Afscheidspeech Marten Japenga ivm vertrek Heleen van den berg

Heleen van den Bergdonderdag 03 februari 2011 14:52

Aan het eind van de raadsvergadering van donderdag 27 januari 2011, werd afscheid genomen van onze fractievoorzitter Heleen van den Berg (zie ook de berichtgeving elders op onze website). De dankwoorden die de nieuwe fractievoorzitter Marten Japenga uitsprak, zijn hier na te lezen.

We nemen afscheid van collega van den Berg. Heleen. Zelf vond je dat er niet veel aandacht moest zijn voor dit moment. Ik kan het korter houden dan ik gewend ben of gewoon sneller spreken zoals jij gebruikelijk was te doen.

Je verlaat de gemeenteraad van Ridderkerk maar je bent niet weg voor de ChristenUnie heb je ons gezegd. Daar zijn we blij mee.

Je hebt dan weliswaar kort in de gemeenteraad gezeten maar je hebt een enorme staat van dienst in het publieke domein. Zo was je achtereenvolgens actief voor de fractie van het Europees Parlement en later voor de 2e Kamerfractie van de ChristenUnie. Ook ben je werkzaam geweest bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De afgelopen jaren was je wethouder van de gemeente Ridderkerk. De WMO, het Centrum voor Jeugd en Gezin en het armoedebeleid … een paar onderdelen van jouw portefeuille waar de afgelopen jaren mooie stappen zijn gezet.

Je hebt jarenlang veel werk verzet voor de ChristenUnie en we kunnen je met recht het boegbeeld van de lokale club noemen. Als wethouder heb je je enorm gedreven ingezet voor de kwetsbare groepen in de samenleving. Je was bewogen met de mensen die het moeilijk hebben. Je hebt zeer moeilijke dossiers onder handen gehad. Met kennis van zaken heb je je werk gedaan. Als raadslid heb ik zeer genoten van je rol in het college. Snel denken en snel praten zijn een paar kenmerken die we allemaal wel zullen herkennen.

Ook anderen hebben kenmerken van jou genoemd. Ik noem er een paar. ‘grote betrokkenheid bij de dingen die ze doet en vooral bij de mensen voor wie ze het doet’, ‘Met hart en ziel, duidelijk, eerlijk, echt, stabiel en betrokken voor elkaar’, ‘Zolang als ik Heleen ken gaat zij al voor jongeren. Een vrouw met verstand, hart en visie!’

Als raadslid in de oppositie moest je jezelf zien te hervinden. Het is niet gemakkelijk als  je het goed hebt gedaan in de voorbije periode, dat dan de verkiezingen zo vervelend voor de partij uitpakken. We zijn daar met elkaar flink beroerd van geweest.

Maar goed, voor alles is een tijd zegt de Prediker. En in die zin hebben we als partij een zekerr nuchterheid. Onze eerste opdracht in het leven is om als christen actief te zijn in de samenleving en ons werk te doen. Daar hebben we elkaar ook steeds weer in gevonden.

Een nieuwe intensieve baan bij de GGD als programmamanager  ‘Ieder Kind Wint’, maakt dat je afscheid neemt als raadslid. Maar ook deze baan kan Ridderkerk ten goede komen, meer specifiek: kan het kind in Ridderkerk ten goede komen.

Ik wil je namens de fractie, de steunfractie, het bestuur en de leden van de ChristenUnie  bedanken voor je enorme inzet.

Reacties op 'Afscheidspeech Marten Japenga ivm vertrek Heleen van den berg'