Raadsbijdrage 19 december 2006 "wijzigingsvoorstellen StadsRegio"

Logo StadsRegio Rotterdamdinsdag 20 december 2005 12:04

De stadsregio Rotterdam heeft, mede op basis van de landelijke wetgeving die het bestuur in stedelijke gebieden regelt een aantal wijzigingen in de bestaande gemeenschappelijke regeling voorgesteld en de aangesloten regiogemeenten gaan daar woensdag 21 december over vergaderen in de regioraad.

De Ridderkerkse gemeenteraad mocht op 19 december haar mening geven over die wijzigingsvoorstellen. Als het goed is worden die ideeën door de Ridderkerkse vertegenwoordigers in de regioraad woensdag 21 december naar voren gebracht.

Hieronder volgt de bijdrage van de ChristenUnie.

Mevr. de voorzitter,

Iedere keer opnieuw blijkt dat bij de behandeling in de gemeenteraad van alles wat met de stadsregio te maken heeft een stevige dosis achterdocht de basis vormt van standpuntbepalingen.
Dat is op zijn minst begrijpelijk en in sommige gevallen terecht!
In de eerste plaats, omdat de zegeningen die ons vanuit de stadsregio ten deel vallen slecht verkocht worden.
In de tweede plaats, omdat een Calimerocomplex (zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk) nu eenmaal een diep ingesleten menselijk verschijnsel is.
In de derde plaats, omdat de stadsregio ons dit jaar meerdere malen opgezadeld heeft met een slikken of stikken scenario, denk aan de sneltram, denk aan de regionale woonruimteverdeling en denk maar alvast aan Nieuw Reijerwaard waarbij de houding overigens beperkt lijkt te blijven tot “stik maar”.
In de vierde plaats, omdat we allemaal het gevoel hebben dat de invloed die we als bevolking uit kunnen oefenen op de regio wel érg indirect en democratisch moeilijk te sturen is.

Voorzitter, het past de regio om bescheiden te blijven. Discussies over een samenwerkingsverband Randstedelijk Nederland laten duidelijk zien dat de ontwikkelingen doorgaan en dat elke bestaansgrond voor samenwerkingsverbanden zo maar tot drijfzand kan verworden. Zolang allerlei bewegingen en discussies nog voortgaan zoekt de fractie van de ChristenUnie, bij wijze van uitzondering, onderdak bij de liberalen en wel in het bijzonder in het huis van Thorbecke met zijn 3 bestuurslagen.

Het past de geméénteraad echter óók om bescheiden te blijven. Landelijke wetgeving gaat nu eenmaal boven lokale wetgeving.

Tenslotte pas het én de gemeenteraad én de regio gezamenlijk bescheiden te blijven omdat de onlangs uiteindelijk ook door de Eerste Kamer aangenomen wijzigingswet Wgr-plus een tijdelijk karakter heeft, in afwachting van een door de minister van Binnenlandse Zaken aangekondigde brede discussie  en van nieuwe voorstellen over het middenbestuur.

De vanavond voorliggende wijzigingsvoorstellen voor de gemeenschappelijke regeling stadsregio Rotterdam hebben we met de in het begin beschreven achterdocht beoordeeld.
We laten hier de wijzigingen waarover wij iets op willen merken de revue passeren:

Punt 5
De mogelijkheid om één of meer betaalde fulltimers op te nemen in het dagelijks bestuur steunen wij niet, om de doodeenvoudige reden dat het geld kost, dat de democratische verantwoording voor de bijdrage van zulke buitenstaanders onmogelijk af te leggen is en dat het aantrekken van één of meer fulltimers voor het oppakken van omvangrijke klussen geruisloos kan gaan strijden met het door de ChristenUnie gehuldigde beginsel dat de regio zich zo weinig mogelijk taken dient toe te eigenen.

Punt 9
De ChristenUnie is voorstander van het handhaven van de unanimiteitsvereiste bij wijziging van de gemeenschappelijke regeling.

Naam stadsregio.
Vanuit de achterdocht tegen het in de stadsregio overheersende  Rotterdam lijkt het aantrekkelijk in de naamgeving het Rotterdam-element te verdunnen, maar op dit punt blijft de fractie van de ChristenUnie het liefst vooral erg praktisch: een naamswijziging brengt onvermijdelijk veel kosten met zich mee en laat bovendien de werkwijze van de stadsregio volslagen ongewijzigd. Aan symboolpolitiek heeft de ChristenUnie een hekel. Wij zijn dus tegen een naamwijziging.

Reacties op 'Raadsbijdrage 19 december 2006 "wijzigingsvoorstellen StadsRegio"'