Raadsbijdrage 05-11-'09 Algemene Beschouwingen

Raadszaalzaterdag 07 november 2009 20:30

5 november was de begrotingsbehandeling voor 2010. Lees hier de bijdragen van de ChristenUnie.

- Een inbreker werd betrapt door een bewoner en die verdedigde zijn spullen met een knuppel terwijl hij de inbreker in bedwang hield. De inbreker loopt los rond en de eigenaar zit vast omdat er een klacht tegen hem is ingediend. De omgekeerde wereld.

- Een agent bedenkt zicht wel vier keer voordat hij na spuwen, schelden, vloeken, duwen en trekken overgaat tot actie, bang als hij is om een klacht aan de broek te krijgen. De omgekeerde wereld!

- De agenten die in Hoek van Holland hebben opgetreden met de wapens doen al weken bureauwerk in afwachting van nader onderzoek. De gewelddadige bezoekers van het feest hebben bereikt dat bij allerlei feesten in Ridderkerk en in den lande volstrekt buitenproportionele beveiligingsmaatregelen moeten worden getroffen. De omgekeerde wereld!

- Meermalen werden ambulancemedewerkers bedreigd terwijl ze slachtoffers aan het helpen waren. De omgekeerde wereld.

De bejegening van de hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulances maar ook ambtenaren is onvoorstelbaar grof en gewelddadig geworden. Tegelijkertijd nemen de bevoegdheden om op te treden af. Als ChristenUnie pleiten we voor een brede maatschappelijke discussie om met elkaar op zoek te gaan naar antwoorden. Naar een adequaat en duidelijk optreden. Meer bevoegdheden voor de hulpdiensten en minder benepen optreden van ons allen, als samenleving.

Alcoholgebruik onder jongeren is een steeds groter probleem aan het worden. Cijfers liegen er niet om. Steeds meer jongeren moeten voor hun verslaving onder behandeling gesteld worden en steeds meer jongeren komen in het ziekenhuis vanwege zogenaamd comadrinken. Voorzitter, we willen maatregelen die voorkomen dat jongeren zo gemakkelijk aan drank kunnen komen. We vragen ook de ouders om langer ´Nee´ te zeggen. Uit onderzoek blijkt dat jongeren het drinken langer uitstellen als ouders wat consequenter zijn bij dit onderwerp. We dienen hierbij een motie in om integraal beleid te maken en tevens om de verkoopleeftijd voor alcohol te verhogen van 16 naar 18 jaar.

We zijn blij met de maatregelen die het college neemt om het herstructureringsproces op een hoger plan te brengen. Het is zaak om de bewonersbelangen zo goed mogelijk te dienen. Het zijn ingewikkelde processen, dat hebben we ook in Slikkerveer Zuidoost gezien. We zijn benieuwd naar de bijeenkomsten die moeten leiden tot een transparant proces waarbij precies duidelijk wordt wie waarvoor verantwoordelijk is.

In het verlengde hiervan ligt de waarde van de buurtwinkel in de wijken van Ridderkerk. Zoals bekend volgen we de ontwikkelingen in Slikkerveer Zuidoost en in Rijsoord rond de realisatie van buurtwinkels en een buurtsuper met argusogen.

We hebben daarvoor nóg een reden. De aanwezigheid van een buurtsuper leidt tot minder autogebruik. Buurtwinkels zijn niet alleen een verrijking voor de leefomgeving van burgers maar blijken ook positieve verkeerskundige effecten te hebben, omdat het autogebruik zal dalen wanneer de supermarkt weer dichter bij de burgers wordt gebracht. Dit stellen wetenschappers van de Universiteit Twente op basis van een onderzoek naar het winkelgedrag van de inwoners van Almelo. Voorzitter: wat voor Almelo opgaat zal toch ook opgaan voor Ridderkerk?

Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een belangrijk instrument in ontwikkeling bij de zorg voor onze jeugd en jongeren. We lopen voorop in Ridderkerk en het is zaak om nu de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van wat bij de opening in februari door wethouder Geluk van Rotterdam als mooiste centrum van de regio werd betiteld. Die erenaam willen we graag blijven voeren.

Financiën

Als ChristenUnie willen we proberen de boekhouding solide op orde te hebben waarbij directe schade voor onze samenleving moet worden voorkomen. Daarom willen we voorstellen om de voorgestelde lastenverlaging niet over te nemen. Met betrekking tot de woonlasten dienen we een amendement in om een inflatiecorrectie toe te passen van 1% over het gehéél van afvalstoffenheffing, OZB en rioolheffing. Daarmee worden de lasten rechtvaardig verdeeld en kunnen we een aantal ongewenste bezuinigingen voorkomen. Het doet ook recht aan ons coalitieprogramma daarin staat dat de lokale lasten niet meer stijgen dan het landelijk inflatiecijfer.

We wensen het college, mederaadsleden, alle ambtenaren en vrijwilligers en alle andere betrokkenen van harte Gods Zegen toe bij het werk dat ons te doen staat.

Marten Japenga, fractievoorzitter ChristenUnie.

De volledige bijdrage is hieronder te downloaden.

De ChristenUnie heeft nog een motie ingediend rond alcoholmisbruik  (aangenomen). Daarnaast nog een amendement om de woonlasten met inflatiepercentage te verhogen + 1 % (verworpen) aangenomen verhoging van 0%

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type