Raadsbijdrage 9-10-2008 "Herontwikkeling Nieuw Reijerwaard"

Banner_Reijerwaardwoensdag 15 oktober 2008 16:30

Veel belangen in een karakteristiek stuk van Ridderkerk. Emotionele verbinding met het gebied en met het karakter ervan. Je proeft het door alles heen. Maar toch ook verschillende wegen die men wil gaan.

Er wordt vanuit allerlei geledingen met gretige blik naar dit gebied gekeken. Dat is logisch als je beziet waar en hoe het ligt. Maar niet het logische staat hier wat ons betreft voorop maar het belang voor Ridderkerk, als dorp en als leefgemeenschap. We zitten te zeer letterlijk ingeklemd tussen allerlei negatieve factoren om zaken zo maar over ons heen te laten komen.

We moeten bij wat er gebeurt en wat het ook wordt de gezondheid van de inwoners en de  leefbaarheid van heel Ridderkerk, dus niet alleen Rijsoord, voorop stellen.

Er doet zich een unieke situatie voor, namelijk dat een groot aantal ondernemers hun bedrijf aan de gemeente wil verkopen. Bij het bezoek dat raadsleden brachten in september in het gebied werd duidelijk dat dat een hele stap is. Men is zeer gehecht aan het bedrijf en de grond waarop men zit. `Een beetje boer verkoopt de grond onder z´n nagels nog niet´ , is in dit verband zeer veel zeggend. Er is dan wel wat aan de hand wanneer zoveel bedrijven aangeven geen toekomst te zien in het bedrijf waar ze op deze plaats onder deze omstandigheden in werkzaam zijn.

Er zijn ook bedrijven die wel toekomst zien. Die door omschakeling of door schaalvergroting wel in staat zijn op langere termijn te renderen.
Wat voor iedereen geldt is dat er snel duidelijkheid moet komen. We willen overigens hierbij wel de regie in eigen handen houden. Ridderkerk moet zelf baas blijven over de invulling van het gebied. Dat Rotterdam en Barendrecht betrokken zijn, ook ten behoeve van de voorfinanciering is tot daar aan toe maar wij gaan er over! Inhoudelijk moeten wij gewoon het laatste woord hebben. Ik wil van de wethouder de uitdrukkelijke toezegging dat Ridderkerk het laatste woord heeft bij de invulling.

De opgave is dat het met herontwikkeling van dit gebied beter wordt voor Ridderkerk. Dat is voor ons het uitgangspunt. In de commissievergadering van 30 september gaf wethouder den Boef aan dat dat de grote uitdaging is. Dat geldt wat ons betreft ook de bedrijven die zich er gaan vestigen. Ridderkerk moet er niet minder van worden maar beter.

Wat ons opvalt bij allerlei wensen is dat men graag het karakter van het gebied wil behouden. Het gaat dan met name om de landelijke uitstraling die het gebied nu heeft. Het is toch mogelijk om te transformeren binnen het beeld en de uitstraling die het nu heeft? Waar we weinig in zien is de uitstraling zoals die zich nu voordoet in in onder meer Veren Ambacht. Vierkante blokken, hoog, grijs, foeilelijk. Dat willen we niet! De uitstraling en het karakter moet blijven voldoen aan de voorwaarden landelijk en groen. Breng de panden de diepte in. Laat een goede landschapsdeskundige er op los en ga binnen de uitgangspunten van de second opinion van BVR aan de slag. De hoogte van de bebouwing is hierbij een extra punt van zorg. We willen niet meer dan 10 meter boven het maaiveld. Als het dus hoger moet dan doen we dat dus door de diepte in te gaan. Van de wethouder wil ik horen of we de maximale bouwhoogte nu moeten vastleggen of dat we dat doen in juli 2009 bij de start van het opstellen van het bestemmingsplan. (zoals weergegeven in het ons verstrekte schema met tijdslijnen tbv businesscase Nieuw Reijerwaard)

Ons uitgangspunt is dat het beter moet worden voor heel Ridderkerk. Met name de luchtkwaliteit is een grote zorg. Meer verkeersbewegingen levert meer vervuiling op en geluidsoverlast. Dat kunnen we er niet bij hebben. Ridderkerk kan niet nog meer uitstoot over zich verdragen. De gezondheid van de inwoners is in geding. Wat gaat de wethouder daar  concreet aan doen? De wijkoverleggen van Rijsoord en Wijk-west leggen hier terecht de vinger bij.

Wij willen de wethouder vragen om zich hard te maken voor de aanleg van de A-4 Zuid, waardoor een deel van het verkeer niet meer langs Ridderkerk hoeft. Daarnaast moet het college naar Den Haag om maatregelen te bepleiten die goed zijn voor Ridderkerk. Wellicht overkluizing van een deel van de snelwegen, of 80 km zones of andere creatieve manieren om de luchtkwaliteit te verbeteren en geluidsoverlast terug te dringen. Graag uw commentaar.

Het karakter van het gebied is voor ons en de bewoners en eigenaren van groot belang. We willen dus een mooi gebied terug. Dat kan binnen de ideeën die de BVR in haar second opinion heeft neergelegd. We pleiten ervoor de verdere ontwikkeling zoveel mogelijk integraal en in samenhang met het lopend proces van de structuurvisie uit te voeren.
Bij het inspreken werd de term ´groene long´ gebruikt door mevrouw van Nes. Wij denken dat de herontwikkeling dat niet uitsluit maar juist de mogelijkheden geeft. Hiervoor moet veel groen en water in het gebied worden aangebracht en ook de boomgaard moet absoluut blijven. En niet een stukje maar helemaal.

Resultaat

We hebben samen met het CDA en SGP een amendement (zie bijlage) ingediend op het raadsvoorstel. Hierin worden een groot aantal zaken van te voren geregeld. Wij vinden het belangrijk dat het karakter van het gebied zoveel mogelijk in stand blijft.

We zullen in de komende periode de ontwikkelingen in dit gebied goed volgen. We willen namelijk dat Ridderkerk er beter van wordt. Dan doelen we met name op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid.

TitelBestandsgrootteMIME-type
2008_10_09 Herontwikkeling Nieuw Reijerwaard Amendement58,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsbijdrage 9-10-2008 "Herontwikkeling Nieuw Reijerwaard"'