben we toch van de situatie rond de Reijer wel geleerd. Zelfs nu, in de fase waarbij de Reijer zou kunnen starten met bouwen, is er weer een vraag om onderzoek die mogelijk vertragend werkt. Graag willen we op korte termijn duidelijkheid.
We hebben onze inwoners hard nodig bij allerlei taken op het gebied van leefbaarheid, veiligheid, meedenken en participeren. We vragen nog meer van ze in het kader van de civil society. Het is dan r ongewenst om te bezuinigen op geld voor het wijkoverleg en de initiatiefsubsidies. De ChristenUnie steunt deze voorstellen niet. We stellen voor om deze bezuinigingen niet door te voeren.
De burger als onderdaan en belastingbetaler
Veiligheid is van oudsher een belangrijk thema voor de ChristenUnie. Iedere inwoner heeft een eigen verantwoordelijkheid op het terrein van veiligheid. Nog steeds kunnen we er vanuit gaan dat per 1 januari 2012 de Nationale Politie tot stand komt. Wat ons betreft, is de politie hierdoor beter in staat om haar taken goed uit te voeren. Daders van misdrijven moeten worden tegengehouden of worden opgespoord. Hoe dan ook: we juichen de ontwikkeling toe, maar vragen tegelijkertijd er op toe te zien dat we in Ridderkerk voldoende agenten krijgen. Ook vragen we de portefeuillehouder om alles in het werk te stellen om de wijkagenten te behouden. Deze agenten kennen de wijk en de mensen, zeer belangrijk in preventieve zin. Graag een reactie van het college op dit onderwerp.
Bewoners kunnen ook zelf veel betekenen. Bijvoorbeeld door het instellen van burgernet, buurtpreventie en cameratoezicht. Het zijn evenzovele aspecten die een veilige samenleving dichterbij kunnen brengen.
De stijging van de kosten voor de Ridderkerkse burgers blijft binnen de perken. Daar zijn we content mee. De afschaffing van de hondenbelasting zou moeten leiden tot gedragsverandering bij de bezitters van honden, Wat is de stand van zaken? Op welke wijze volgt de gemeente het veranderingsproces?
Financiële paragraaf
Het zijn moeilijke tijden. Ruimte voor nieuw beleid is er niet. We weten veel niet met betrekking tot volgend jaar en de komende jaren. Financieel is het onzeker en ook op een aantal beleidsterreinen is het onzeker. Er komen nog diverse (zware) taken naar de gemeente toe, meestal met minder budget. Daarom ligt er een begroting die voorzichtig is en waar we ons in belangrijke mate in kunnen vinden. Het is een moment waarop we voor een kerntakendiscussie staan. Wat dat betreft wordt 2012 een spannend jaar.
Bij de kadernota in juni hebben we aan het college meegegeven om bij het opstellen van de begroting rekening te houden met de langere termijn. Houd sociale en economische structuren zoveel mogelijk in stand en voorkom dat we schade aanrichten die later alleen tegen veel kosten kan worden gerepareerd, was ons verzoek. Deze begroting is er een die uitkomt tussen twee perioden in. Vorig jaar stond alles in het teken van bezuinigingen en volgend jaar zal in het teken staan van de uitkomsten van de eerder genoemde kerntakendiscussie en de gevolgen van de diverse decentralisaties. Om die reden is het zaak om met veel beleid het Ridderkerks geld in te zetten.
In dit land hebben we het goed. Er zijn veel landen waar het slecht gaat. De bezuiniging op de ontwikkelingssamenwerking zijn we op tegen. Het is nu al een heel klein bedrag voor een welvarende gemeente als Ridderkerk en dan willen we daar ook nog wat van af doen. We stemmen daar niet mee in. We verzoeken het college deze bezuiniging terug te draaien.
We staan er in vergelijking met andere gemeenten niet bar slecht voor, maar het blijft opletten en we kunnen ons niet veel veroorloven. Ook de reserves dienen we zorgvuldig te benutten. Het is van belang om de risico’s – vooral rond de grondexploitaties – goed in beeld te hebben en te houden.
We willen het college sterkte en wijsheid wensen in het komend jaar. We vinden het een goede zaak dat de wethouder Financiën ons de komende maanden regelmatig op de hoogte zal houden, los van de monitoren, van de financiële ontwikkelingen.
Zorgvuldig omgaan met deze wereld en met elkaar, dat is wat wij allen, die werkzaam zijn in het belang van Ridderkerk en haar bewoners, willen toewensen, onder de zo noodzakelijke zegen van God.
Fractie ChristenUnie Ridderkerk.
Vragen
- Stand van zaken tactische en strategische verkenningen tbv reactie naar de Stadregio.
- Wat zijn de huidige knelpunten in de realisatie van oplossingen bij de aanpak van het Kruispunt Rijnsingel /Rotterdamse weg.
- Wat is de inbreng van het college rond de vorming van de Metropoolregio?
- Wil het college het voorbeeld van Amsterdam volgen om waar mogelijk het PGB overeind te houden? Kan het college op dit punt een intentie uitspreken?
- Blijft het college zich inspannen voor een buurtwinkel in Rijsoord?
- Wat gaat het college doen om de open gebieden zoals de Boomgaard of Bolnes Zuid open te houden?
- Heeft de geleidelijke afschaffing van de hondenbelasting al gedragsverandering bij de honden teweeggebracht, of ook mooi, bij hun bazen?
Reacties op 'Algemene Beschouwingen ChristenUnie 2012-2015'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.