Raadsbijdrage 18 mei 2006 "verordening op begraafplaatsen"

begraafplaatszaterdag 03 juni 2006 14:00

In de gemeenteraadsvergadering van 18 mei 2006 heeft de fractie van de ChristenUnie ingestemd met de wijziging van de Verordening Algemene Begraafplaatsen Ridderkerk.

Nadat in oktober 2005 de ‘Visie Rusthof” is besproken moest het onderwerp dat gaat over het ruimen van graven waarvoor geen belangstellenden (meer) zijn worden vastgelegd in een (aangepaste) verordening. Wij stemmen in met het voorstel omdat de gemeente alleen die graven ruimt waarvan duidelijk is dat er geen rechthebbenden meer zijn die de rechten wensen te verlengen. Een motie van de VVD hebben we niet gesteund. De VVD wil alle graven die voor onbepaalde tijd zijn uitgegeven vrijstellen van ruiming. Voor ons was hierbij van belang met welke intentie de rechthebbenden in het verleden een graf hebben aangeschaft. Was hen toen duidelijk dat ‘voor onbepaalde tijd’ wil zeggen dat de rechten wel elke tien jaar moeten worden verlengd? Die vraag hebben we ook aan de wethouder gesteld. Uit zijn antwoord bleek ons dat het voor de mensen duidelijk was waar ze aan begonnen. Voor onbepaalde tijd moet dus wel om de tien jaar verlengd worden. Daarom stemden we niet in met de motie van de VVD.

Reacties op 'Raadsbijdrage 18 mei 2006 "verordening op begraafplaatsen"'