Raadsbijdrage 21-06-2012 "Kadernota"

kadernotadinsdag 03 juli 2012 21:05

Bij dit agendapunt leveren we input voor het opstellen van de begroting voor de 2013 en de jaren daarna. De gemeente is er voor haar burgers. Specifieke aandacht willen we voor die burgers die het financieel of anderszins moeilijk hebben.

We willen het college de volgende inbreng meegeven.

De gemeente kan niet alle problemen oplossen. Veel verwachten we van de samenleving zelf. Familie, buren en vrienden. Mantelzorgers en vrijwilligers nemen de gemeente en organisaties veel werk uit handen. Met hen moeten we  zorgvuldig omgaan. Het sociale weefsel in Ridderkerk moeten we steunen en versterken. Bezuinigingen op het sociale weefsel of de sociale infrastructuur is wat de ChristenUnie betreft niet aan de orde.

Bezuinigingen waar we mee kunnen leven zijn die bezuinigingen die burgers niet direct raken. Dan hebben we het over zaken als: geen inflatiecorrectie op lasten voor 2013 (posten 14 en 13) de besparing van het gecombineerd vervoer (punt 42), het inboeken van bespaarde rente (punt 49). Ook de bestuurskrachtmeting schrappen zijn we voor: we lezen wel in de Elsevier hoe de gemeente er voor staat; en dat is gratis. Het aanbrengen van een reclamezuil is ook prima. Waar inwoners wel iets van merken als ze met de auto naar het centrum gaan is de uitbreiding betaald parkeren. Daar waar we autoverkeer willen ontmoedigen en fietsverkeer willen bevorderen lijkt ons dat verdedigbaar. (de punten 42, 13, 49, 3, 48, 21, 22 en 37 zeggen we JA tegen.  De punten 14 en 28 is een ja, mits. Het gaat om: geen inflatiecorrectie 2013 op de lasten, wat ons betreft alleen toepassen als het niet stapelend komt op eerdere bezuiniging van 12% op organisaties. En punt 28 is de actieve opsporing van jongeren. Hierbij geldt dat het te bezuinigen bedrag geen effect mag hebben op het aantal jongeren dat bereikt wordt. In dat geval kunnen we er mee instemmen.

De financieel technische uitgangspunten van het college kunnen we deels onderschrijven. We stemmen niet in met 9.2 de trendmatige aanpassingen uitgaven en inkomsten. De bewuste 1,75% van het financieel kader 3d. Onze fractie denkt dat door scherper in te kopen je veel voordeel kunt halen momenteel.  Ga scherper inkopen en boek dat ook in is ons devies.

We willen geen bezuinigen op minima, geen versobering van het minimabeleid. Voor deze groep die alle zeilen moet bijzetten moeten we positief beschikbaar zijn als gemeente. En stoppen met het laten lijden van de goeden onder de enkele kwade die fraudeert.

Ook de bezuiniging op posten die bedoeld zijn om mensen deel te laten nemen aan de samenleving zijn we zwaar op tegen, bijv. afschaffing Rotterdampas. Niet doen! Het valt wel op dat er heel veel bezuinigingen zijn die bewoners direct of indirect treffen. Daar stemmen wij niet mee in. Ten eerste is het nu veelal onnodig gezien het feit dat we de bezuinigingen elders kunnen halen en anderzijds is het ongewenst daar waar je als gemeente de burger nodig hebt of waar de burgers het zelf nodig hebben.

Daarom zijn we tegen op de bezuinigingen op actieplan volksgezondheid, vrijwilligerswerk, minimabeleid, cultuureducatie, beëindiging Rotterdampas, Safe to School, ontwikkelingssamenwerking (die zeker, we vragen het college om bij de begroting dit weer terug te brengen naar niveau 2011), we zijn tegen de bezuinigingen op Logopedie, wijkwerk, amateurkunst, peuters, Algemeen Maatschappelijk Werk, opbouwwerk, aanscherping van de kwijtschelding, subsidie op wijkcentrum West, verminderen subsidie oudheidkamer en het verminderen van het aantal speelplaatsen. Hierin worden onze inwoners direct of indirect getroffen, wij zeggen nee.

We zijn ook tegen de bezuinigingen op infrastructuur die gevolgen heeft voor de veiligheid in Ridderkerk of voor de dienstverlening aan burgers of aan onszelf. Daarom geen bezuinigingen op officiële ontvangsten, onderzoeken van de Rekenkamer, potje energieprojecten, openingstijden van het gemeentehuis, rapportage luchtkwaliteit, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, aanpassen groenstructuur en de subsidie op de driehoekveer willen we ook geen bezuiniging op.

Veel zaken staan nog in PM. Die laten we rusten tot er mee over bekend is dan kunnen we er over beslissen.

Het lijkt er vooral om te gaan bij deze kadernota om het huishoudboekje van de gemeente op orde te hebben.  Mooi streven op zich zelf,  maar met zoveel reserves moeten we de mensen die het moeilijk hebben er door heen trekken. Dat mag ook wat kosten. Waarom hebben we onze pakhuizen vol met graan gestouwd de afgelopen jaren? Juist om in tijden dat er nood is deze te kunnen lenigen. We roepen het college op om bij uitwerking van de begroting met dit principe aan de slag te gaan. We hopen dat u met dit uitgansgegeven in november met een sociale en solide begroting komt.

Tot slot er zij ook wensen of suggesties.

• Handhaven van subsidie op zonnepanelen. Laat gemeente voorbeeld geven door op haar gebouwen zonnepanelen aan te brengen.
  • Het stimuleren van het aanleggen van een glasvezelkabelnetwerk. Een aantal inwoners pleit ervoor en heeft ook al initiatief genomen om het te bevorderen. Wij steunen dat. Weet het college hiervan en kan er een stimulans aan gegeven worden?
  • Zorg voor extra ondersteuning van de voedselbank. Denk richting de begroting na over de mogelijkheden voor de gemeente. Vanmiddag stond er een artikel in de Combinatie dat de Kerken hier nu volop mee bezig zijn. Daar zijn we blij mee en het is een goede zaak. Maar college zoek ook hier de samenwerking met de kerken om elkaar te versterken in deze tijden.
  • Denk na over ondersteuning van de organisatie van bewoners in het centrum die met sloop nieuwbouw te maken krijgen.
  • Betrek bewoners mee bij het groenbeheer in de directe woonomgeving.

We wensen het college sterkte met de uitwerking.

Fractie ChristenUnie

Reacties op 'Raadsbijdrage 21-06-2012 "Kadernota"'