Nieuw Reijerwaardwoensdag 06 juni 2012 21:05

Inmiddels is door de Gemeenschappelijke Regeling een grote stap gezet door de aankoop van de gronden van de tuinders die in het cluster verenigd zijn. 73 ha is hiermee verworven. Als fractie zijn we blij dat er voor een groep inwoners en ondernemers duidelijkheid is.

De ontwerpbegroting is gebaseerd op de businesscase van juni 2011. Dat is goed onderbouwd en een second opinion en een Monte-Carlo simulatie onderschreven deze onderbouwing.

De begroting laat een beperkt positief resultaat zien. Er zijn financiële risico’s. De vraag is of het weerstandsvermogen van de gemeente Ridderkerk voldoende is om de risico’s die zich in de komende jaren voor kunnen doen af te dekken. De GR heeft nog geen vermogen om tegenslagen op te vangen. Wij staan als gemeente voor 33,3% garant voor de tegenvallers. Kan de wethouder aangeven of Ridderkerk haar weerstandszaak op orde heeft?

Onze fractie neemt aan dat de 3e ontsluitingsweg geen deel uitmaakt van deze begroting omdat het in feite buiten het plangebied ligt. Kan de wethouder dat klip en klaar bevestigen?

Een eventuele aankoop van woningen van het deel Rijksstraatweg 322-408 zou door het college / de wethouder op de agenda van de GR geplaatst worden. Is dat inmiddels gebeurt en wat is de insteek? Is er in de begroting rekening mee gehouden dat op dit stuk ook woningen kunnen worden aangekocht?

Resultaat: De wethouder geeft aan dat de risico’s groot kunnen zijn maar dat uit alle onderzoeken blijkt dat het aanvaardbaar is. Verder heeft de wethouder aangegeven dat het punt van eventuele aankoop van woningen op de agenda van de GR is terechtgekomen. Tevens acht hij de financiele ruimte in de ontwerpbegroting zodanig dat aankoop in principe mogelijk is.

Reacties op 'Raadsbijdrage 31-05-2012 "Ontwerpbegroting Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard"'