Raadsbijdrage 7 juni 2006 "Motie NR Referendumverordening"

Referendumwoensdag 14 juni 2006 12:30

Tijdens de laatst gehouden raadsvergadering diende de eenmansfractie van Nieuw Rechts een motie in waarin het college van B&W werd uitgenodigd met een voorstel te komen voor een referendumverordening in Ridderkerk.

In de tekst van de motie werd herhaaldelijk verwezen naar de “dreigende” aanleg van een tramplusverbinding tussen Ridderkerk en Rotterdam.

Juist door die link tussen referendumverordening en referendum over de tram vond de fractie van de ChristenUnie het opportunistische gehalte van de motie te groot om er steun aan te verlenen.

Met het idee om op zorgvuldige wijze een referendumverordening voor te bereiden en daarover discussies te voeren kunnen wij zeker leven. Daarbij komen echter zoveel vraagstukken aan de orde dat een beslissing daarover niet onder de druk van de actualiteit van de dag er doorheen gejaagd moet worden.

Onze fractie heeft nog voorgesteld om de tekst van de motie zodanig aan te passen dat de link met de tram achterwege zou blijven. Ons voorstel behelsde verder om de discussies over dit onderwerp te voeren bij de begrotingsbespreking in november.

Aangezien het de indiener van de motie kennelijk alleen maar ging om het op korte termijn mogelijk maken van een uitspraak van de bevolking over de tram was de bereidheid tot aanpassing van de tekst er niet.

De motie werd verworpen en kreeg slechts steun van Leefbaar Ridderkerk.

Leo Plaisier

Reacties op 'Raadsbijdrage 7 juni 2006 "Motie NR Referendumverordening"'