Raadsbijdrage 21-06-2012 "Gebiedsvisie Deltapoort"

deltapoortdinsdag 03 juli 2012 21:15

Een gedegen stuk werk en een goede basis voor onze plannen in de komende jaren. Dat is kort samengevat wat wij van de visie vinden. Wil je ergens naar toe dat samenhang heeft en kwetsbaarheid beschermt dan zullen we op deze manier te werken moeten gaan. Onze eerdere inzet om groene gebieden in en rond Ridderkerk groen te houden krijgt hiermee een stevige basis. Waar in november specifiek om werd gevraagd in de motie wordt in deze notitie naar onze mening op een realistische wijze vorm geven.

Er zijn een aantal aandachtspunten.

In de eerste plaats wat betreft de situatie rond Bolnes Zuid. Er is brede steun vanuit de raad om dit gebied open en groen te houden. De vraag hoe dat dan geborgd wordt is de volgende. In de notitie wordt gesteld dat er ruimte is voor de ontwikkeling van een grootstedelijke attractie die als publiekstrekker kan fungeren.  Dat  grootschalige zijn we niet voor. Immers dat brengt ook veel extra verkeer met zich mee. Dat moeten we dus om die reden niet doen. Maar recreatief gebruik voor bewoners in de directe omgeving daar is niets mis mee.  Het college is in gesprek met grondeigenaren om te onderzoeken of door gedeeltelijke ontwikkeling van het gebied geld gegenereerd kan worden voor een landschappelijke inrichting van dit gebied. Hoe ziet het college dit voor zich en wat is de stand van zaken?

De Boomgaard kan niet onbesproken blijven. In de visie blijft het gebied een groen gebied. Daar zijn we content mee en zeker ook nu Leefbaar Ridderkerk, middels mevrouw van Nes in de Echo heeft laten weten dat er geen weg moet komen door de Boomgaard. We zijn verheugd over deze duidelijke lijn. Ik neem aan dat dit het officiële fractiestandpunt verwoord?

Het Waalbos kan  onderhouden worden heeft de wethouder ons laten weten en de financiën vormen geen probleem. Een publicitaire storm in een glas water is tot rust gekomen.

Glastuinbouw heeft nog maar beperkt toekomst in Ridderkerk. De wijze waarop nu ingestoken wordt is geen totale sanering. Deels herstructureren waardoor een ander deel  kan ontwikkelen. De visie trekt ons wel aan, zeker ook als je bedenkt dat het daarmee een goede borging wordt tegen  ongewenste ontwikkelingen zoals we die van NR maar al te goed kennen. Wel is het zo dat wij wel iets in de richting zien, maar nog te weinig concrete voorstellen hebben om over het eindresultaat ook positief te zijn. Klopt het dat na de vaststelling van de visie er in het tweede deel van dit jaar verder wordt gewerkt aan de uitwerking van de plannen rond de glastuinbouw? En wanneer kunnen we concrete voorstellen tegemoet zien? Ik vraag dat mede in het licht van het gegeven dat onzekerheid voor ondernemers erg slecht is en dat we dus maximaal moeten inzetten op snelle duidelijkheid op dit onderwerp.

Er is in toenemende mate afhankelijkheid -bij het realiseren van plannen- tussen overheid en ondernemers. Samenwerking is nodig om doelen te bereiken. Dat is in deze tijd nog een extra opgave. Ook private investeringen, waar de visie vanuit gaat, zijn in deze tijden minder voor de hand liggend.

De 1,2 miljoen voor het Knooppunt hebben we bij het vorig agendapunt vragen bij gesteld. We zullen daar nu niet verder op ingaan. Conclusie is wel…..

Al met al is de fractie van de ChristenUnie gecharmeerd van deze visie. We willen alle partijen succes wensen bij het verder vormgeven aan de plannen en de uitvoering ervan.

Reacties op 'Raadsbijdrage 21-06-2012 "Gebiedsvisie Deltapoort"'